دانشکده صنعت و معدن قروه بزودی افتتاح می‌شود

به گزارش رکنا از کردستان؛ سجاد جلالی در بازدید از دانشکده صنعت و معدن قروه افزود: مشکلات بودجه ای در استان کردستان و شهرستان قروه کاری کرده که مسایل علمی و تحول علمی چندان مطرح نمی شود و درحد مقدمات باقی بماند.

وی افزود: سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد ریال از حقوق معادن استان کردستان برای کشور درآمد داشته و از این میزان برای مناطق محروم ۳۰۰ میلیارد ریال برگشت خورده و نیاز است این جدول مناطق محروم حتی نام قروه هم در آن نیست اصلاح شود.

جلالی با بیان اینکه نگاه ویژه ای باید در حوزه بودجه شهرستان قروه باشد،گفت:قروه در دولت های مختلف در حاشیه قرار گرفته است و در این سال ها عقب ماندگی ها و مشکلات شهرستان روز به روز افزایش پیدا کرده است.

 

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و اقتصاد دو بال توسعه کشور هستند اگر آموزش درست باشد اقتصاد هم درست می شود و آموزش ها در کشور منجر به مهارت و خلاقیت نمی شود باید به سمتی حرکت کرد که به نقطه آموزش مهارت محور رسید.

پرویز اوسطی در این بازدید افزود: به دلیل غفلت در گذشته شهرستان قروه از نظر آموزش عالی پیشرفتی نکرده است و حالا دانشکده صنعت و معدن قروه اولین مرکز دانشگاه دولتی خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: مراکز آموزش عالی در شهرستان قروه با وجود ضعف های بسیار در حداقل ها مانده و نیاز است مشکلات آن حل شود.

اوسطی با بیان اینکه قروه نسبت به استان های همجوارمرکزیت داشته و موقعیت خوبی برای توسعه مراکز آموزش عالی دارد،گفت: رشته گوهر تراشی در ایران برای نخستین بار مجوز آن را دانشگاه آزاد اسلامی قروه گرفته است  و نیاز است که این دانشکده تبدیل به دانشکده صنعتی شود.

وی با بیان اینکه در حوزه شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد و نوآوری و فناوری ضعف وجود دارد گفت: باید مرکز خوبی در این دنشکده راه اندازی شود تا در این حوزه هم کار شود.

اوسطی انتقاد کرد:در دهگلان هیچ مرکز آموزش عالی وجود ندارد و نیاز است یک مرکز آموزش عالی راه اندازی شود.

وی با بیان اینکه کردستان رتبه پنجم ذخایر معدنی کشور را دارد،گفت:بیش از ۴۰ درصد ذخایر معدن کردستان در قروه و دهگلان است و از ظرفیت تولید سالیانه بالای هشت میلیون تن برداشت مواد معدنی، سه و نیم میلیون تن در این ۲ شهرستان است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت:این معادن تنها در بحث کارگری برای این شهرستان ها بهره مندی داشته است و زنجیره ارزش و فرآوری شکل نگرفته و  بیشتر محصولات خام فروشی می شود.

به گفته وی در حوزه صنعت و معدن شرایط از وضعیتی که در گذشته بوده خارج شده و به سمت شکل گیری زنجیره های ارزش افزوده در معدن می رود.

 

رییس دانشگاه کردستان گفت:دانشکده صمت قروه سال ۱۳۸۵ در زمینی به مساحت سه و نیم هکتار و ازمصوبه سفر هیئت دولت به کردستان کلنگ زنی و با اعتبار امروز بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

رحمت صادقی افزود:زیر بنای این دانشکده  پنج هزار و ۲۰۰ مترمربع از سال ۱۳۹۲ شروع شد و عملاً از اواخر سال ۱۳۹۷ به بعد ساخت ساختمان شکل گرفت.

به گفته وی در مهرماه سال جاری دانشکده صنعت و معدن در قروه در ۲  رشته مکانیت انرژی و مهندسی صنایع در هر رشته ۲۵ نفر دانشجو پذیرش می کند و برای این دانشکده ۲ نفر هیئت علمی نیاز است که در فراخوان جذب هیئت علمی هستیم.

صادقی اظهار داشت:در فکر توسعه دانشکده در رشته های مختلف صنعتی و معدنی و گرایش های مختلف معدنی هستیم که رشته های دانشکده و تعداد دانشجو افزایش یابد و مراکز نوآوری و رشد هم تأسیس شود.

 

کویستان عبدالحکیمی /کردستان

 

کدخبر: 793407 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟