17 هزار فوتی حوادث ترافیکی در سال گذشته/نیاز بیش از 3 هزار آمبولانس در سطح کشور به نوسازی /گیلان فقط یک مرکز اورژانس هوایی دارد

به گزارش رکنا از رشت، دکتر جعفر میعادفر ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن EOC مرکز  اورژانس پیش بیمارستانی گیلان با اشاره به بازدید دو روز اخیر اورژانس از زیرساخت‌های این حوزه در گیلان، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی گیلان طی چند سال اخیر اقدامات خوب و موثری را انجام داده و توسعه اورژانس آن در دو سال اخیر چشمگیر بوده است.

 

وی در خصوص اورژانس در شمال کشور ، افزود: این استان ها به سبب گردشگر پذیر بودن، شرایط کاری سختی داشته و ما نیز براین امر مصمم هستیم تا با افزودن ناوگان و تجهیز آن سختی را تا حد امکان کاهش دهیم.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به فعالیت 74 پایگاه اورژانس و با وجود مجموعا 82 آمبولانس  در گیلان، گفت: طی سال گذشته 420 هزار تماس با اورژانس استان گرفته شده  که  از این تعداد 106  هزار تماس  در مجموع بیش از 30 درصد منتج به ماموریت شده است.

وی با بیان اینکه پنج هزار و ۷۰۰ آمبولانس در کل کشور وجود دارد، افزود: نیمی از این ناوگان بیش از 3 هزار دستگاه آمبولانس عمری بالاتر از ۱۵ سال دارند و نیازمند نوسازی هستند.

دکتر میعادفر با اشاره به  راهنمایی پزشکان، پرستاران و تکنسینهای متخصص اورژانس پیش از رسیدن اورژانس پیش بیمارستانی، خاطرنشان کرد: در این اقدام علاوه بر خدمت سریع، از اعزام بیمار به بیمارستان نیز پیشگیری می‌شود.

وی از تقدیم ۱۹ شهید مدافع سلامت در بحران کرونا از اورژانس کشور خبر داد و گفت: از مجموع جمعیت 25 هزار نفر پرسنل  اورژانس کشور 15 هزار نفر به بیماری کرونا مبتلا شدند  که از این تعداد 19 نفر از این عزیزان  در حین ماموریت های اورژانسی به کرونا مبتلا و جان خود را از دست داده اند.

رئیس اورژانس کشور با بیان اینکه کشور ما کشوری بحران خیز و مستعد  31 حادثه در سال است، گفت: در سال ما شاهد 13  اتفاق و حادثه ی پرتکرار در کشور هستیم .

ایشان همچنین به خدمات ارائه شده در حوادث سال جدید نیز اشاره کرد و گفت:در حادثه دو زلزله ی بالای 6 ریشتر امسال،زلزله هرمزگان، حادثه متروپل و حادثه طبس نیروهای امدادی در ساعات اولیه در محل حادثه حاضر شده و خدمات لازم را به مصدومین ارائه داده اند.

رئیس اورژانس کشور همچنین به آمار امداد رسانی به  86 نفر از مصدومان طبس در ساعات اولیه ی حادثه  نیز اشاره کردند.

وی با اشاره به وجود پایگاه های  با فاصله زیاد در کشور، گفت: اورژانس در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و در شرایطی که تاب آوری اجتماعی کاهش پیدا کرده، مشغول به کار و خدمت به مردم است در کوتاه ترین زمان ممکن است .

دکتر جعفر میعاد فر با اشاره به ترافیک موجود در شهرهای بزرگ و مدیریت زمان در امر مهم خدمت رسانی از راه اندازی اورژانس موتوری در سال 1400 خبر داد و گفت : در حال حاضر  پنج آمبولانس موتوری در رشت در حال ارائه خدمات به مردم هستند ایشان همچنین از تلاش برای توسعه آن در سطح کشور و استانهای پرترافیک و بزرگ گیلان(انزلی، رشت، لاهیجان) نیز خبر داد و افزود: وجود موتورلانس ها علاوه بر تسریع در رسیدن، زمان و هزینه ها را نیز کاهش می‌دهد .

وی، از مدیریت اورژانس و دانشگاه علوم پزشکی گیلان تقدیر کرد و افزود: در بین کل استانهای کشور، گیلان وضعیت مطلوب تری در پرداخت مطالبات کادر خود نسبت به کل کشور دارد و این مزیت انگیزه کادر را برای خدمت رسانی به مردم افزایش می‌دهد.

رئیس اورژانس کشور با اشاره به کمبودهای نیروی انسانی در اورژانس ، افزود: گیلان در این شاخص نیز در مقایسه با سایر استان ها وضعیت مطلوب تری دارد.

دکتر میعادفر با بیان اینکه خدمات اورژانس از جمله خدمات رایگان در نظام سلامت است، افزود: علاوه بر تثبیت رایگان بودن اورژانس در تلاشیم تا سطح کمی و کیفی خدمات این حوزه را نیز  افزایش دهیم.

وی بر لزوم هدایت منابع خیران در عرصه های سلامت تاکید کرد و گفت: تامین آمبولانس از نیازمندی های مردم است و می طلبد رسانه ها در این زمینه بیشتر تلاش کنند.

رئیس سازمان اورژانس کشور بر لزوم جدی گرفتن آموزش تاکید کرد و گفت: آموزش در اورژانس و فوریت‌های پزشکی مهارت محور بوده و تمام تلاش ما جبران ضعف های آموزشی پرسنل و مردم در بحران کرونا است.

میعادفر از تهیه بسته های آموزشی یک دقیقه ای در اورژانس خبر داد و گفت: این بسته ها در راستای آموزش به مردم به ویژه گرمازدگی و پیشگیری از اپیدمی‌های زائران اربعین حسینی که پیش‌بینی می‌شود حدود پنج میلیون نفر زائر امسال به عتبات اعزام شوند، تهیه و در سیمای ملی و فضای مجازی منتشر میشود.

وی توسعه اورژانس هوایی را از جمله برنامه های ده‌گانه اورژانس در طرح تحول سلامت برشمرد و گفت: در این راستا ۵۰ پایگاه هوایی در کل کشور راه‌اندازی و در خدمت مردم قرار گرفته است و سهم استان گیلان نیز یک پایگاه هوایی اورژانس است .

رئیس سازمان اورژانس کشور همچنین از بهره‌گیری خودروهای آفرودی در مناطق صعب‌العبور را از جمله گیلان جهت تسریع در خدمات اورژانس خبر داد.

وی به کسب رتبه ی برتر 4 پرسنل اورژانس پیش بیمارستانی گیلان در المپیاد قطب شمال کشور در بین 6 دانشگاه  اشاره کرد و آنرا حاکی از تلاش و توان علمی مطلوب این مرکز دانست.

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 803458 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟