ضرورت توجه همه جانبه به ضوابط و مقررات پدافند غیرعامل در استان

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، اولین جلسه کارگروه تخصصی کالبدی و زیربنایی استان در خصوص اصلاحیه تغییرات پدافند غیرعامل، با هدف احصاء مراکز ثقل حیاتی، حساس و مهم تشکیل شد .

 رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی گفت: پدافند غیر عامل؛ مجموعه اقدامات غیرمسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب ‌پذیری، تداوم فعالیت‌ های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات دشمن می ‌شود.

 شیرعلیا گفت: پدافند غیرعامل یک اصل همیشگی است که در حوزه زیرساخت ها اهمیت بسیار زیادی دارد و از تدبیر و مصون سازی به ویژه در برابر تهدیدات غیرنظامی احتمالی نباید غافل بود.

 رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی توضیح داد: هرچند در این سالیان نیز در این حوزه اقداماتی انجام شده، اما در این کارگروه، پیش بینی و پیشگیری از آسیب پذیری زیرساخت های شهری در برابر هرگونه تهدیدات خارجی احتمالی، به صورت منسجم و ساختاریافته پیگیری می شود.

محمدموسی شیرعلیا درباره شرح وظایف این کارگروه که توسط شورایعالی پدافند غیر عامل کشور برنامه ریزی شده است گفت: طرح و برنامه ریزی اجرای طرح های جامع پدافند غیر عامل استان و شهرستان های تابعه و نظارت بر اجرای آنها و همچنین کنترل و بررسی مطالعات و ملاحظات پدافند غیر عامل طرح‌های جامع و هادی شهری و روستایی قبل از ارائه و تصویب در شورای برنامه ریزی استان، از جمله اهداف تشکیل این کارگروه است.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی افزود: شناسایی آسیب پذیری های کالبدی شهرها در شرایط تهدید نظامی دشمن و ارائه طرح ها و راهکارهای پدافند غیرعامل برای کاهش آسیب پذیری و نیز نظارت مستمر و دقیق به رعایت ملاحظات و ضوابط پدافند غیرعامل در امور شهرسازی و معماری استان و شهرستان از دیگر اهداف مورد نظر این کارگروه است.

وی افزود: به منظور جلوگیری از آسیب پذیری شهرها در شرایط بحرانی، آمایش دفاعی سرزمینی و رعایت اصل پراکندگی در مکان یابی زیرساخت ها و تاسیسات مهم استان و ممانعت از ایجاد نقاط بحرانی در شهر و ساماندهی و برنامه ریزی خروج مراکز پرخطر به بیرون از شهرها و مراکز جمعیتی و یا کاهش آسیب پذیری آنها در صورت عدم امکان جابجایی موضوع مهمی است که به جد باید پیگیری شود .

شیرعلیا اضافه کرد: مدیریت ظرفیت های تخصصی پدافند شهری در حوزه مشاورین حقیقی و حقوقی متناسب با فناوری های روز و همچنین نظارت بر حسن اجرای وظایف محوله و دستورالعمل های ابلاغی در حوزه پدافند غیر عامل نیز از جمله وظایف کارگروه تخصصی کالبدی و زیربنایی استان است.

رییس اداره مدیریت بحران و پدافند غیر عامل اداره کل راه و شهرسازی افزود: در پایان جلسه پیشنهادات و نظرات اعضای کارگروه جهت اجرایی نمودن شرح وظایف کارگروه کالبدی و زیربنایی ارائه و در خصوص طرح سناریو رزمایش مشترک بین استانی قزوین و گیلان بحث و تبادل نظر شد.

گفتنی است این جلسه با حضور نمایندگانی از دفتر فنی استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، پدافند غیرعامل آجا، اداره بحران و پدافند غیرعامل شهرداری قزوین، پدافند غیرعامل اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان، پدافند غیرعامل استانداری، معاونت مهندسی ناجا، نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در محل سالن جلسات اداره کل راه و شهرسازی پونک برگزار شد.

 

 

کدخبر: 784495 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟