تا سه سال آینده همه چاههای غیر مجاز مسدود می شود

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، به مناسبت هفته فرهنگ صرفه جویی در مصرف، مدیران صنعت آب و برق استان قزوین در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه با حضور یدالله ملکی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و رئیس شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان، مسعود خواجه وند مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق، داراب بیرنوندی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، موتاب ها مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی قزوین؛ صباغیان سرپرست شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی، علی خلجی مدیرعامل شرکت برق منطقه ای زنجان و دیلمی مدیر برق منطقه ای زنجان درسالن شرکت برق برگزارشد

یدالله ملکی در این نشست اظهارداشت: استفاده از روش های سنتی در آبیاری کشاورزی، مصرف بی رویه آب شرب و کشاورزی، فرسودگی شبکه ها، انتقال آب به صورت روباز با کانال و تبخیر آب و کاهش بارندگی و تداوم خشکسالی ها موجب بروز چالش های جدی در حوزه آب شده است که با مدیریت مصرف باید از مشکلات عبور کنیم.

وی اضافه کرد: حدود 97.4 درصد آب دریاهای جهان شور و 2.6 درصد آن شیرین است لذا در همه دنیا با منابع آبی محدودی مواجهیم و در شرایطی که میزان بارندگی در جهان 813 میلیمتر و در ایران 220 میلیمتر است ما با داشتن اقلیم خشک شرایط وخیم تری داریم و حتما بایستی مدیریت مصرف را جدی بگیریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: 617 دشت موجود کشور با خطر افت آبهای زیرزمینی مواجهند و منابع آب در اختیار کشور بشدت تحلیل رفته و با اضافه برداشت های چاههای مجاز و حفر چاههای غیر مجاز در سالهای گذشته نیز با مشکلاتی بیشتری مواجه شدیم که اگر مدیریت نمی شد امروز وضعیت بحرانی داشتیم.

ملکی اضافه کرد: کاهش حجم آب رودخانه ها، بهره وری پایین در بخش کشاورزی، دانش کم بهره برداران این بخش، قیمت یارانه ای آب، الگوی نادرست و افزایش شهرنشینی چالش برانگیز شده و مصرف 88 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی ما را ملزم می کند از روش های سنتی به سمت آبیاری مدرن حرکت کرده و کمبودها را جبران کنیم.

وی گفت: بیش از نیم قرن از دشت قزوین استفاده می شود و همواره با افت آبهای زیرزمینی مواجه بوده ایم وبیش از 580 میلیون مترمکعب اضافه برداشت از دشت داریم که با اجرای طرح های تعادل بخشی، بخشی از چالش ها را برطرف کردیم.

این مسئول اظهارداشت: با بستن چاههای غیر مجاز، کنترل اضافه برداشت چاههای مجاز، فرهنگ سازی توانستیم از افت آبهای زیرزمینی پیشگیری کنیم و در سه سال گذشته بیش از 900 حلقه چاه غیر مجاز مسدود شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: از مجموع 6800 حلقه چاه کشاورزی استان تاکنون در4318 حلقه کنتور هوشمند نصب شده که معادل 80 درصد این چاههاست و در یک سال و نیم آینده نیز بقیه چاهها به سیستم هوشمند مجهز خواهند شد.

ملکی با اشاره به اجرای طرح مهم و ملی آبرسانی از سد طالقان به شهرستان آبیک بیان کرد: این مطالبه از آرزوهای دیرین مردم آبیک بود که پس از 20 سال در روزهای آینده جامه عمل خواهد پوشید و تا پایان تیرماه آماده رساندن آب گوارا به مردم نجیب شهرستان آبیک هستیم.

وی اضافه کرد: پس از آن طرح مهم انتقال آب از سد طالقان به استان عملیاتی خواهد شد و 14 شهر و 94 روستا در یک چشم انداز سه تا 5 ساله می توانند نیازهای خود را تامین کنند و این طرح می تواند استان قزوین را در مسیر تحول و توسعه شتابان قرار دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین یادآورشد: اجرای طرح مهم انتقال آب از طالقان به قزوین حدود 7 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که بزودی فراخوان انتخاب سرمایه گذار به مرحله نهایی خواهد رسید.

وی بیان کرد: استفاده از ظرفیت گردشگری سازه های آبی در کنار سدها، کانال آبرسانی نیز از ایده های خلاقانه است که می تواند به اشتغال و اقتصاد استان کمک کند که این طرح نیز در هفته های آینده به فراخوان خواهد رفت.

 

 

 

کدخبر: 800169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟