گود زورخانه مسلک تربیت شهدا و پهلوانان است/ شهدا قهرمانان واقعی هستند

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، انسان‌هایی که در جبهه‌های نبرد، مردانه برابر دشمنان ایستادند و سلامتی خود را از دست دادند، دارای اراده فولادین هستند. آن‌ها حتی بعد از مجروحیت جسمی، به واسطه روح بلندی که داشتند دست از تلاش در اعتلای نظام برنداشتند و اکنون نیز در عرصه‌های مختلف فعال و نقش‌آفرین هستند.

جانباز ۴۵ درصد سید مرتضی فاضلی از جمله جانبازانی است که در عرصه ورزش باعث افتخار کشور است و در رشته باستانی صاحب مدال و حرف برای گفتن دارد. وی در سن ۱۷ سالگی داوطلبانه از سوی ارتش به عنوان سرباز و بار دیگر داوطلبانه از سوی بسیج به جبهه‌ها رفت که سال ۶۱ در دهلران از ناحیه دست و پا، سال ۶۲ در دشت عباس از ناحیه چشم و سال ۶۳ در آبادان از ناحیه سر و گوش دچار مجروحیت شده است.
به بهانه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، گفتگویی با این جانباز ورزشکار که مدال‌های طلا و نقره در مسابقات ورزش باستانی و پهلوانی جانبازان کشور را در کارنامه خود دارد، ترتیب دادیم که از نظرتان می‌گذرد.
 
 متولد چه سالی هستید؟ از چند سالگی وارد ورزش باستانی شدید؟

 فاضلی: بنده متولد چهارم مرداد ماه سال ۱۳۴۱ هستم و از ۱۳ سالگی که در دوران نوجوانی بودم وارد ورزش باستانی شدم.

چی شد که به ورزش باستانی ورود پیدا کردید؟

فاضلی: پدر، عمو و بچه‌های محله به ورزش باستانی و کشتی پهلوانی علاقمند بودند و در این رشته ورزش می‌کردند. من هم به همراه آن‌ها به زورخانه می‌رفتم که به مرور زمان با دیدن ورزشکاران و پهلوانان باستانی به این رشته علاقمند و وارد گود زورخانه شدم.

چه کسی در ورزش الگوی شما بود؟

 فاضلی: الگوی من در ورزش جوانمردی مولایم امام علی (ع) و شهدا و جانبازان ورزش باستانی است. من با دیدن سیره و منش پهلوانی شهدای ورزشکار باستانی همچون حسن جلیلی‌قزوینی که مرام و معرفت‌شان زبانزد عام و خاس بود، شوق و ذوقم برای وروئ در این رشته ورزشی دو چندان شد.

همچنین امروز با دیدن ورزشکاران جانباز مانند حسین آتشگر که با همه سختی‌های مشکلات جانبازی در رشته ورزش باستانی فعالیت می‌کنند و مردانه و با عزت وارد گود زورخانه می‌شوند، برایم لذت‌بخش و افتخار است که در این رشته فعالیت می‌کنم.

  تاکنون چند مدال آوردید؟

 فاضلی: مدال‌های مختلفی را کسب کردم، ولی مهمترین آن یک طلا در مسابقات ورزش باستانی و پهلوانی جانبازان کشوری در کرمانشاه و یک نقره در مسابقات ورزش باستانی و پهلوانی جانبازان کشوری در مازندران بوده است.

  زمانی که مقام کسب کردید، چه حسی داشتید؟

 فاضلی: حس شادمانی و خوشحالی داشتم، به هر حال از اینکه می‌بینم جانبازان بعد از نایل شدن به مقام جانبازی همچنان در عرصه‌های مختلف از جمله ورزش افتخار می‌آفرینند حس خوب و رضایت‌بخشی است.

 بیشتر چه کسانی از مقام آوردن شما خوشحال می‌شوند؟

 فاضلی: خانواده و فرزندانم خیلی ذوق و شوق دارند که شاهد موفقیت و فعالیت‌ام در رشته ورزش باستانی هستند.

 چه حسی دارید وقتی وارد گود می‌شوید؟

 فاضلی: گود زورخانه مسلک تربیت شهدا و پهلوانان است، انسان‌های بزرگی با افتادگی، فروتنی و تواضع از این گود به عرصه قهرمانی رسیدند و برای همگان الگو شدند، لذا گود زورخانه حرمت والایی دارد.

از سوی دیگر، به دلیل اینکه ذکر اهل‌بیت (ع) و صلوات در زورخانه زیاد به کار برده می‌شود، مسجد دوم ورزشکاران باستانی محسوب می‌شود، به همین دلیل است وقتی وارد گود زورخانه می‌شوم، حس بزرگی و عزت دارم که برایم آرامش‌بخش است و لذت دارد.

 رمز موفقیت شما در ورزش چیست؟

 فاضلی: صبر و پشتکار در هر شرایطی رمز موفقیتم بوده و معتقدم هر فردی برای رسیدن به هر موفقیت باید این دو مولفه را پیشه کار خود سازد و خداوند هم کمک می‌کند به موفقیت دست یابیم.

گود زورخانه مسلک تربیت شهدا و پهلوانان است/ شهدا قهرمانان واقعی هستند

  به نظر شما قهرمانان واقعی چه کسانی هستند؟

 فاضلی: قهرمانان واقعی شهدا و جانبازان بودند که بدون هیچ چشمداشتی جان‌شان یا قسمتی از بدن‌شان را برای مردم کشورشان فدا کردند تا آن‌ها در آرامش باشند. امروز نیز جانبازان در سخت‌ترین شرایط با کمترین هزینه و امکانات به مسابقات اعزام می‌شوند و برای کشورشان افتخار می‌آفرینند به نظر من جزو قهرمانان واقعی هستند.

  روز فرهنگ پهلوانی ورزش زورخانه‌ای چه روزی است و شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟

 فاضلی: ۱۷ شوال مصادف با ۲۸ اردیبهشت ماه، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامگذاری شده است. در این روز بود که حضرت علی (ع) با عمروبن عبدود، پهلوان معروف عرب مبارزه کرد و او را شکست داد.

در این جنگ امام علی (ع) پس از شکست دادن عمرو بن عبدود، به طرف او رفت تا سرش را از بدنش جدا کند که عمرو آب دهان خود را به صورت مبارک مولی الموحدین انداخت؛ حضرت از جای خود برخاست و مقداری در میدان جنگ قدم زد سپس به سمت او رفت، عمرو علت این کار را جویا شد، حضرت گفت: آن لحظه که آب دهانت را به صورت من انداختی، من را غضب گرفت، نمی‌خواستم تو را به این حالت بکشم؛ مقداری قدم زدم تا آرام شوم و تو را به خاطر خداوند لاشریک له بکشم. به دلیل این پهلوانی، ایثار، شجاعت و ازخودگذشتگی این روز را به عنوان روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نامگذاری کرده‌اند.

 به نظر شما ورزش باستانی چه اهمیتی دارد؟

فاضلی: آهنگی که به همراه انجام حرکات ورزش باستانی نواخته می‌شود، در تربیت روح و بدن تاثیرگذار است. در رشته‌های دیگر ورزشی مانند فوتبال آهنگی نواخته نمی‌شود و می‌توان گفت تنها رشته‌ای که در آن موسیقی وجود دارد ورزش باستانی است که در آن مرتب صلوات و ذکر اهل‌بیت (ع) گفته می‌شود.

همچنین حرکاتی که ورزش باستانی دارد مانند نرمش پشت تخته شنو، میل بازی، میل‌گیری آرام، نرمش با میل، میل‌گیری تند و پازدن در حفظ و ارتقای سطح سلامت انسان مفید بوده که این مطلب بیانگر اهمیت ورزش باستانی است.

 ورزش باستانی قزوین را چگونه می‌بینید؟

فاضلی: ورزش باستانی قزوین آینده خوبی دارد و اکنون نونهالان و جوانان استقبال خوبی به این ورزش نشان می‌دهند که جای امیدواری در جهت رشد آن است.

چه انتظاری از مسئولان دارید؟

فاضلی: از مسئولان انتظار داریم که به ورزش جانبازان بیشتر رسیدگی کنند. جانبازان اگر وارد ورزش شوند، هزینه‌های درمان آن‌ها کاهش و سطح سلامت و نشاط و شادابی آن‌ها افزایش می‌یابد، لذا ضروری است که در جهت حمایت کردن و تشویق آن‌ها به ورزش تلاش کنند.

 به نظر شما ورزش باستانی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت چه نقشی داشته است؟

 فاضلی: در زورخانه هر چقدر سن افزایش پیدا می‌کند، احترام به ورزشکار زیاد می‌شود، یعنی ورزشکار باستانی هر چقدر مسن‌تر می‌شود تازه صاحب امتیاز می‌شود در حالی که در دیگر ورزش‌ها اینطور نیست.

همچنین در ورزش باستانی، ورزشکار از نظر اخلاق معنوی رشد پیدا می‌کند و در دست‌گیری از دیگران بیشتر گام می‌دارد و تلاش می‌کند گذشت و بخشش کند تا اطرافیان خود را شاد کند.

در ورزش باستانی، انسان یاد می‌گیرد که حامی جان، ناموس و مال مردم باشد، و همین یکی از مهمترین ارزش‌های شاخص اسلام است. مانند شهدا و جانبازان که در دوران هشت سال دفاع مقدس به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل رفتند تا ضمن دفاع از دین اسلام، حامی جان، ناموس و مال مردم باشند، لذا این ورزش می‌تواند مروج فرهنگ ایثار و شهادت در بین ورزشکاران باشد.

 توصیه شما به جوانان چیست؟

 فاضلی: جوانان حتما برای ساختن روح و جسم‌شان به ورزش باستانی در زورخانه‌ای مراجعه کنند و منش پهلوانی این ورزش را سرلوحه زندگی خود قرار دهند. مطمئن باشند پشیمان نخواهند شد.

 چه آرزویی دارید؟

فاضلی: در قدیم، به دلیل نبودن دیگر رشته‌های ورزشی، تنها سرگرمی جوانان ورزش باستانی بود، لذا

در هر محله یک زورخانه وجود داشت. بعد از انقلاب اسلامی با آمدن رشته‌های ورزشی که اغلب آن غربی بود، ورزش باستانی در بین جوانان کمرنگ شد، هر چند که امروز رونق گرفته است. ولی آرزو می‌کنم که همانند گذشته در هر محله یک زورخانه ایجاد شود و به گذشته‌ها و منش پهلوانی این ورزش بین مردم برگردیم

 

کدخبر: 781625 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟