جایگاه مطلوب دانشگاه بوعلی سینا در زمینه تولید مقالات علمی

به گزارش رکنادر استان همدان،حسین رضوان  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هدف کلی دانشگاه خدمت به جامعه و برآوردن نیازهای جامعه است اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف تربیت نیروی انسانی متخصص و متدین برای تحقق اهداف جامعه است که در این راستا دانشگاه باید در حوزه آموزشی نیازها را شناسایی و در آن جهت گام بردارد.

وی با بیان اینکه باید ابعاد فرهنگی نیز در سطح دانشگاه لحاظ شود گفت: تلاش برای حل مشکلات با استفاده از توانمندی‌های پژوهشی و تخصصی دانشگاه مهم است و به دنبال این هستیم پژوهش‌های دانشگاه در خدمت حل مشکلات جامعه قرار گیرد.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا در خصوص حوزه تعاملات فرهنگی با سایر کشورها نیز گفت: دانشگاه بوعلی‌ برنامه‌ریزی‌ خوبی برای جذب دانشجویان خارجی داشته و جذب دانشجو در حوزه‌های مختلف اهمیت دارد.

وی در خصوص تشکیل و تقویت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان عنوان کرد: سال گذشته دانشگاه بوعلی گام خوبی در این زمینه برداشت و به عنوان سربازان علمی خود را موظف می‌داند که با قدرت این راه را ادامه دهد.

رضوان با بیان اینکه دانشگاه با تقویت مرکز رشد فعالیت‌های خود را شتاب داده است گفت: تا اوایل خردادماه ساخت ساختمان مرکز شتاب‌دهی تمام می‌شود ساختمانی که به دلیل مشکلات مالی که سال گذشته داشتیم، با تاخیر انجام شد.

وی تاکید کرد: قرار است عرصه فناوری در دانشگاه احداث شود که امیدواریم با تاسیس و تکمیل این عرصه فناوری، دانشگاه بوعلی به مرکز R&D شرکت‌های غرب کشور تبدیل شود.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌سینا در ادامه در زمینه ارتباط دانشگاه با صنعت با تاکید بر اینکه صدای دانشگاه را باید به گوش صنعت برسانید عنوان کرد: ابتدا باید ویژگی‌های دانشگاه به علاوه کارکرد و عملکرد آن را بشناسیم سپس متناسب با آن انتظار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما باید ابتدا تقاضا از سمت صنعت به دانشگاه آمده و دانشگاه نیز وظیفه خود بداند این موضوع را رفع کند افزود: باید صنایع به سمت دانشگاه‌ها سوق یابند و از ظرفیت دانشگاه و دانشجویان و اساتید بهره‌مند شوند.

رضوان در خصوص مشکل کمبود خوابگاه‌ دانشجویی نیز تصریح کرد: مشکل خوابگاه در دانشگاه بوعلی نیز مشابه بسیاری از دانشگاه‌ها یک معضل است زیرا در ایام شیوع کرونا اکثر خوابگاه‌های دانشجویی خصوصی که یک‌هزار و ۷۰۰ دانشجو در آنها اسکان داشتند، را تغییر کاربری دادند و امروز دانشگاه باید برای این دانشجویان نیز خوابگاه در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه برای حضوری شدن دانشگاه ما باید به گونه‌ای فراخوان حضوری شدن می‌دادیم که خوابگاه دانشجویان غیربومی را تامین می‌کردیم افزود: بر این اساس ابتدا مقطع کارشناسی ارشد حضوری شد و سپس کلاس‌های کارشناسی‌ به غیر از ورودی ۱۴۰۰ حضوری شدند.

سرپرست دانشگاه بوعلی‌ با بیان اینکه این دانشگاه به ظرفیت یک‌هزار و ۵۰۰ نفر کمبود خوابگاه دارد گفت: این میزان آمار بالایی است که بخشی را با تراکمی که در خوابگاه‌ها ایجاد کردیم، اسکان دادیم اما باید برای ترم آینده ساختمان‌هایی را برای خوابگاه در شهر اجاره کنیم.

وی یادآور شد: به منظور حل مشکل خوابگاه قبل از عید نوروز رایزنی‌ها به نتیجه رسید و مقرر شد با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یک خوابگاه در مساحت ۶ هزار و ۲۰۰ متری در دانشگاه احداث شود که همه کارهای آن انجام شده است.

رضوان با بیان اینکه طبق هماهنگی با خیرین قرار است یک بلوک خوابگاهی در دانشگاه ساخته شود عنوان کرد: یک واحد خوابگاهی نیز با همکاری دانشگاه D8 در حال ساخت است که برای امسال نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده و در تلاش هستیم برای خوابگاه متاهلین نیز پروژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۴۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه بوعلی تحصیل می‌کنند گفت: شورای روابط بین‌الملل در دانشگاه تاسیس شده که تمام موارد و مسائل جذب دانشجوی خارجی، آموزش و فارغ‌التحصیلی دانشجویان بین‌الملل در این شورا بررسی می‌شود.

سرپرست دانشگاه بوعلی سینا در خصوص کاربردی نبودن برخی رشته‌های دانشگاهی عنوان کرد: برخی رشته‌ها باید بازنگری شود که شورای برنامه‌ریزی فعال شده و در آینده نزدیک برخی از رشته‌ها را باید به وزارتخانه پیشنهاد بدهیم که دایر شود و برخی نیز حذف شود.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی دانشگاه بوعلی نیز گفت: ساخت دانشکده شیمی، کتابخانه مرکزی، مرکز همایش‌ها، آزمایشگاه‌های بیولوژیک، تکمیل دانشکده مهندسی و مرکز شتابدهی از جمله پروژه‌هایی است که پیگیری می‌شود.

رضوان در ادامه با بیان اینکه در دانشگاه بوعلی ۵۷ رشته کارشناسی، ۱۲۳ رشته کارشناسی ارشد و ۸۴ رشته دکتری تدریس می‌شود افزود: این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور و حتی سرآمد در دانشگاه‌های جهان اسلام است که تاکنون مقالات زیادی از سوی دانشجویان و اساتید آن جزو رتبه‌های برگزیده قرار گرفته‌ است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر استعمال دخانیات برخی از دانشجویان در محیط دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه بوعلی‌ مدعی است دانشگاهی عاری از دخانیات است و با شدت و غلظت با این موضوع برخورد می‌کند و اگر دانشجویی حتی آلوده به سیگار باشد از همه مزیت‌های رفاهی دانشگاه محروم می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه بوعلی‌سینا نیز با اشاره به حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه اظهار کرد: طی هفته اخیر سامانه "نان" طراحی و راه‌اندازی شده است که ایده‌پردازان و صنعتگران می‌توانند نیازهای حوزه نان را در این سامانه ثبت کنند که همین تا حدودی حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه را پوشش می‌دهد.

آرش قربانی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که به ارتباط صنعت و دانشگاه منجر می‌شود اینکه در آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی که تبدیل وضعیت از پیمانی به رسمی آزمایشی و از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی هستند، گذراندن یک دوره ۶ ماهه فشرده در صنعت و جامعه الزامی شده است.

وی در خصوص سهم دانشگاه بوعلی از تولیدات علمی کشور بیان کرد: حدودا طبق آمارها ۲.۴ درصد تولیدات علمی کشور را همدان دارد و سهم تولیدات علمی دانشگاه‌های آن تا حدودی از میانگین کشوری هم بالاتر است که این ایده‌آل دانشگاه بوعلی نیست و باید بالاتر برود.

معاون پژوهشی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه رتبه دانشگاه بوعلی سینا در جهان اسلام بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ است افزود: تعداد مقالات دانشگاه بوعلی‌سینا در سایت آی اس آی ۷ هزار و ۷۳۵ مقاله و در سایت اسکوپوس ۸ هزار و ۴۶۶ مقاله است.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات دانشگاه بوعلی سینا اینکه ۶ نفر از اعضای هیات علمی جزو یک درصد دانشمندان جهان هستند افزود: ۱۶ عضو هیات علمی دانشگاه جزو دو درصد دانشمندان جهان و چهار نفر نیز جزو فدراسیون سرآمدان هستند.

امتحانات ترم جاری حضوری است

معاون آموزشی دانشگاه بوعلی سینا نیز گفت: در آموزش غیر حضوری که با شیوع کرونا مراکز آموزشی را غافلگیر کرد، در هر ترم ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ ماده درسی و در مجموع ۱۰ هزار واحد درسی در هر ترم مجازی شد.

گودرز احمدوند افزود: با واکسیناسیون گسترده‌ای که انجام شد، وضعیت به آموزش حضوری برگشته و غیر از ورودی‌های۱۴۰۰ بقیه ورودی‌ها حضوری شده‌اند و امتحانات نیز به جز ورودی ۱۴۰۰ مابقی حضوری خواهند بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه بوعلی سینا ۴۶۲ عضو هیات علمی دارد گفت: در این بین یک نفر استاد ممتاز، ۷۱ نفر استاد تمام، ۱۳۱ نفر دانشیار، ۲۴۳ نفر استادیار و ۱۶ نفر مربی هستند.

معاون آموزشی دانشگاه بوعلی‌سینا عنوان کرد: در دانشگاه بوعلی ۱۱ هزار دانشجوی فعال وجود دارد که پذیرش در رشته‌های کارشناسی و ارشد و دکترا بر اساس ظرفیت است. 

اکثر خوابگاه‌های دانشجویی فضای فرسوده‌ای دارند 

معاون دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا نیز در خصوص وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی و با بیان اینکه ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت هفته خوابگاه‌هاست اظهار کرد: خوابگاه‌های خصوصی و خودگردان در شهر تغییر کاربری داده شده یا جمع شده‌اند که با مشکل عمده مواجه شدیم و نتوانستیم ورودی‌های سال ۱۴۰۰ را به صورت حضوری داشته باشیم.

مهرداد عنبریان بیان کرد: ساخت دو بلوک خوابگاهی در حال احداث است که در برنامه داریم تا انتهای سال به بهره‌برداری برسد و تعمیرات خوابگا‌ه‌ها را نیز بعد از ترم جاری خواهیم داشت زیرا اکثر خوابگاه‌ها فضای فرسوده‌ای دارند.

 

کدخبر: 780450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟