تدین و تمدن در اندیشه تابناک رهبر معظم انقلاب با هم جمع شده‌است

به گزارش رکنا از قم، آیت الله عباس کعبی شنبه شب در نشست تخصصی بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم افزود: آنچه در نظام ولایی حایز اهمیت است، اهداف، وظایف، مأموریت‌ها، سیاست‌ها و خط مشی‌های عمومی برگرفته از اسلام ناب و آموزه‌های اهل بیت(ع) و روش‌های اجرای آن در دولت اسلامی با هدایت، حمایت و نظارت کلان ولی فقیه است.

وی با بیان اینکه هندسه حکمرانی در این نظام در چهار بخش ارتباط با خدا، مدیریت منابع مالی برای تحقق عدالت اجتماعی، ترویج و تحکیم ارزش ها و مبارزه با مظاهر فساد قابل بحث و بررسی است، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم، فعال سازی امت و جامعه در عرصه‌های گوناگون است، یعنی مردم در تمامی عرصه‌های کلان نظام اسلامی ورود کنند و این تفاوت حکمرانی در نظام لیبرالی که مردم پس از انتخابات حذف می شوند با نظام ولایی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه در نظام حکمرانی ولایی، پس از انتخابات کار مردم شروع می‌شود و جامعه باید همراه و همگام با دولت حرکت کند، گفت: در این نظام، مردم نه تنها نباید از صحنه حذف بشوند، بلکه باید مردمی سازی دولت با جدیت پیگیری شود و این شعاری است که دولت آقای رئیسی به دنبال ایجاد آن است.

وی کوچک سازی دولت و بزرگ کردن نقش و جایگاه مردم و تلاش برای توانمندسازی اقشار آسیب پذیر اجتماعی و مبارزه با فقر و فساد را یکی از ویژگی‌های نظام حکمرانی ولایی دانست و گفت: در این نظام حکمرانی، ولی فقیه رسالت هدایت، حمایت و نظارت کلان ارزشی را برای تحقق اهداف و ارزش های جامعه برعهده دارد.

کعبی با اشاره به ضرورت سازماندهی و شبکه‌سازی ملی برای تحقق سازوکارهای مدیریتی نظام ولایی، بسیج را یکی از مهمترین ابزارهای آن عنوان کرد و افزود: در نظام ولایی باید نیروهای مؤمن و انقلابی پیشگام بوده و این نیروها را متشکل کنیم، در این راستا اگر پلی میان خانواده، مدرسه، مسجد و بسیج درست کنیم، ۸ تا ۱۰ میلیون نیرو سازماندهی شوند و همه مأموریت های نظام ولایی قابل تحقق است.

وی بر ضرورت تحول در ساختارهای قدیمی و ایجاد سازوکارهای جدید در نظام ولایی تأکید کرد و گفت: اجتهاد حکومتی بر پایه فقه نظام که رهبر معظم انقلاب در آن سرآمد هستند، تحول آفرین است و ایشان همواره به مسأله مدیریت علمی و تخصصی به عنوان پیش نیاز ایجاد تحول تأکید داشته و دارند، زیرا مدیریت علمی جزو اصول مدیریت فقهی است در این مدیریت، علم تعطیل شدنی نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خود خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر سیره حکومتی امام راحل که همواره عاشقانه و عارفانه و با شناخت و آگاهی، فرازهایی از آن را تبیین می‌کنند، بر پایه سیره حکومتی و فکر فاخر خود، طراحی تمدن نوین اسلامی را انجام داده‌اند که دارای ویژگی‌های برجسته‌ای است.

وی با بیان اینکه در اندیشه تابناک مقام معظم رهبری، «تدین» و «تمدن» بر اساس اجتهاد اصیل ایشان با یکدیگر جمع شده‌است، اظهار داشت: ایشان همواره پرچمدار رشد و پیشرفت علم و فناوری بوده و در دوران مدیریت ولایی ایشان، پیشرفت علمی در عرصه‌ها و ساحت‌های گوناگون، به اوج پیشرفت و ترقی رسیده و در کنار آن به تفکر نظام مند و علمی توجه شده‌است.

کعبی با اشاره به ایجاد تحول در اقتدار نظامی و تهدیدزدایی از کشور تحت مدیریت مقام معظم رهبری و تضمین استقلال سیاسی بر اساس شعار «نه شرقی، نه غربی»، روابط با چین و روسیه بر اساس منافع ملی را مورد توجه قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب همواره از کرسی‌های آزاداندیشی و میدان دادن به سلیقه های گوناگون در کشور حمایت کرده‌اند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب بر قانون مداری، حمایت قاطع از رأی ملت، مقابله با فتنه های داخلی و خارجی و خط مشی گذاری عمومی بر اساس فقه حکومتی، تصریح کرد: ایشان همواره از هویت اسلامی صیانت کرده و بر تحکیم انسجام ملی و پیوند نسل ها تأکید کرده‌اند و در حالی که برخی می‌گفتند نسل سوم نه انقلاب را دیده و نه جنگ را، اما همه نسل شهید حججی در دفاع از ارزش های اسلامی و انقلابی تحت زعامت و هدایت ایشان را دیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر بهره مندی از نخبگان و جوانان و امیدآفرینی و آرمان گرایی در جامعه توأم با واقع گرایی، گفت: در دوران مدیریت رهبر معظم انقلاب، عبور آرام و بی‌هزینه از بحران‌ها را به خوبی شاهد بوده‌ایم و پس از هشت سال دفاع مقدس، جمهوری اسلامی بارها با حفظ عزت و اقتدار از جنگ عبور کرده است.

وی با اشاره به رزمایش آمریکا در سال ۲۰۰۲ که پرهزینه‌ترین رزمایش تاریخ آمریکا بوده و در آن کشته شدن ۲۰ هزار نظامی آمریکایی در روز اول جنگ با ایران در خلیج فارس پیش بینی شده‌است، اظهار داشت: ایران اسلامی با وجود عربده کشی ترامپ، آمریکا را در عین الاسد گوش مالی داد و آنها هیچ غلطی نتوانستند بکنند.

کعبی همچنین تصریح کرد: در یک موضوع دیگر، حتی برخی آقایان به وجوب جهاد فتوا دادند، اما رهبر معظم انقلاب با هشدار دادن نسبت به اینکه نباید در دام آمریکا گرفتار شویم و جنگ فرسایشی مذهبی در جهان اسلام رخ دهد، با این کار مخالفت کردند و این عبور از بحران‌ها بدون هزینه و با حفظ استقلال، عزت و تهدیدزدایی، نعمتی بزرگ و بی بدیل است.

نظری/ قم

 

 

کدخبر: 793898 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟