جشنواره بین المللی صخره نوردی اردکان نوعی همنشینی فرهنگی با گردشگران خارجی بود

به گزارش رکنا از یزد، سیدسعید هاشمی رئیس دانشگاه علم و فرهنگ در پیامی به مناسبت برگزاری مسابقات بین المللی صخره نوردی در اردکان اظهار داشت: گردشگری ورزشی از موفق ترین بخش های گردشگری درجهان است که با توجه به آمارهای موجود حدود 32 درصد سهم بازار گردشگری توسعه گرا را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه این پیام آورد: گردشگری ورزشی یک بخش درحال توسعه گردشگری است که گردشگری ماجراجویانه می تواند زیرمجموعه ای از این بخش به شمار آید. این بخش مهم علاوه بر فواید اقتصادی قطبی مهم در صنعت گردشگری به معنای عام و گردشگری ماجراجویانه در معنای خاص آن تلقی می شود که قاعدتا این امر مستلزم مدیریت صحیح، سرمایه گذاری و توجه بیش تر مسئولان در حوزه ورزش و گردشگری است و ارتباط مستقیمی با زیرساخت های ورزشی داردکه نیازمند برنامه ریزی مناسب و مدیریت توانمند می باشد. 

وی تاکید کرد: گردشگری ماجراجویانه ویژگی ها و تعریف خاص خود را دارد از جمله این که به طور همزمان تعدادی از فعالیت های متنوع یا ترکیبی از آن ها را با هم در برمی گیرد، گاهی جامعه میزبان را درگیر می کند و از همه مهم تر ویژگی های شرکت کنندگان و ادراکات شرکت کنندگان نسبت به سفر متفاوت است که طبیعتا ایجاد تعادل در چنین سفری کار ساده ای نیست و نقش و اهمیت مشارکت کنندگان و جوامع میزبان و مسوولان محلی در این نوع سفرها بسیار حائز اهمیت است. 

به گفته  رئیس انجمن علمی گردشگری ایران وجود کوه های پرشمار، چشم اندازهای طبیعی کوهستانی، کویری، ساحلی و غیره در کشور ما ظرفیت های بسیار مناسبی درخصوص گردشگری ماجراجویانه ایجاد کرده که چشم پوشی از آن ها غفلت از سرمایه های کشور است و توجه به آن ها هوشمندی در زمینه اشتغال آفرینی و کارآفرینی جوانان، آبادانی و رونق جوامع محلی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ده ها خیر و برکت دیگر است.

به گفته هاشمی طبیعتا با توجه به فرهنگ غنی اسلامی- ایرانی کشور، در برگزاری برخی رویدادهای مهم محدودیت های فرهنگی داریم ولی با اندکی هوشیاری و توجه به منابع خدادادی سرشار در کشور می توانیم نقاط قوت بسیاری را در گردشگری ماجراجویانه شناسایی کنیم که ایجاد سایت صخره نوردی اردکان یکی از این ظرفیت های بالقوه بوده و خوشبختانه این هفته با همکاری همه دوستان شاهد افتتاح و بهره برداری از آن بوده ایم.

وی تاکید کرد: برگزاری چنین رویدادهایی منجر به شهرت و آوازه مقصدهای میزبان شده و بالطبع رونق و توسعه زیرساخت های مقصد را به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به دنبال خواهد داشت. 

 رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در این پیام تاکید کرد: جشنواره بین المللی صخره نوردی اردکان پس از کرونا نخستین رویداد گردشگری ماجراجویانه در سطح ملی است که از نظر ما نوعی همنشینی فرهنگی با گردشگران خارجی، جامعه میزبان، ورزشکاران، دانشجویان و گردشگران شرکت کننده و همچنین بستری مناسب برای مهارت آموزی میدانی و کسب تجربه برای تمامی شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این رویداد بوده که خوشبختانه بازتاب کم نظیر رسانه ای این جشنواره در خبرگزاری های کشور گواه موفقیت و توجه به این رویداد می باشد که  این امر جای بسی خوشوقتی است. 

در این پیام همچنین آمده است: باید توجه داشت که در تمامی نقاط دنیا میزبانی رویدادهای ماجراجویانه، ورزشی و فرهنگی به قدری اهمیت اقتصادی و منافع اجتماعی دارد که رقابت بر سر تصاحب میزبانی بسیار جدی و تنگاتنگ است. ایجاد ظرفیت فرهنگی لازم درخصوص برگزاری جشنواره ها و رویدادهای ورزشی در شهرهای مختلف کشور وظیفه تک تک ما است. امروز کشور عزیز ما بیش از تمامی کشورهای جهان در معرض هجمه های فرهنگی و اقتصادی است و ما نباید با عملکرد خود این هجمه را ناخواسته علیه کشورمان بیشتر کنیم. بالعکس همه ما باید با سعه صدر، حفظ و انتقال ارزش ها و فرهنگ اصیل و همچنین میزبانی شایسته خود تاثیرگذاری فرهنگی بر روی شرکت کنندگان رویدادهای مختلف داشته باشیم.

هاشمی در ادامه این پیام گفت:  به خودم و همه عزیزان یادآوری می کنم که همه ما وظیفه داریم برای خودمان درجهت کارآفرینی و جلوگیری از مهاجرت جوانان مستعد به شهرهای دیگر مسوولیت اجتماعی قائل باشیم و باید در زمینه اشتغال و کارآفرینی درحوزه گردشگری احساس مسوولیت کنیم که طراحی و ایجاد سایت صخره نوردی اردکان توسط استارتاپ دانشگاهی کشف سرزمین پارس DPL یکی از این مسوولیت های اجتماعی است که به نوبه خودم از این دوستان و همکارانم در دانشگاه علم و فرهنگ سپاسگزارم.

وی ادامه داد: همچنین از حمایت های صمیمانه مردم میهمان نواز، مدیران و مسوولان شهر اردکان و استان یزد در تمامی بخش های تربیت بدنی، شهرداری، شورای شهر، چادرملو، گردشگری و دست اندرکاران و شرکت کنندگان جشنواره موفق صخره نوردی اردکان بی نهایت سپاسگزارم و البته تشکر ویژه نیز از حمایت های دکتر دشتی رییس محترم فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی و نماینده شهر اردکان و  فاطمی استاندار یزد دارم و امیدوارم این جشنواره گامی اگرچه کوچک ولی موثر در مسیر توسعه گردشگری ماجراجویانه بخشی از کشور عزیزمان باشد.

یزد/ سمیه گلابگیریان

کدخبر: 780208 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟