رونمایی از پوستر نخستین سوگواره تئاتر آئینی در تبریز

به گزارش خبرنگار رکنا از تبریز، این سوگواره از سوی سازمان بسیج هنرمندان استان آذربایجان‌شرقی و مدیریت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۵ تبریز، در سه بخش «تئاتر میدانی و تعزیه و آیین‌های نمایشی» و «نمایش‌های صحنه‌ای» و «بخش ویژه‌ی تجربه»  اجرا  می‌شود که بخش تئاتر میدانی شامل: گونه های تئاتر خیابانی برگزار می شود.

ترویج تئاتر دینی و گسترش ارتباط سازنده اینگونه نمایش ها با مخاطبان و بخش تعزیه  تکریم پیرغلامان و صیانت از این نمایش ملی و بخش تجربه شناخت استعدادها و تربیت و تشویق و حمایت از آنها از دیگر اهداف این سوگواره استانی است.

تعزیه و شبیه خوانی، نقالی و پرده خوانی ، بخش صحنه ای، بخش تجربه  ،تاثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی و روحیه مقاومت ، ترویج نهضت قیام امام حسین (ع) و تاثیر آن بر سایر ملت‌ها از موضوعات اولین سوگواره استانی تئاتر میدانی و تعزیه و نمایش‌های آیینی است.

رئیس اقشار بسیج سپاه عاشورا در این مراسم هنر را روشن ترین راه انتقال پیام عنوان کرد و گفت:جهاد تبین و انتقال فرهنگ عاشورا کار امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) بود و تداوم تبین و تداوم کار جهادی این دو بزرگواروظیفه ی هنر مندان متعهد است.

صفدری افزود: عاشورا کامل ترین فرهنگ عملیاتی برای انقال شعایر اسلامی است و پیام آن تروج فرهنگ اسلامی گسترش نهضت مقاوت و تاثیر بر سایر ملت های دنیاست.

وی با بیان اینکه یزیدیان زمان برای کم رنگ کردن فرهنگ عاشورا با برنامه های مختلف تلاش می کنند گفت:این سوگواره ها بهترین راه برای انتقال پیام و فرهنگ عاشورا به نسل جوان است و هنرمندان ما باید به خوبی در این زمینه فعالیت کرده و این فرهنگ را عالم گیر کنند.

رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی و شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این مراسم با تاکید بر اهمیت تعزیه در هنرهای نمایشی ایران، افزود:شبیه خوانی می تواند با تاتر ممزوج شود و این کار می تواند به غنای آن کمک کند و در انتقال پیام عاشورا نقش بسزایی داشته باشد.

دهقان نژاد افزود:این هنر در سرتا سر دنیا موثر بوده است چناچه که می توان آثار ان را در نقاط مختلف دنیا از جمله هند و پاکستان مشاهده کرد.

این عضو، کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی کلانشهر تبریز  ادامه داد:نهضت های آزادی بخش در جهان اسلام از این هنر آیینی و عاشورایی الهام گرفته اند واین هنر مقدمه ساز برای ظهور است زیرا که یک هدایت است برای رسیدن به اسلام ناب محمدی و اماده شدن برای ظهور منجی عالم بشیریت حضرت مهدی عج.

فتح اللهی شهردار منطقه ۵ تبریز نیز با اشاره به اینکه با گسترش فضای مجازی و انفجار اطلاعات متاسفانه هنر اصیل ضربه دیده است گفت:در سایه تلاش هنرمندان امیداورم در فضای کنونی در گسترش فرهنگ ناب اسلامی و ایرانی کوشا باشیم و گسترش دهیم تا فرهنگمان از اسیب در امان بماند

دبیر جشنواره اولین سوگواره استانی تاتر میدانی وتعزیه و نمایش های آئینی هم از ارسال ۳۰ اثر به دبیرخانه اشاره کرد و گفت:تابه این لحظه ۳۰ اثر به دبیر خانه رسیده وتا پایان تیر ماه فرصت  برای دریافت اثار و جود دارد .

 تقی پور افزود:۷نمایش صحنه ای ۷نمایش خیابانی و همچنین تعزیه خوانی و کار گاه های جنبی در این جشنواره به اجرا خواهد شد.

کدخبر: 806516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟