ارتقاء دانش حقوقی جامعه از تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی جلوگیری می کند

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، علی شعبانی در دیدار با مردم شریف شهرستان بویین زهرا که در مسجد جامع این شهرستان برگزار شد، گفت: رعایت قوانین و مقررات باید در جامعه نصب‌العین قرار گیرد و هر فردی در هر جایگاه و موقعیت اجتماعی که قرار دارد باید خود مقید به قانون بداند و از آنجایی که قوانین ما علاوه بر تصویب در مجلس شورای اسلامی به تایید فقهای شورای نگهبان نیز می رسد؛ عمل به قوانین جامعه اسلامی در واقع عمل به تکالیف شرعی است.

وی افزود: بدون‌شک اگر به قوانین به درستی عمل شود، بسیاری از مسائل و مشکلات مردم و جامعه به حداقل می رسد و آثار و تبعات عدم پیروی از قانون نیز دامن‌گیر تمامی جامعه خواهد شد و هیچکس نمی تواند خود را مصون از آسیب بداند.

مقام ارشد قضایی استان در ادامه داشت: کار قضایی بسیار سخت و پیچیده است و مردم باید به این موضوع واقف باشند که قاضی نیز بر اساس قانون عمل می کند و خارج از مسیر قوانین و مقررات نمی تواند رسیدگی کند و بر اساس ادله، اسناد و مدارکی که از سوی طرفین دعوا ارائه می شود، حکم قضایی خود را برای فصل خصومت صادر می کند.

شعبانی همچنین اذعان داشت: ایجاد صلح و سازش از سنت های حسنه است و در دین مبین اسلام نیز به آن تاکید بسیار شده و باید در جامعه امروز مورد توجه قرار گیرد و انتظار این است ریش‌سفیدان و معتمدین محلی نگذارند اختلافات میان افراد منجر به تشکیل پرونده قضایی شود و با میانجی‌گری مسائل و مشکلات را قبل از طرح دعوا حل و فصل نمایند. 

این مقام مسئول گفت: یکی از دیگر از چالش های دستگاه قضایی، عدم دانش حقوقی مردم است و همین موضوع باعث می شود که در مراودات اجتماعی دچار مشکل و در نهایت متضرر شوند و سپس به مراجع قضایی رجوع کنند و شاید به واقع حق با آنها باشد، اما قاضی بر اساس ادله و اسناد و مدارک تصمیم می گیرد. لذا امروزه ارتقاء دانش حقوقی جامعه یک ضرورت است و همه باید در این راستا تلاش کنند، زیرا تشکیل بسیاری از پرونده های قضایی به این خاطر است.

گفتنی است در پایان مردم مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی خود را با مسئولان قضایی استان مطرح و در خصوص برخی دستورات لازم صادر شد.

رییس کل دادگستری استان قزوین در دیدار با حجت الاسلام والمسلمین رضوانی، امام جمعه بویین زهرا نیز تاکید کرد: ائمه جمعه یکی از پایگاه های مردمی هستند و به دلیل جایگاه و نقش اجتماعی که  دارند، می توانند در جهت آگاه سازی جامعه از جرائم و آسیب های اجتماعی اثرگذار باشند و از این حیث دستگاه قضایی دست یاری دراز می کند و امیدواریم بیان واقعیت های جامعه بخصوص از حیث آسیب هایی که آنها را تهدید می کند، در تریبون های ائمه جمعه بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

 

کدخبر: 784247 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟