شهرستان ورزقان رتبه نخست تولید عدس در استان /تولید 12 درصد عدس کشور در شهرستان ورزقان

به گزارش خبرنگار رکنا از تبریز، جلال رحیم زاده در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در سال زراعی جاری 21 هزار هکتار از اراضی زراعی این استان به ویژه در منطقه ورزقان به زیر کشت محصول عدس رفته بود گفت: از این میزان سطح زیر کشت، بیش از 13 هزار و 650 تن محصول برداشت شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی هم در سطح زیر کشت و هم در زمینه میزان برداشت رتبه دوم کشور را بعد از استان اردبیل به خود اختصاص داده است ادامه داد: کیفیت محصول عدس به ویژه عدس ورزقان در رتبه نخست کشوری قرار داشته و عدس ورزقان دارای شهرت ملی است.

وی با بیان اینکه محصول عدس استان آذربایجان شرقی به علت تولید به شکل ارگانیک و محصول سالم از مرغوبیت و سلامت بالایی برخوردار است گفت: بعد از شهرستان ورزقان، شهرستانهای اهر، سراب، میانه و هریس به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت عدس را به خود اختصاص داده اند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان نیز با بیان اینکه سطح زیر کشت عدس در شهرستان ورزقان، 13 هزار و 916 هکتار  بود گفت: تولید محصول عدس شهرستان  بالغ بر 9700 تن بوده است.

سعید پورحیدر با بیان اینکه شهرستان ورزقان رتبه نخست تولید عدس استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است افزود: تولید 12 درصد عدس کشور به شهرستان ورزقان اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه عدس از محصولات اصلی زراعی شهرستان ورزقان و در شهرستان بعد از گندم در رتبه دوم قرار دارد ادامه داد:عدس در تناوب با غلات کشت می شود و نقش بسزایی در بهبود حاصلخیزی، ساختار خاک و افزایش عملکرد دارد . مدیر جهادکشاورزی شهرستان ورزقان افزود: امسال 9 هزار و 205 هکتار از مزارع عدس شهرستان در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها کشت شده است و کشاورزان طرف قرارداد از توصیه های آموزشی ترویجی و توزیع رایگان کودهای بذر مال و اسید آمینه بهره بردند.

وی با توجه به اینکه کشت پاییزه این محصول به دلیل استفاده بهینه از بارش ها تولید بالایی نسبت به کشت بهاره دارد گفت: لذا مدیریت جهاد کشاورزی  تلاش دارد با برگزاری مزارع نمایشی و کلاسهای آموزشی ترویجی  کشت پاییزه این محصول را افزایش دهد .

پورحیدر افزود: از جمله مشکلات عدس کاران منطقه نبود ماشین آلات برداشت و واحدهای بسته بندی در شهرستان می باشد.

گفتنی است عدس یکی از قدیمی ترین منابع غذایی شناخته شده است که بیش از 3 هزار سال قدمت دارد و بومی کشورهای جنوب آسیا، مصر و نواحی مدیترانه می باشد. از جمله خواص عدس می توان به موثر بودن در لاغری، سلامت قلب، مغز، معده، پوست، مو و عضله سازی اشاره کرد، همچنین عدس برای درمان کم خونی، دیابت، کلسترول و فشار‌خون نیز مفید بوده و نسبت به سایر حبوبات بیشترین میزان آهن را دارد. بطور کلی عدس به دو نوع  سبز و قرمز تقسیم می‌شود که عدس سبز در سه سایز درشت و متوسط و ریز و عدس قرمز فقط در سایز ریز کشت می‌شود. میزان متوسط تولید عدس در ایران برابر با 80  هزار تن است که  91 درصد آن را کشت دیمی و  9 درصد باقی مانده را کشت آبی تشکیل می‌دهد. استان های اردبیل، آذربایجان شرقی و لرستان به ترتیب در رتبه های اول، دوم و سوم استان های پیشرو در تولیدات عدس قرار دارند و سرانه مصرف در ایران در حدود 3 کیلوگرم است و نسبت به سایر حبوبات از محبوبیت بیشتری در میان مصرف کنندگان قرار دارد.

 

کدخبر: 806894 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟