تنها مرجع رسیدگی به درخواست سقط جنین، پزشکی قانونی است

به گزارش رکنا از اصفهان،دکتر منصور فیروزبخت، روز یکشنبه در سالن اجتماعات این اداره‌ کل در جمع خبرنگاران افزود: ماده ۵۶ این قانون در سالجاری که جایگزین ماده قبلی در سال ۸۵ شده، مربوط به پزشکی قانونی و موضوع سقط جنین است.

وی اظهار داشت: بر این اساس اگر مادری احساس کند جنین او دچار مشکل بوده یا خودش دچار بیماریست به گونه‌ای که ادامه بارداری برای سلامتش مشکل آفرین باشد می‌تواند با مراجعه به پزشکی قانونی، درخواست سقط جنین دهد.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان افزود: تمام درخواست‌های سقط جنین باید در پزشکی قانونی ثبت و سپس در کمیسون مربوطه با حضور یک پزشک مُتخصصِ مُتعهد، یک قاضی از سوی دادگستری و یک نفر از پزشکی قانونی، بررسی و در باره آن اعلام نظر شود.

چالش های پزشک قانونی

وی همچنین در باره چالش‌های پزشکی قانونی در جذب و حفظ نیروی انسانی در این سازمان گفت: سختی و حساسیت کار، پاسخگو بودن به مقام قضایی، حقوق و مزایای ناکافی و جذابیت کم ِکار در این نهاد موجب این چالش در استان و کشور شده است.

فیروزبخت همچنین با اشاره به کمبود پزشک و نیروی انسانی در مراکز پزشکی قانونی شهرستان‌های سمیرم، خوانسار، بویین و میاندشت، نطنز، جلگه و هرند اظهار داشت: اکنون درخواست های پزشکی قانونی در این شهرستان‌ها توسط پزشکان معاضدتی بررسی می‌شود.

وی از گشایش گام(فاز) نخست ساختمان جدید پزشکی قانونی اصفهان در منطقه "گَوَرت" در ایام دهه فجر امسال خبر داد و گفت: این ساختمان با یکهزار و ۴۰۰ مترمربع زیربنا شامل سالن تشریح، آزمایشگاه، آسیب‌شناسی و سم‌شناسی است.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان خاطرنشان کرد: برای تکمیل گام نخست این مجموعه که احداث آن از سال ۸۷ آغاز شده بود ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شده است.

وی، فرسودگی، قدیمی بودن و کمبود جا برای پذیرش مراجعان در ساختمان فعلی پزشکی قانونی را یکی از مشکلات پابرجای این نهاد از گذشته تاکنون عنوان کرد و گفت: درصدد راه‌اندازی واحدی دیگر از این مجموعه در غرب اصفهان هستیم.

مدیرکل پزشکی قانونی اصفهان با اشاره به اینکه تحریم‌ها، فرصتی برای خودکفایی در این سازمان شده است، خاطرنشان کرد: برخی تجهیزات از جمله کیت‌های تشخیص "دی ان ای" که در گذشته وارداتی بود، با همت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی تولید شده که این کار صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

پرونده‌های همسرآزاری زنان بی بضاعت رایگان رسیدگی می‌شود

در ادامه مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: رسیدگی به پرونده‌های همسر آزاری به ویژه برای زنان بی‌بضاعت به صورت رایگان است.

 منصور فیروزبخت، اظهار داشت: حدود یک سوم پرونده‌های قوه قضائیه برای کارشناسی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و نظر کارشناسی پزشکی قانونی نیز برای دادگاه بسیار قابل اتکاست. از این روی باید نهایت دقت را در صدور گواهی‌های پزشکی قانونی به خرج داد، با این حال برای اعتراض به این گواهی‌ها نیز امکان اعتراض و بررسی مجدد وجود دارد.

 

۱۲۸ فوت ناشی از کار در سال گذشته به ثبت رسید

 

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با اشاره به نقش پزشکی قانونی در بحران‌ها تاکید کرد: در بحران‌های مختلف پزشکی قانونی مسئولیت احراز هویت را بر عهده دارد که در بحران‌های فوری آزمایش‌های دی‌ان‌ای تا ۲۴ ساعت انجام می‌گیرد.

وی درباره آمارهای اداره‌کل در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: ۱۲۱ هزار معاینات سرپایی در طول سال گذشته در اداره‌کل صورت گرفته که ۲۴ هزار معاینه مربوط به تصادف بوده و ۴۱ هزار نیز مربوط به نزاع بوده است. آمار معاینات تصادفات در سال گذشته نسبت به سال قبلی خود حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.

فیروزبخت افزود: همچنین در این سال مصدومین ناشی از حوادث کار ۱۰ درصد رشد داشته و به حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است همچنین در سال گذشته ۱۲۸ نفر به دلایل ناشی از کار جان خود را از دست دادند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان آمار کل پرونده‌های فوتی در سال گذشته را چهار هزار عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه ۱۵ درصد رشد کرده است.

 

ثبت ۲۱۸ مورد قصور پزشکی در اصفهان

 

وی درباره پرونده‌های قصور پزشکی نیز توضیح داد: در سال گذشته یک هزار و ۳۲۵ پرونده در کمیسیون پزشکی به نتیجه رسیده که ۲۱۸ مورد آن به قصور پزشکی مربوط بوده است. قصور پزشکی بستگی به نظر مرجع قضائی یا در پزشکی قانونی و یا در نظام پزشکی بررسی می‌شود. در سال گذشته پزشکان عمومی بیشترین پرونده‌ها را داشتند و گروه پیراپزشکی و زنان و زایمان در رتبه‌های بعدی هستند.

وی با اشاره به طرح بانک هویت ژنتیک ایرانیان توضیح داد: در این بانک هر فرد ایرانی پروفایل ژنتیکی در این بانک خواهد داشت که در صورت وقوع حادثه نیاز به حضور بستگان متوفی نباشد. این طرح بسیار بزرگ و هزینه‌بر است و در ابتدا با مجرمان سابقه دار آغاز شده و با همکاری سازمان زندان‌ها پروفایل‌های این مجرم‌ها در حال تکمیل است.

فیروزبخت درباره زمان رسیدگی‌به پرونده‌ها تصریح کرد: زمان پاسخ‌گویی به پرونده‌های معاینات از سه ساعت تا سه روز صورت می‌گیرد. تعیین علت فوت حدود ۵۷ روز به طول می‌انجامد. همچنین پاسخ‌دهی کمیسیون‌ها نیز حدود ۱۴ روز زمان می‌برد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مسمومیت با قرص برنج گفت: در سال گذشته 2۵ نفر به دلیل استعمال قرص برنج فوت کردند که ازین تعداد ۵ نفر خانم و 2۰ نفر آقا بوده‌اند.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 797040 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟