سالانه بین 15 تا 20 میلیارد تومان برای حفاظت از آثار تاریخی نیاز است

8 هکتار از پادگان ارومیه باغ موزه می‌شود

به گزارش خبرنگار رکنا از ارومیه ، جلیل جباری  در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اولویت اصلی اداره کل میراث فرهنگی در سال 1401 تکمیل طرح‌های دولتی و خصوصی است اظهار داشت: هم اینک 30 پروژه بالای 50 درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد و اگر تامین اعتبار شوند تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مرکز گردشگری سلامت، بومگردی و هتل در سطح استان گذارده شده است تصریح کرد: در این رابطه 500 تخت به تاسیسات گردشگری آذربایجان‌غربی اضافه می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در ادامه نیز با اشاره به اینکه حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی در اداره کل میراث فرهنگی پیش‌بینی شده است گفت:سالانه بین 15 تا 20 میلیارد تومان برای حفاظت از آثار تاریخی نیاز است.

وی با بیان اینکه از دو سال گذشته پروژه‌های پیشران گردشگری پیگیری می‌شود افزود: همچنین تقویت زیرساخت‌های گردشگری مانند تفرجگاه ها نیز در دستور کار قرار دارد.
جباری از کلنگ‌زنی سایت موزه چالدران خبر داد و اظهار داشت: امسال در مجموع پنج هکتار برای ساخت این سایت‌موزه تملک شده و 12 میلیارد تومان اعتبار مصوب دارد و از سوی دیگر نیز فاز دوم عملیات اجرایی پروژه شمس تبریزی در هفته آینده آغاز می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان‌غربی گفت: تقویت زیرساخت‌های تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران نیز انجام خواهد شد.

وی از ایجاد باغ‌موزه در اراضی ستاد لشکر و پادگان ارومیه خبر داد و افزود: این باغ موزه در هشت هکتار با همکاری ارتش ایجاد می‌شود.

جباری در ادامه نیز با اشاره به برگزاری جشنواره‌های گردشگری اظهار داشت: از دو سال گذشته به سبب شیوع بیماری کرونا این جشنواره‌ها تعطیل شده بود اما امسال با هدف معرفی آداب و رسوم و جاذبه‌های گردشگری استان، چند جشنواره در سطح استان برگزار می شود.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مرمت بناهای تاریخی آذربایجان‌غربی گفت: در این راستا 6 بنای تاریخی اعم از حمام آخوند ارومیه، حمام باروق، حمام اتحادیه و چند حمام دیگر سطح استان مرمت می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در ادامه نیز با اشاره به هفته جهانی موزه‌ها بیان کرد: هم اکنون 16 موزه در سطح استان فعال است که 10 موزه تحت مالکیت میراث فرهنگی است.

آذربایجان‌غربی/کریم معجنی

کدخبر: 781573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟