گام بلند شهرداری اصفهان برای تحقق شهر پایدار

به گزارش رکنا از اصفهان، در تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری اصفهان و بنیاد جهانی انرژی، با حضور رئیس این بنیاد و دبیرکل شهرهای پایدار جهان، مدیران ارشد استانی و شهری و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، این کلان‌شهر به‌عنوان نخستین شهر کشور در زمینه «شهر پایدار هوشمند» به شبکه شهرهای پایدار جهان پیوست. این تفاهم‌نامه روز دوشنبه _بیست‌وششم اردیبهشت‌ماه_ در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اصفهان امضا شد.

 

پایداری و هوشمندی شهر در دستور کار مدیریت شهری است

 

علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این نشست، اظهار کرد: بر اساس شعار محوری این دوره مدیریت شهری، «اصفهان من، شهر زندگی» توجه به شاخص‌هایی همچون پایداری و هوشمندی شهر در دستور کار قرار دارد و پس از پیگیری مذاکرات دو جانبه در خصوص توسعه شهر پایدار و هوشمند و تأمین منافع متقابل بین بنیاد جهانی انرژی و شهرداری اصفهان در مورد روش‌هایی برای همکاری در جهت عملیاتی کردن مفاهیم شهر پایدار توافق شد.

 

وی افزود: جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های شهری، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل داده‌های شهری مطابق با شاخص‌ها و معیارهای شهرهای پایدار و هوشمند سازمان ملل متحد، ارزیابی گام به گام داده‌های استخراج شده است و تهیه گزارش بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌ها از جمله مفاد این توافق است.

 

شهردار اصفهان با بیان اینکه در این توافق به مواردی چون تعیین پروژه‌های بهبود پایداری و هوشمندسازی شهری و ارزیابی نهایی و صدور گواهینامه شهرهای هوشمند پایدار سازمان ملل متحد تاکید شده است، تصریح کرد: قرار دادن شهر اصفهان در پلتفرم جهانی U4SSC با هدف تأمین مالی و اجرای پروژه‌های بهبود در شبکه جهانی، استقرار و اجرای سیستم ساختمان پایدار بر اساس استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی DGNB در یکی از پروژه‌های ساختمان اداری-تجاری در اصفهان به عنوان پایلوت پروژه در اکوسیستم شهر هوشمند پایدار از دیگر موارد تاکید شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: این توافق‌نامه در قالب کلیات تهیه شده است و به منظور اجرایی شدن مفاد آن پس از دریافت مجوزهای اداری و مشخص شدن جزئیات اجرا و وظایف طرفین توافق‌نامه تکمیلی به امضا خواهد رسید.

 

آماده ایجاد بسترهای سرمایه‌گذاری در زمینه پایداری و هوشمندی هستیم

 

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست، اظهار کرد: اصفهان زیرساخت‌های خوبی دارد و در جهت شهر پایدار و هوشمندی شهر گام برداشته است، اما باز هم در جهت پایداری و هوشمندی بیشتر شهر باید از تجربیات جهانی استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: اینکه اتحادیه جهانی انرژی در ایران نمایندگی دارد و به ما کمک می‌کند که چنین تجربیاتی به ایران منتقل شود باعث افتخار است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اهتمام جدید مدیریت شهری اصفهان و مجموعه شورای شهر در ارتقای زیرساخت‌ها و حرکت به سمت پایداری و هوشمندسازی شهر است، پیشنهاد دارم نماینده اتحادیه جهانی انرژی در ایران امضای تفاهم‌نامه را مقدمه قرار بدهند و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان یا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان را به عنوان نمایندگی اتحادیه جهانی انرژی در اصفهان مشخص کند.

 

وی تاکید کرد: چنانچه دکتر فِرش و شرکت آنها آماده سرمایه‌گذاری در ایران و اصفهان هستند، ما می‌توانیم به شرکت‌های اصفهانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند این محقق را معرفی کنیم تا بستر مشارکت فراهم شود.

 

نورصالحی خاطرنشان کرد: به عنوان مدیریت شهری آماده ایجاد بسترهایی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولیدات مرتبط با پایداری و هوشمندی شهر و یا ایجاد دفتر نمایندگی اتحادیه جهانی انرژی در اصفهان هستیم.‌

 

جهانی بیندیشیم و جهانی عمل کنیم

 

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست، اظهار کرد: شب گذشته با ولفانگ نیومن، فعال محیط زیستی اتریشی که در ایجاد آگاهی بیشتر برای بهره‌وری انرژی شناخته شده است، آشنا شدم، وی حرکتی بنا نهاده است که در بیش از ۱۷۰ کشور جهان آثار و میوه آن را شاهد هستیم.

 

وی ادامه داد: نیومن فکر با ایده‌های جهانی را پیاده کرده است، از او بیش از ۳۰۰ طرح نوین در کشورهای جهان را شاهدیم که همگی در زمینه شهر پایدار و در راستای اهداف بنیاد جهانی انرژی است.

 

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امام علی (ع) می‌فرمایند: «قدر و ارزش انسان‌ها به اندازه بزرگی همت و تفکر آنها است»؛ بنابراین امیدواریم بتوانیم مثل انسان‌هایی چون «نیومن جهانی» بیندیشیم و جهانی عمل کنیم.

 

توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر در اصفهان

 

سیدامیر سامع، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در این جلسه اظهار کرد: توجه به محیط زیست، حفظ و احیای آن از جمله ضروریات شهر است، به همین دلیل مدیریت انرژی از اهداف اصلی برنامه پنج ساله شهرداری اصفهان مد نظر قرار گرفته است.

 

وی در توضیح شاخص‌های پایداری شهر گفت: بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی، مدیریت مصرف انرژی در فعالیت‌های شهرداری از جمله مصرف مگاوات ساعت انرژی الکتریکی، آب و سوخت‌های فسیلی (ساختمان‌ها و پارک‌ها)، کاهش پیک مصرف انرژی ناشی از برنامه اصلاح الگوی مصرف، پارک‌های دارای سیستم‌های روشنایی مناسب و استاندارد، اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه ناشی از ممیزی انرژی، بهره‌گیری از پساب پایداری در فضای سبز، آموزش تفکیک پسماند و حمل‌ونقل و ترافیک از جمله شاخص‌های پایداری شهر محسوب می‌شود.

 

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اجرای پروژه‌های جدید مبتنی بر استانداردهای مدیریت مصرف انرژی شهرداری را بر آن داشت تا بر اساس ظرفیت‌های موجود نسبت به ارائه لایحه تشکیل صندوق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام کند.

 

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت این صندوق که ساختار مناسبی برای جذب اعتبارات و تجمیع آن برای اجرای پروژه‌های مؤثر است و مشارکت بخش خصوصی می‌توان به روند توسعه بهره‌گیری از انواع منابع انرژی تجدیدپذیر کمک شایانی کرد.

 

سامع تاکید کرد: بر این اساس و با پیش‌بینی منابع درآمدی از محل تولید و فروش نیروگاه‌های موجود می‌توان نسبت به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر سرعت دو چندان داد.

 

وی افزود: در این راستا به جهت تشویق مناطق و سازمان‌های شهرداری به کاهش هزینه‌ها و همچنین مشارکت در توسعه این نوع از انرژی منابع مختلف درآمدی برای صندوق پیشنهاد می‌شود که در صورت تصویب این لایحه و همچنین تلاش بر تحقق آن علاوه بر ایجاد درآمدی پایدار در بخش انرژی و هزینه‌های مترتب بر آن، می‌توان به برگزاری اقدامات مؤثر فرهنگی برای تشویق و ترغیب شهروندان به این مهم، برنامه‌ریزی مؤثر را انجام داد.

 

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بودجه مناطق شهری جهت احداث نیروگاه خورشیدی برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال تعیین شده که این بخشی از اقدامات شهرداری در راستای انرژی پاک است، تصریح کرد: برنامه‌ریزی جهت نیل به اهداف ایجاد ساختمان‌های سازگار با محیط زیست با تصویب لایحه شهر خورشیدی، برگزاری رویداد محله محور شهر خورشیدی با مشارکت شهروندان در محلات مختلف سطح شهر از دیگر اقدامات مدیریت شهری محسوب می‌شود.

 

وی در توضیح اقدامات حوزه معاونت شهرسازی در خصوص استفاده از انرژی خورشیدی (آبگرم‌کن خورشیدی و سلول‌های خورشیدی) خاطرنشان کرد: اخذ مصوبه کمیسیون ماده پنج در خصوص اجرای پنج درصد از انرژی مورد نیاز ساختمان‌های گروه (ج) و (د) با انرژی‌های تجدید پذیر، ابلاغ مصوبه مذکور به مناطق پانزده‌گانه جهت اطلاع و صدور بیش از ۱۶۰۰ پروانه ساختمانی بر این اساس، ارسال نامه به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان جهت اطلاع‌رسانی مصوبه مذکور به مهندسین معمار، تأسیسات و سازه از آن جمله است.

 

سامع در تشریح اقدامات فرهنگی ذیل مصوبه شهر خورشیدی خاطرنشان کرد: اجرای نمایشگاه بزرگ شهر خورشیدی در میدان امام حسین (ع)، برگزاری اولین کارگاه آموزشی خورشیدی در فرهنگسرای همت، اجرای اولین نمایشگاه شهر خورشیدی در پل خواجو، برگزاری دومین کارگاه آموزشی خورشیدی در فرهنگسرای خانه نوجوان، اجرای دومین نمایشگاه شهر خورشیدی در بوستان باغ سرو در مجموعه شهید کشوری، برگزاری سومین کارگاه آموزشی خورشیدی در فرهنگسرای خانه فرهنگ و اندیشه، اجرای سومین نمایشگاه شهر خورشیدی در باغ غدیر از جمله اقدامات انجام شده است.

 

وی گفت: جایزه ملی مدیریت انرژی از سازمان مدیریت صنعتی کشور، جایزه بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب و وزارت نیرو، کسب مقام اول مدیریت انرژی در بین کلان‌شهرها، کسب رتبه دوم توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر کلان‌شهرهای کشور از آن جمله جایزه‌های شهرداری اصفهان در زمینه انرژی‌های پایدار و پاک است.

 

اجرای سیستم ساختمان پایدار بر اساس شاخص‌های بین‌المللی در اصفهان

 

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این جلسه اظهار کرد: پایداری شهرها نقش مهمی در گفتمان پژوهش و برنامه‌ریزی ایفا می‌کند؛ در واقع گفتمان پایداری به عنوان استراتژی توسعه منطقه‌ای و شهری گسترش یافته است.

 

وی با بیان اینکه شش هدف اصلی در پایداری شهرها تاکید شده است، افزود: کاهش میزان مصرف منابع طبیعی و انرژی تجدیدناپذیر، کاهش اثرات زیست‌محیطی محدوده‌های هدف شهری و بهبود استانداردهای زندگی شهروندان از مهم‌ترین اهداف پایداری شهرها است.

 

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به بررسی دو موضوع در این نشست تخصصی، ادامه داد: در این نشست ابتدا به مفاهیم پایدار شهری، تجارب شهرداری اصفهان و پژوهشگران و همچنین تجربیات بین‌المللی توسط بنیاد جهانی انرژی پرداخته می‌شود و در بخش دوم تفاهم‌نامه میان شهرداری و بنیاد جهانی انرژی منعقد خواهد شد.

 

مهدویان افزایش کیفیت زندگی شهروندان، دسترسی به زندگی برابر به لحاظ دسترسی خدمات، برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرسازی مشارکتی و پایدار را از مهمترین اهداف برگزاری این نشست و انعقاد این تفاهم‌نامه دانست و گفت: خروجی این نشست و عقد این تفاهم‌نامه جمع‌آوری داده‌ها و مطالعات شهری، طبقه‌بندی، تجزیه و تحلیل داده‌های شهری مطابق با معیار شهرهای پایدار و هوشمند سازمان ملل و تعیین پروژه و بهبود و پایداری هوشمند شهری، استقرار و اجرای سیستم ساختمان پایدار بر اساس استانداردها و شاخص‌های بین‌المللی در یک نقطه از اصفهان به عنوان پایلوت پروژه در سیستم هوشمند پایدار خواهد بود.

 

بازسازی ساختمان‌های شهرداری بر اساس شاخص‌های بین‌المللی

 

لفگانگ نیومن، رئیس بنیاد جهانی انرژی در این جلسه اظهار کرد: به اصفهان علاقه زیادی دارم، برای چهارمین بار است که به این شهر می‌آیم، خوشبختانه کارهایی که مدیریت شهر انجام داده، خوب بوده است.

 

وی با بیان اینکه چهل سال پیش برای اینکه چگونه می‌توان طبیعت را در زمینه آب و انرژی نجات داد کار خودم را آغاز کردم، گفت: در این راستا در سال دو هزار جایزه بنیاد انرژی را پایه گذاری کردیم تا به راهکارهایی در نقاط مختلف دنیا برای رسیدن به اهداف مورد نظر در زمینه انرژی برسیم، بر این اساس هر سال بیش از سه هزار پروژه اجرا شده است که در مجموع ۳۰ هزار پروژه انجام داده‌ایم و ۱۸۰ کشور عضو این بنیاد جهانی هستند.

 

ولفانگ نیومن با بیان اینکه مهم این است که مصرف کننده حس کند کاری را که انجام می‌دهد برای خود و محیط زیست مطلوب است و چیزی را از دست نمی‌دهد، تصریح کرد: در این زمینه گواهینامه مصرف انرژی را در اروپا طراحی کردیم تا میزان مصرف انرژی را کاهش دهیم.

 

وی با اشاره به بازسازی ساختمان‌ها بر اساس معیارهای بین‌المللی به ویژه ساختمان شهرداری‌ها اظهار امیدواری کرد: بتوانیم یک وب سایت مشابه با دیگر کشورها را در ایران به زبان فارسی راه‌اندازی کنیم تا بدانیم چه چیزهایی ارزشمند است.

 

انرژی و آب از شاخص‌های شهر هوشمند و پایدار است

 

مجید سرایداریان، نماینده ایران در بنیاد جهانی انرژی در این جلسه اظهار کرد: وقتی صحبت از پایداری می‌کنیم بسیاری تصور می‌کنند پایداری برای کشورهای توسعه‌یافته است، اما نگرانی سازمان ملل در توسعه شهری بیشتر برای کشورهایی است که در حال توسعه هستند، زیرا اقتصاد آنها به شدت رشد می‌کند و ساختار اجتماعی و زیست محیطی را به هم می‌ریزد.

 

وی با بیان اینکه اصفهان نیز در مسیر رشد عجیب قرار دارد، گفت: این میزان شهرنشینی و چالش‌های آن شهر را تهدید می‌کند، در این راستا سازمان ملل به دنبال این است تا شهرهای پایدار را برای شهرهایی که ساختار آنها در حال توسعه است شکل دهد و معیار و تعریف مشخص برای آن داشته تا همه مفهوم شهر پایدار را دریابند.

 

نماینده ایران در بنیاد جهانی انرژی با تاکید بر اینکه ۹۰ شاخص برای ارزیابی شهرهای هوشمند و پایدار وجود دارد که انرژی و آب یکی از شاخص‌ها است، تصریح کرد: زمانی اصفهان در فضای سبز الگو بوده و البته امروز نیز محسوب می‌شود، اما با توجه به ساختار سیستماتیک آب در این شهر در گذشته برخی اقدامات به اشتباه انجام شده است.

 

سرایداریان با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا بیش از ۴۰ سال است تجربه می‌کند تا ببیند باید به کجا برسد، افزود: یکی از دستاوردهایی که در این خصوص رخ داده، آن است که بیش از ۳۰ میلیون ساختمان در کل اتحادیه اروپا وجود دارد که به خاطر بحران انرژی باید بازسازی شود و این کار را بنیاد جهانی انرژی انجام داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه بنیاد جهانی انرژی در ۱۲۰ کشور ابر پروژه اجرا می‌کند، اظهار کرد: آنها تجربه کار در شهرها و کشورهایی که شبیه ایران هستند را دارند، نقاطی که ساختار و سیستم آب و هوای آنها مثل کشور ما است.

 

نماینده ایران در بنیاد جهانی انرژی با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات شرکت آب و فاضلاب کشور بیش از ۶۰ درصد آب توزیع شده در سیستم ما به هدر می‌رود، یادآور شد: این هدر رفتن به دلیل خراب بودن شبکه انتقال است و با توجه به اینکه ما در بحران قرار داریم باید بیشتر در خصوص صرفه‌جویی کار کنیم.

 

وی با بیان اینکه اگر قرار باشد در شهری مثل اصفهان اتفاقی رخ دهد و گامی در راستای شهر پایدار و هوشمند برداریم باید تغییر در ساختار رخ دهد، خاطرنشان کرد: نتایج کار ما را ذی‌نفعان قضاوت می‌کنند که چقدر توانستیم شهر پایدار و هوشمند ایجاد کنیم.

 

دفتر توسعه پایدار شهری در ایران گشایش می‌یابد

 

کریستین موبر، مدیر اجرایی اتحادیه شهرهای پایدار جهان با بیان اینکه اصفهان یکی از زیباترین شهرهای جهان است، اظهار کرد: ۱۰ هزار شهر در دنیا توسط سازمان ملل شناسایی شدند که باید در راستای پایداری حرکت کنند.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه در اصفهان منابع انسانی در راستای حرکت به سوی توسعه پایدار شهری کمک می‌کند، افزود: دفتری در راستای توسعه پایدار شهری در ایران گشایش می‌یابد.

 

مدیر اجرایی اتحادیه شهرهای پایدار جهان، تصریح کرد: برای تحقق شاخص صفر خالص کار سختی که داریم، بنابراین در عین حال که رفاه دارید باید میزان خالص تولید دی‌اکسیدکربن هم صفر باشد که برای تحقق این مهم نیازمند همکاری بخش‌های مختلف هستیم.

 

وی با بیان اینکه در ساختار سیستماتیک چهار پله داریم که در ابتدا باید ببینیم که اصفهان کجا ایستاده و پتانسیل آن چیست، خاطرنشان کرد: در این راستا از سال ۲۰۱۴ تلاش کردیم به زبان مشترک برسیم و با آژانس‌های مختلف در سازمان ملل کار کردیم تا سیستم عاملی درست کنیم تا پتانسیل‌ها شناسایی شود.

 

کریستین موبر با تاکید بر اینکه اصفهان نمونه بسیار خوبی است برای اینکه مدیریت پایدار و رفاه را با هم داشته باشیم، افزود: شاخص‌ها و مدل‌هایی برای مصرف انرژی تعریف کردیم که نه فقط ساختمان به ساختمان بلکه یک کشور را بر اساس آن بسازید که در این راستا به اطلاعات و منابع نیاز است.

 

وی با بیان اینکه زمینه برای سرمایه‌گذاری در شهر فراهم شده است ادامه داد: روی تکنولوژی‌های مختلف کار کردیم تا به سمت فرایند پایدار حرکت کنیم که برای آن نیازمند شبکه جهانی هستیم.

 

موبر تاکید کرد: اصفهان یکی از زیباترین شهرهای جهان است که امیدوارم به صورت پایدار جزو شهرهای زیبا باقی بماند.

 

اصفهان شهری فاخر با افکار بلند است

 

هزار خوانی، دبیر کل منطقه‌ای بنیاد جهانی انرژی در ایران نیز در این جلسه ضمن تشکر از میزبانی شایسته شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: واقعیت این است اصفهان در طول تاریخ نماد مدیریت کلان در کشور بوده است.

 

وی با بیان اینکه اصفهان شهری فاخر، زیبا و با افکار بلند است، گفت: امیدوارم این ارتباط به عنوان یک چشم‌انداز پنج ساله اصفهان را به عنوان پایلوت موفق برای الگوسازی در ایران معرفی کند و در این راه به کمک شهردار و دیگر مسئولان نیاز داریم تا این یادگار عظیم را برای آیندگان به‌جا بگذاریم.

 

هیچ جایگزینی برای آب نیست

 

الکساندر فرش، سفیر آب و هوای اتحادیه اروپا در این نشست اظهار کرد: حقیقت آن است که هیچ جایگزینی برای آب وجود ندارد، بر اساس تحقیقات صورت گرفته در نقاطی از جهان، شهرها و کشورهایی دچار تنش آبی هستند، اما برخی از نقاط بیشتر در معرض این مشکل هستند.

 

وی ادامه داد: این ارزش آب را به ما نشان می‌دهد که در این شهر در جایی شاهد سرسبزی با صفا ولی در فاصله نه چندان دور شاهد کویر هستیم.

 

سفیر آب و هوای اتحادیه اروپا تصریح کرد: باآنکه آب بسیار ارزشمند است، اما ما از آن به بدترین شکل استفاده می‌کنیم، یکی از مشکلاتی که منجر به هدر رفت آب می‌شود، نشت آب از لوله‌های آبی است، حتی در شهری مثل پاریس ۳۰ درصد آب به دلیل نشت آب از بین می‌رود.

 

فرش تاکید کرد: این مشکل جهانی است، اما راه حل‌های بهتری به جای استفاده از لوله‌های آهنی که زنگ می‌زنند در مکان‌هایی چون نیروگاه‌ها وجود دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: در دومین سفرم به ایران، تحت تأثیر سیستم آبرسانی شهر یزد قرار گرفتم که دو هزار سال پیش ساخته شده و هنوز هم کار می‌کند، اما امروز زیر ساخت‌هایی را در زمینه آبرسانی می‌سازیم که بعد از ۳۰ سال فرسوده می‌شود.

 

سفیر آب و هوای اتحادیه اروپا ادامه داد: همیشه وقتی آب را انتقال می‌دهیم باید به نحوی با این موضوع رفتار کنیم که گویی داریم یک چیز بسیار ارزشمند را انتقال می‌دهیم بنابراین باید از بهترین مواد استفاده کنیم.

 

وی افزود: برای انتقال آب و ساخت لوله‌های آب با مواد مختلفی تحقیق کرده‌ایم، امروز برای ساخت لوله‌های آب از بتن، آهن، چدن و استیل استفاده می‌کنند که بتن دوام زیادی ندارند و فولاد و چدن هم خیلی گران است و زود خورده می‌شود، ولی ماده‌ای دیگر با نام grp (پلاستیک مسلح شده با پشم شیشه) وجود دارد.

 

فِرش ادامه داد: ما پروژه‌های مختلفی را در ایران انجام دادیم که قدیمی‌ترین پروژه مربوط به سال ۱۹۷۵ است، پس ایران با این محصول آشنا است، اما ظاهراً خیلی متداول نیست.

 

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های زیرساخت آبی مهمی در ایران در حال انجام است، مثل سیستم انتقال آب از خلیج فارس به یزد ، خاطرنشان کرد: استفاده از grp در اجرای عملیات‌ها بسیار راحت است، چرا که می‌توان به میزان ۴۰ متر این لوله‌های grp را در داخل زمین قرار داد، بدون اینکه زمین را حفاری کنیم و لوله را قرار دهیم.

 

وی تاکید کرد: اصفهان شهر بزرگ و تاریخی، مثل روم است و چون در روم نمی‌توانیم خیلی راحت سیستم آبی شهری را درست کنیم، راه‌حلی را اختراع کردیم که توانایی دارد در ۴۳ متر داخل زمین، لوله‌ای به قطر دو متر را کار بگذارد.

 

ارائه ایده جدید برای رفع مشکل آلودگی هوا

 

فاطمه جمالی، عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان سامانه راهکار دلفین اسپادانا که موفق به کسب رتبه برتر در فراخوان دفتر اتحادیه جهانی انرژی در ایران شده است، در این نشست گفت: طرحی جدید برای رفع مشکل آلودگی هوا ارائه کردیم که یک تحول دیجیتال در زمینه حمل‌ونقل محسوب می‌شود.

 

وی با بیان اینکه طرحی برای بنیاد جهانی انرژی حدود چهار ماه پیش ارسال شده است، ادامه داد: این طرح ارائه شده بیشتر در رابطه با مشکل آلودگی هوا در شهر اصفهان و دیگر شهرهای ایران است چرا که این معضل همه مردم کشور است.

 

عضو هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان سامانه راهکار دلفین اسپادانا تصریح کرد: ایده ما در ناوگان‌های داخلی و خارجی در حال اجرا است، در حقیقت این مهم یک تحول دیجیتال در زمینه حمل و نقل محسوب می‌شود که در کشور سنگاپور اجرا شده است و توانسته در بحث کنترل آلودگی هوا کمک شایانی کند.

 

وی افزود: البته پیش از این در شهرداری اصفهان چند پروژه اجرا شده است، اما این پروژه امروز ملی است، به نحوی که این وسایل طراحی شده روی همه خودروها نصب می‌شود و در زمینه میزان سوخت و آلودگی هوا سنجش‌هایی را ارائه می‌کند.

 

جمالی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما این است که بتوانیم قدم هرچند کوچک برای رفع مشکلات و معضلات اول شهر اصفهان و سپس کشورمان برداریم و کمک زیادی در زمینه آلودگی هوا کنیم

اصفهان_بهمن راعی

کدخبر: 781631 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟