گردهمایی ۳۸۰ شرکت دانش‌بنیان خراسان رضوی به میزبانی آستان قدس رضوی

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در این مراسم گفت: با توجه به رویکرد ارزشمند اتخاذ شده در آستان قدس رضوی، این آستان به محل رویش و زایش شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شده است که هر یک از این شرکت‌ها می‌توانند راهکاری برای حل مشکلات کشور داشته باشند.

وی افزود: دانش‌بنیان بودن، پیش از هر چیز، یک فرهنگ است و مفاهیم آن، استفاده از دانش، تجاری‌سازی دانش و نفوذ آن در جامعه است و باید برای این فرهنگ‌سازی تلاش بیشتری کرد. 

ستاری ادامه داد: فرهنگ دانش‌بنیانی، از آدم‌های کوچه و بازار آغاز می‌شود و تا آن صنعت‌گری که باید خلاقیت و استعداد جوانان را ببیند و دانش او را به کار بگیرد ادامه دارد، بنابراین باید این فرهنگ را در کشور توسعه دهیم تا ثمرات دانش‌بنیان بودن ملموس شود. 

وی افزود: ما در مبارزه‌ای بین صنعت سنتی با صنایع خلاق و دانش‌بنیان هستیم و چنانچه برای این نبرد، سرباز، افسر و درجه‌دار تربیت نکرده باشیم، بازنده خواهیم بود، به همین جهت کاری که در شتاب‌دهنده‌های تخصصی انجام می‌دهیم، تربیت نیروها و شرکت‌های خلاق است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جهور در ادامه گفت: اقدامی که آستان قدس رضوی با محوریت شرکت صنایع پیشرفته رضوی برای حمایت از فعالیت‌های دانش‌بنیان آغاز کرده است، تمام مفاهیم مورد نیاز این حوزه را پیاده‌سازی می‌کند، به گونه‌ای که آستان قدس رضوی خودش منشاء رویش و زایش شرکت‌های دانش‌بنیان شده و کارخانه‌های نوآوری و پارک علم و فناوری ایجاد می‌کند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی نیز با اشاره به رویکرد این آستان مقدس در حوزه دانش‌بنیان اظهار کرد: مطالبه‌گری تولیت آستان قدس رضوی در حوزه فعالیت‌های دانش بنیان بسیار جدی است چرا که باور داریم تنها راه جبران عقب ماندگی‌ها و افزایش سرعت پیشرفت در کشور، تولید دانش‌بنیان است.

مالک رحمتی افزود: نگاه آستان قدس رضوی نسبت به فعالیت‌های دانش بنیان، رویکرد حمایتی و اعتماد به جوانان است چرا که تولیت این آستان، نسبت به فعالیت‌های دانش بنیان و کارآمدی جوانان به شدت ایمان دارند و امروز در نمایشگاه دستاوردهای دانش بنیان، شاهد خروجی حمایت و اعتماد آستان قدس به شرکت‌های دانش بنیان و جوانان هستیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: آستان قدس، از شرکت‌های دانش‌بنیان در سه حوزه تامین فضای آزمایشگاهی، تولید انبوه و تجاری‌سازی محصول حمایت می‌کند و شرکت صنایع پیشرفته رضوی متولی این حوزه برای ارائه خدمت است.

همزمان با برگزاری گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان استان خراسان رضوی، تفاهم‌نامه دوجانبه آستان قدس رضوی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز امضا شد.

تاکید بر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، ضرورت توسعه و تجاری‌سازی علم و فناوری و همچنین تحقق سیاست‌های کلی علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی مبتنی بر توسعه علوم و فناوری مورد نیاز کشور، از اهداف این تفاهم‌نامه است.

همکاری برای حمایت همه جانبه از توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری، کمک به توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و خلاق در کشور در حوزه‌های مختلف، توسعه زیرساخت‌ها اعم از ایجاد کارخانه نوآوری و ایجاد پردیس بین‌المللی فناوری‌های پیشرفته از جمله اقداماتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آستان قدس رضوی، آن را دنبال خواهند کرد.

کدخبر: 790326 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟