راه اندازی 12 ایستگاه شتاب نگار برخط در لرستان

به گزارش رکنا از لرستان، "امیر شاهیوند" ضمن اشاره به تهیه و تدوین آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد 2800)، افزود: این آیین نامه جزو سرآمدترین مدارک مهندسی کشور بوده و نقش موثر و سازنده آن، باعث ضابطه مند شدن ساخت و ساز ایمن و مطمئن در کشور و در نتیجه کاهش خسارات ناشی از زلزله شده است. 

وی توضیح داد: برای طراحی ساختمان ها در برابر زلزله، به برآورد شتاب زلزله نیاز است که آیین نامه های طراحی ساختمان در برابر زلزله، محتمل‌ ترین شتابی را که در آینده و در عمر مفید هر سازه ممکن است در اثر وقوع یک زلزله ایجاد شود، در اختیار طراح قرار می دهند.

شاهیوند تصریح کرد: در تقسیم بندی کشور بر این اساس، چهار منطقه‌ مختلف با سطوح خطر لرزه‌ای متفاوت شامل مناطق با خطر نسبی کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد مشخص شده است. 

وی گفت: با توجه به شرایط زلزله خیزی لرستان، مرحله دوم توسعه شبکه شتاب نگاری استان لرستان با مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت و با مطالعه لرزه زمین ساختی و زمین شناسی و در نظر گرفتن ضوابط از پیش تعیین شده مانند لرزه زمین ساخت، زمین شناسی منطقه، زمین شناسی ساختگاهی، توپوگرافی، خطر پذیری، سازه های مهم، تراکم کم دستگاه ها در بعضی مناطق و امکانات محلی، 12 محل جهت نصب و راه اندازی ایستگاه ها انتخاب شد.

به گفته وی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، متولی شبکه شتاب نگاری زلزله در کشور، مرجع مهمی برای طراحی سازه های مقاوم و مدیریت بحران و زلزله است از این رو با پیگیری های صورت گرفته، در فاز اول توسعه، زمینه نصب و راه اندازی چهار دستگاه شتاب نگار برخط نسل جدید، سال 98 در شهرهای خرم آباد، بروجرد، درود، الشتر مهیا شد.

وی تصریح کرد: این دستگاه ها، جنبش زمین و حرکت های تکنیکی آن را رصد و اطلاعات را برخط در اختیار قرار می‌دهند و امکان بسیار خوبی را برای کاهش خطرپذیری و افزایش تاب‌آوری شهر فراهم می‌کنند.

مدیر روابط عمومی راه و شهرسازی لرستان ادامه داد: در صورتی که از مجموعه‌ای از دستگاه‌های شتاب‌نگاری در یک شهر و یا در یک ناحیه همزمان با رویداد زمین‌لرزه بزرگ بتوانیم داده‌ها را به مرکز مدیریت بحران منتقل کنیم، می توان دریافت کدام بخش از ناحیه و یا شهر بر اثر این زلزله بیشترین شتاب را تحمل کرده و احتمالا بیشترین خسارت به آن وارد شده است و بر اساس این اطلاعات، نیروهای امدادی به مناطقی اعزام خواهند شد که بیشترین میزان خسارت به آن وارد شده است‌.

شاهیوند نقش آموزش را در فرآیند پیش بینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع، مهم دانست و اظهار داشت: این مهم باید در دستور کار دستگاههای مختلف استان قرار گیرد، تا تمام جنبه های برنامه ریزی برای مراحل مختلف بحران لحاظ شود.

وی با بیان اینکه بیش‌ از 2هزار هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه غیررسمی در لرستان وجود دارد گفت: بخش عمده ای از این سطح در شهرستان بروجرد است به نحوی که 14 هزار بنای ناپایدار در این شهرستان وجود دارد که به دلایلی از قبیل رعایت نکردن معیارهای فنی و مهندسی در ساخت بنا، شبکه ارتباطی ناکارآمد، برخوردار نبودن از تاسیسات و تجهیزات شهری، بیش تر از سایر بافت های شهری در معرض خطر زلزله قرار دارند. 

وی تاکید کرد: بنابراین باید یکی از اهداف اصلی برنامه‌ریزان شهری ضرورت کاهش آسیب پذیری شهرهای استان در برابر زلزله باشد که ایستگاه های شتاب نگار نقش مهمی در این فرآیند ایفا می کنند.

مهدی زکی پور/لرستان

کدخبر: 781851 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟