لازمه تحقق شهر فرهنگی، احساس تعلق مردم به شهر است

به گزارش رکنا از اصفهان، علی قاسم زاده، صبح امروز_ چهارشنبه چهار خرداد _در سی و هشتمین نشست معاونان محیط زیست و خدمات شهری کلانشهرهای ایران اظهار کرد: در چرخه تحول شهرها، ادوار مختلف و متعددی ثبت شده است که دوره ابتدایی آن دوره بدوی عنوان می شود و بر این اساس اولین شهرها در حاشیه رودخانه­ها شکل گرفته و نظم و شمایلی گرفته اند.

وی ادامه داد: سپس به شهرهای صنعتی می­رسیم که با شاخص­هایی همچون تعداد کارخانه­ها، دودکش­ها و کارگران متمایز می­شوند.

شهردار اصفهان افزود: بعد از شهرهای صنعتی وارد دوره شهرهای پاک می­شویم که توسعه فضای سبز و مسائل مرتبط با آن شاخص مورد ارزیابی قرار می­گیرد.

 قاسم زاده شهرهای فرهنگی را مرتبه بعدی در تحول شهرها دانست و گفت: امروز در دنیا شهرهای فرهنگی مقصد گردشگری هستند.

شهردار اصفهان در تعریف شهر فرهنگی توضیح داد: شهر فرهنگی شهری است که شاخصه­های مختلف فرهنگی از جمله برخورداری از موزه را دارد، دارای رویدادهای فرهنگی خاص است و گردشگران برای انتخاب مقصد سفر خود این رویدادها را مدنظر قرار می­دهند.

شهردار اصفهان، یکی از وجوب شهرهای فرهنگی و مزیت­های این شهر را نگاه به حل مسائل شهری با رویکرد فرهنگی دانست و اظهار کرد: در این شهرها همیشه راه حل مشکلات مباحث مالی و سرمایه انسانی نیست، بلکه باید سواد فرهنگی مردم ارتقا یابد تا به عنوان مثال زباله کمتری تولید کنند.

وی افزود: همچنین در شهر فرهنگی؛ فرهنگ شهرنشینی و به طور کلی مسائل فرهنگی موضوعیت پیدا می‌کند و سطح مشارکت مردم یک اصل به شمار می­رود.

به گفته قاسم زاده، میزان مشارکت مردم در اداره شهر در شهرهای فرهنگی مهم است و لازمه تحقق آن احساس تعلق خاطر مردم به شهر است.

موضوع دیگری که قاسم زاده به آن اشاره کرد، هدف از انتخاب شعار اصفهانِ من ، شهر زندگی بود. وی در این باره گفت: دلیل انتخاب این شعار ایجاد تعلق خاطر شهروندان به اصفهان است که امیدواریم از مسیر ارتقای سطح فرهنگ و تعلق خاطر بتوانیم مجموع اقدامات خدمات شهری خود را افزایش دهیم و در نهایت کیفیت زندگی دراین شهر ارتقا یابد.

شهردار اصفهان در پایان با بیان اینکه شهر هم جسم و هم روح دارد، تأکید کرد: خدمات شهری طبیب جسم و کالبد شهر است و به نوعی سلامت جسم شهر در دستان معاونان خدمات شهری است.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 784598 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟