۶۲ درصد زندانیان شاغل حقوق دریافت می‌کنند.

به گزارش رکنا از قم، علی‌اصغر رنجبر روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضاییه، افزود: در زندان‌های استان قم با توجه به جمعیت کیفری حاضر، حدود ۲ هزار زندانی مشغول کارهای فنی و حرفه‌ای و اشتغال هستند.

 

وی اضافه کرد: سال گذشته یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان وام خوداشتغالی به ۱۱ نفر پرداخت شد که سه نفرشان کارفرما هستند.

 

وی با بیان این‌که ۱۴ صنایع‌دستی خاص استان قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی از این صنایع‌دستی را که امکان اجرا در زندان دارد، پایه‌گذاری کرده‌ایم و زندانیان مشغول به کار هستند، سفارش‌هایی که از بیرون داده می‌شود در زندان ساخته می‌شود.

 

رنجبر تاکید کرد: از سازمان‌های دولتی انتظار داریم از این ظرفیتی که در حوزه احیا و توسعه اشتغال در استان قم وجود دارد به نحو مطلوب استفاده کنند؛ حداقل خریدهای ادارات دولتی از جمله مبلمان که در زندان ساخته می‌شود استفاده کنند تا وجود بازار فروش به توسعه اشتغال در داخل زندان کمک کند.

 

وی با بیان این‌که ۹۸ درصد زندانیان مرد و ۲ درصد زن هستند، گفت: ۵ زندان در استان قم وجود داد، بازداشتگاه ساحلی، زندان مرکزی، اردوگاه، کانون اصلاح و تربیت و زندان باز که پابند الکترونیک در آن را اجرا می‌شود.

 

به گفته وی، ۳۸ درصد زندانیان استان قم به دلیل جرائم مواد مخدر، ۲۸ درصد سرقت، ۱۰ درصد جرائم علیه اشخاص، ۸ درصد علیه اموال و مالکیت و ۵ درصد به دلیل سایر جرائم در زندان هستند.

 

مدیرکل زندان‌های قم خاطرنشان کرد: اخیرا چهار نفر به دلیل مهریه در زندان هستند که نتوانسته‌اند پیش‌قسط دهند.

 

وی با بیان این‌که هفت درصد زندانی‌های قم غیربومی هستند، ادامه داد: نسبت به سال ۹۹، حوزه اعطای عفو به زندانیان ۹۶ درصد و مرخصی‌های پایان حبس نیز تقریبا ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۱ زندانی که زیر اجرای حکم قصاص بودند با وساطت گروه مددکاری و شورای حل اختلاف در گرفتن رضایت اولیای دم، از چوبه دار نجات پیدا کردند.

 

به گفته رنجبر، در حال حاضر در حوزه دادرسی‌های الکترونیک نسبت به سال ۹۸، بیش از ۲۰۰ درصد رشد یافته و در حال پیشرفت است که در راستای رعایت حقوق شهروندی به معنای حداکثری است.

 

وی با بیان این‌که اولین اولویت ما برای اصلاح و تربیت زندانیان، اشتغال و حرفه‌آموزی است، اضافه کرد: خروجی و هدف همه وظایف و برنامه‌های سازمان زندان‌ها از جمله برنامه‌های فرهنگی، آموزشی، اشتغال، بهداشت و درمان، اصلاح و تربیت زندانیان است.

 

وی ادامه داد: وضعیت بیش از ۶۰ خانواده زندانیان در ایام ماه رمضان بررسی شد و اقدامات حمایتی خوبی انجام شد و بسیاری از دانش آموزان که ترک تحصیل کرده بودند، به محیط آموزشی بازگشتند.

 

رنجبر با اشاره به بهداشت و درمان زندانیان، افزود: با وجود شرایط کرونایی در کشور، هیچ مورد فوتی در زندان‌های استان قم نداشتیم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های اداره فرهنگی و تربیت زندان، بیان کرد: کسب هشت مقام اولی، سه مقام دومی و سه مقام سومی در مسابقات قرآنی زندانیان کشور، کسب سه مقام کارگردانی و طراحی صحنه و پوستر در جشنواره تئاتر زندانیان کشور و کسب یک مقام اولی و دو مقام سومی در جشنواره حاج قاسم از جمله موفقیت‌های زندانیان قم است.

نظری / قم

کدخبر: 796322 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟