سهم استان کردستان از تسهیلات مسکن 0.03 درصد است/ کردستان رتبه آخر برخورداری از سپرده و تسهیلات بانکی را در کشور دارد

 

 

به گزارش رکنا از کردستان؛ امید راستبین مدیر امور شعب بانک مسکن استان کردستان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از ارکان  اصلی مدیریت حفظ ارتباطات با رسانه ها است، عنوان کرد: استان کردستان دو درصد جمعیت کشور را در خود جای داده و سهم این استان از سپرده های کل سیستم بانکی کشور 0.6 درصد است و همچنین 0.6 درصد تسهیلات بانک ها نیز در اختیار استان کردستان قرار می گیرد.

 

وی افزود: بانک های استان کردستان 100 درصد منابع مربوط به تسهیلات را پرداخت کرده اند و حتی بانک مسکن بیشتر از منابع در اختیار یعنی 129 درصد پرداختی تسهیلات داشته است.

 

راستبین با اشاره به محرومیت کردستان در دسترسی به منابع بانکی و تسهیلات کشوری، افزود: استان کردستان رتبه آخر کشور از لحاظ برخورداری از سپرده و تسهیلات بانکی را دارد.

 

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان بیان کرد: در کل ایران 5 درصد تسهیلات بانکی به بخش مسکن اختصاص می یابد که سهم استان کردستان از این مقدار 0.03 درصد است.

 

وی از اعطای 2390 فقره تسهیلات بخش تکلیفی با اعتباری بالغ  بر 1924 میلیارد ریال توسط بانکهای کردستان در سال گذشته خبر داد و افزود: سهم بانک مسکن از این مقدار پرداختی 35 درصد بوده است.

 

راستبین همچنین مقدار اعطای تسهیلات غیرتکلیفی توسط بانک های کردستان را 6279 فقره با اعتباری بالغ بر 7100 میلیارد ریال عنوان کرد.

 

مدیر امور شعب بانک مسکن کردستان یکی از دلایل افزایش اجاره بها و قیمت مسکن را عدم تولید مسکن عنوان کرد و گفت: اگر 20 درصد تسهیلات پرداختی بانکها در بخش مسکن هزینه شود نه تنها مشکل مسکن نخواهیم داشت بلکه مسکن مازاد نیز تولید خواهد شد.

 

وی با اشاره به موضوع نهضت مسکن ملی، عنوان کرد: تکلیفی که برای استان کردستان در این حوزه تعریف شده، 87239 واحد مسکونی است و تعداد متقاضیانی هم که برای طرح مسکن ملی نزد بانک مسکن افتتاح حساب کرده اند 9210 نفر هستند.

 

راستبین میزان تسهیلات اعطایی برای ساخت مسکن ملی را در مراکز استانها 350 میلیون تومان، در شهرستانها 300 میلیون تومان  و در روستاها 250 میلیون تومان اعلام کرد.

 

وی افزود: میزان سود بازپرداخت این تسهیلات 18 درصد و 20 ساله خواهد بود اما در روستاها 150 میلیون تومان آن 5 درصد و 100 میلیون تومان دیگر نیز 18 درصد است.

 

گفتنی است امید راستبین اولین مدیر بومی بانک مسکن در استان کردستان از بدو تاسیس این بانک تاکنون است و یکی از نخبه های امور بانکی در کشور به حساب می آید.

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 794789 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟