ذخیره آبخوان های گلستان ۲۴۶ میلیون مترمکعب کمتر از وضعیت عادی است

سید محسن حسینی در گفتگو با با خبرنگاررکنا اظهار کرد: وضعیت خشکسالی در استان گلستان بسیار جدی است و استان ما چندین سال متوالی است که با پدیده خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان افزود: رواناب های اندازه گیری شده توسط ایستگاه های شاخص رودخانه های استان نسبت به آمار بلند مدت بین ۶ تا ۸۶ درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: ذخیره آبخوان های گلستان ۲۴۶ میلیون متر مکعب کمتر از وضعیت نرمال است و نسبت به وضعیت بلند مدت ۲۰ درصد کاهش دارد.

حسینی به کشاورزانی که از چاه های مجاز برای کشت محصول خود استفاده می کنند توصیه کرد جهت جلوگیری از خسارت ناشی از خشکسالی به محصولات کشاورزی، حداقل ۲۰ درصد سطح زیر کشت خود را کاهش داده و با بهره مندی از سیستم آبیاری نوین نهایت صرفه جویی را در مصرف آب داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به کاهش رواناب ها در استان، کشاورزان نسق کار هم باید حداقل ۵۰ درصد سطح کشت خود را کاهش دهند در غیر این صورت با خشک شدن زراعت و خسارت محصول روبرو خواهند شد.

حسینی بیان کرد: کاهش کشت برنج و جایگزینی محصولات کم آب طلب در استان نیازمند فرهنگ سازی است و برای عملیاتی شدن آن باید تمام دستگاه های مربوطه اعم از جهاد کشاورزی، نیروی انتظامی، قضایی، و غیره پای کار بیایند تا استان ما بیش از این دچار خسارت نشود.

مدیرعامل آب منطقه ای گلستان گفت: کشاورزان گلستانی باید کشت غرقابی را به ۱۵ هزار هکتار اراضی نسق در استان محدود کنند و محصولات کم آب طلب را جایگزین کرده و یا به صورت خشکه کاری اقدام به کشت شالی کنند.

 

کدخبر: 782649 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟