متولیان متعدد با قوانین و راهبردهای مختلف از چالش های پیش روی حوزه ساخت‌وساز هستند

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد، حمید ضمیری با بیان اینکه به استناد گزارش‌های رسمی سازمان پزشکی قانونی، سالانه هزاران نفر از مردم ایران در ساخمان‌ها، قربانی حوادث تلخی چون سوختگی ناشی از حریق و انفجار، برق‌گرفتگی، گاز گرفتگی، سقوط آسانسور، حوادث ناشی از زلزله و ... می‌شوند، اظهارکرد: بروز حادثه ساختمان پلاسکو، متروپل و ... تلنگر جدی برای مالکان و مسئولان است که قبل و هنگام بروز حوادث و سوانح از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای مقابله با بحران و آسیب بهره بگیرند.

ضمیری با بیان اینکه بخش‌های مختلف ساختمانی دارای عمر مفید مشخص هستند که بر مبنای نوع مصالح، تاسیسات برقی و مکانیکی تعریف شده است، گفت: براساس مصوبه شورای شهر، تمامی واحدهای صنفی و اماکن پرخطر باید شناسنامه ایمنی یا همان تاییدیه ایمنی را از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهیه نمایند.

وی افزود: براساس مصوبه‌ای دیگر، شهرداری مکلف است هر ۳ ماه یکبار نسبت به ابلاغ اخطار رسمی به مراکز، ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری و مسکونی فاقد استانداردهای آتش‌نشانی اقدام کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: کشورهایی که از لحاظ فنی و قوانین مربوط به صنعت ساختمان، پیشرفته‌تر هستند، سالانه بودجه‌ای برای بازرسی‌های فنی دوره‌ای و متناوب از ساختمان‌ها برای بررسی و ارائه گزارش تخصیص می‌دهند.

ضمیری با بیان اینکه زلزله از مهمترین حوادثی است که مشهد را تهدید می‌کند، گفت: ایران با موقعیت خاص جغرافیایی و قرارگیری روی گسل‌ها و کمربندهای فعال لرزه‌ای به عنوان یک کشور در معرض زلزله و تهدیدات طبیعی، البته قابل کنترل قرار دارد.

وی افزود: بیش از نیمی از مساحت کشور با خطر نسبی متوسط و بالای زلزله روبرو بوده و ساختمان‌های غیرایمن با خسارات احتمالی و جدی مالی و جانی تهدید می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد اظهارکرد: در موضوع ساختمان‌سازی باید از کارشناسان با تجربه و کاردان بهره گرفت؛ از سوی دیگر باید توجه داشت که زمان بکارگیری مصالح غیراستاندارد تمام شده و در موضوع ساختمان‌سازی از مناسب‌ترین مصالح و کارشناسان متخصص استفاده کرد.

وی افزود: ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس، ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی که به نحوی در مدیریت بحران حوادث نقش تعیین‌کننده دارند، در سطح کشور ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ضمیری با بیان اینکه تشکیلات مدیریت بحران در حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی در کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه دانش مدیریت برای کاهش خسارات ناشی از حوادث و مدیریت یکپارچه بعد از آن وجود ندارد؛ نکته مهم و چالش برانگیز دیگر، هماهنگ نبودن دستگاه‌های متولی امر مسکن و وجود متولیان متعدد با قوانین و راهبردهای مختلف است.

وی اظهارکرد: همین موضوع سبب شده که ضوابط شهرسازی و مقررات ملی به طور کامل اجرایی نشده و ساختارهای مدیریت شهری دچار خدشه شوند و ساختمانی ابنیه‌ای که باید عمر مفید آن بر مبنای سطح خطر ۵۰ سال باشد، عمرش به کمتر از ۲۰ سال کاهش یابد.

ضمیری با بیان اینکه نظر به چالش‌های جدی موجود در ضوابط معماری و شهرسازی، طرح‌های تفصیلی و جامع شهری باید در کوتاه‌ترین زمان و با توجه به شرایط موجود کشور، کارشناسی و به روزرسانی شوند، گفت: توجه به ایمن‌سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های آسیب‌پذیر و رعایت ضوابط شهرسازی و معماری و مقررات ملی ساختمان در ساختمان‌های جدیدالاحداث به عنوان یک راهبرد در امر ساخت و ساز باید برای مردم فرهنگسازی شود.

کدخبر: 787233 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟