آمادگی زیرساخت‌های گمرک اصفهان برای توسعه ارائه خدمات گمرکی به فعالان اقتصادی

به گزارش رکنا از اصفهان، در ابتدای این همایش مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه از بدو شکل‌گیری گمرکات استان شرکت انبارهای عمومی نیز در محل گمرکات تاسیس شد گفت: از سال 1390 طبق انعقاد تفاهم نامه‌ای با شرکت انبارهای عمومی ایران، این شرکت به آنها واگذار  شد و شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی اصفهان عملا در سال 1400 مستقر و به ارایه خدمات گمرکی، تخلیه و بارگیری و انبارداری پرداخت.

رسول کوهستانی افزود: سعی شده خدمات ارایه شده در این شرکت با به‌روز رسانی تجهیزات به بهترین نحو به فعالان اقتصادی ارایه شود.

 وی با توجه به سهم 5درصدی استان در صادرات کل کشور و قرار گرفتن جزو 15 گمرک برتر کشور در حوزه واردات، خواستار توجه ویژه شرکت انبارهای عمومی به گمرکات استان شد. 

کوهستانی در ادامه دارا بودن حدود 49 هکتار زمین ، انبار، محوطه نگهداری کالا و...، به روز شدن و افزایش تجهیزات تخلیه و بارگیری، وجود خط ریل باز در محل گمرک، آسان‌تر بودن دسترسی به شرکت انبارهای عمومی و گمرکات استان با مقصد اصفهان و امکان استفاده از بسته‌های حمایت از تولید و صادرات و شرکت‌های دانش بنیان ارایه شده توسط گمرکات استان را از جمله مزایای استفاده از گمرکات اصفهان بیان کرد.

وی نتیجه عدم ترخیص کالای فعالان اقتصادی و تجار اصفهانی از گمرک اصفهان را ماندگاری و توقف کالا و پرداخت دموراژهای سنگین در گمرک‌های مرزی عنوان و تاکید کرد: این در حالی است که با استفاده از پتانسیل گمرکات استان می‌توان هزینه‌های تولید را نیز کاهش داد .

در ادامه فرامرز نیک سرشت رئیس هیات مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب با اشاره به اینکه شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی ایران در سال 1340 بر اساس مصوبه هیات وزیران تاسیس شد، هدف از تاسیس این شرکت را امانت، حفظ و نگهداری محصولات زراعی، صنعتی و کالاهای تجاری عنوان کرد.

وی تفکر ایجاد این شرکت را تفکری متعالی در راستای سالم‌سازی بستر فعالیت صاحبان کسب و کار و تجار و اصلاح مکانیسم اقتصادی کشور، مبارزه با قاچاق و احتکار و ایجاد طیب خاطر تجار دانست.

نیک سرشت استفاده از آخرین شیوه‌های انبارداری، بکارگیری نیروی انسانی مجرب و برخورداری از ماشین آلات و تجهیزات را از جمله پتانسیل‌های شرکت انبارهای عمومی ایران عنوان کرد و از وجود 55 شعبه این شرکت در سراسر کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه با توجه به پتانسیل بالای اصفهان ما به دنبال استقلال شعبه شرکت اصفهان هستیم افزود: موقعیت جغرافیایی ممتاز، اتصال به شبکه ریلی، وجود انبارهای مسقف، باراندازها و محوطه‌های آسفالتی و بتنی و... همچنین قطب صنعت بودن این استان از دلایل توجه ویژه شرکت به اصفهان است.

رئیس هیات مدیره شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی غرب تعامل بیشتر فعالان اقتصادی با این شرکت را در پیشرفت عملکردی شعبه اصفهان از طریق تکمیل و افزایش تجهیزات و افزایش کادرتخصصی حایز اهمیت دانست.

نیک سرشت مجموع تناژ کالاهای ورودی گمرک اصفهان در حوزه واردات و صادرات را در حالی 30 و 45 هزارتن در سال 1400 دانست  که  در این سال2 میلیون و 280 هزارتن از این کالاها به مقصد اصفهان تخلیه شده است.

وی ضمن تقدیر از اتاق بازرگانی اصفهان برای برگزاری این همایش، معرفی پتانسیل شرکت انبارهای عمومی اصفهان به فعالان اقتصادی را در افزایش آمار تخلیه کالا از گمرک اصفهان موثر دانست و گفت: فعالان اقتصادی و تجار اصفهانی در امورگمرکی استان خود را در اولویت قرار دهند.  

نیک سرشت امکان تخلیه و بارگیری در کوتاه‌ترین زمان، تخصیص انبار اختصاصی در محدوده گمرکی، وجود کانترهای VIP و امکان برخورداری از تخفیفات حداکثری را از امتیازات موجود در شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی اصفهان بیان کرد.

زهرا زمانی مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان نیز با اشاره به  توانمندی‌های گمرک اصفهان و حمایت‌های ویژه مدیرکل گمرکات استان از فعالان اقتصادی و بخش‌های تولیدی استان، خواستار استقبال بیشتر فعالان اقتصادی از این گمرک به منظور تسهیل تجارت خارجی استان شد.  وی در ادامه تقویت ظرفیت تخلیه و بارگیری، همچنین ایجاد دپوی کانتینری مناسب در گمرک اصفهان به منظور توسعه خدمات گمرکی استان را از مهم‌ترین مطالبات پارلمان بخش خصوصی از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی دانست.

در ادامه این همایش به سوالات حضار پاسخ داده شد.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 783233 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟