طرح توسعه کاشت درختان مثمر در قم/اجرای ۶۸۵ کیلومتر درختکاری طولی در ۶ سال

به گزارش رکنا از قم، پیام جوادیان در جلسه شورای سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری که با حضور دکتر سقائیان‌نژاد شهردار قم برگزار شد، با اشاره به اقدامات سال گذشته شهرداری قم در حوزه فضای سبز اظهار داشت: سال گذشته ۲۰ بوستان جدید احداث و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که بوستان‌های خضر، ارکیده، دوچرخه، تبسم، طراوت، ترافیک و ستایش ازجمله این بوستان‌های جدید است.

وی با تأکید بر ادامه سیاست شهرداری قم در افزایش سرانه‌های فضای سبز شهری، یادآور شد: تا پایان سال ۱۴۰۰ سرانه فضای سبز شهری قم به بیش از ۲۸۱ هزار مترمربع رسیده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم خاطرنشان کرد: ۳۷۷ هزار و ۴۰۰ مترمربع میزان فضای سبز جنگلی قم در سال ۱۴۰۰ با گونه‌های مقاوم و مثمر است و هم‌اکنون شاهد باغات میوه در اطراف و حریم شهری هستیم.

وی با بیان اینکه شهر قم در مقایسه با مراکز استان‌ها و کلان‌شهرهای کشور با رسیدن به سرانه بیش از ۲۰ مترمربع به ازای هر شهروند، بعد از اصفهان و شیراز سومین شهر سبز کشور است، گفت: در قالب نهضت معابر سبز، هم‌اکنون اغلب محورهای اصلی و فرعی قم درختکاری شده است و شهرداری قم در حال حاضر وارد پروژه سبز کردن معابر درجه شده است.

جوادیان با تأکید مجدد بر کاشت درختان مثمر خاطرنشان کرد: ۶۸۵ کیلومتر طول درختکاری طی ۶ سال گذشته در سطح معابر شهر قم کاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: استانداردسازی و ایمن‌سازی بوستان‌ها و محل بازی کودکان به همراه اصلاح روشنایی در حال انجام است و هم‌اکنون ۱۴ نیروگاه خورشیدی شهرداری قم بیش از ۲۸۰ کیلووات برق در ساعت تولید می‌کند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: در حال ۵۴ سری کامل آبگرمکن‌های خورشیدی در بوستان‌ها و فضاهای سبز قم نصب‌شده است که این مساله سبب صرفه‌جویی ۳۴ هزار دلاری در تأمین انرژی شده است.

وی با تأکید بر اینکه ۲۷ چاه مورداستفاده شهرداری قم به‌صورت کامل به سیستم‌های هوشمند و مانیتوری مجهز شده که این مساله مانع از برخی از سوءاستفاده‌های گذشته شده است، افزود: سال گذشته ۲۶ بوستان و از سال ۹۵ نیز ۳۸۱ بوستان و عرصه سبز قم به‌صورت کامل ایمن و استاندارسازی شده است.

جوادیان با اشاره به نورپردازی و ایمن‌سازی آب‌نماهای شهری، گفت: تمام این مجموعه‌ها با هزینه‌های داخلی طی چند سال گذشته به‌صورت کامل ایمن‌سازی و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار گل و گلدان و با ۸۶ گونه مختلف گیاهی با قیمت تمام‌شده یک‌ششم بازار آزاد در مرکز تخصصی تولید این گیاهان در سازمان پارک‌ها و فضای سبز به‌صورت سالانه تولید و کاشت می‌شود.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم، اهمیت آموزش در توسعه فضای سبز شهری را مورد اشاره قرار داد و گفت: با فروکش کردن بیماری کرونا، تعداد قابل‌توجهی از نیروهای فضای سبز به همراه زنان خانه‌دار و عموم شهروندان آموزش‌های ویژه توسعه و نگهداری فضای سبز شهری و خانگی را گذرانده‌اند.

نظری/ قم

 

 

کدخبر: 801917 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟