برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی موزه و هفته‌ میراث‌فرهنگی در کردستان اعلام شد

به گزارش رکنا از کردستان؛  یعقوب گویلیان روز جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۱ در این‌باره، گفت: «از ۲۸ اردیبهشت‌ تا سوم خردادماه سال‌جاری، برنامه‌های متنوعی مرتبط با روز جهانی موزه و هفته‌ میراث‌فرهنگی در سطح استان برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، اظهار کرد: برگزاری همایش ملی "حفاظت و مرمت آیینی" در معبد میترا و هراکلس کرفتو و برگزاری نشست "شهر موزه سنندج و توسعه پایداری گردشگری شهری" با حضور معماران، شهرسازان، انجمن‌ها و ارگان‌های مرتبط از مهم‌ترین برنامه‌های این هفته در استان است.

او بیان کرد: همچنین در این هفته نمایشگاه‌های متعددی با عنوان "کردستان ذخیره‌گاه فرهنگی ایران زمین" در کاخ موزه خسروآباد، "محوطه‌های تاریخی مریوان در گذر تاریخ" در شهر مریوان، "بازشناسی مستندنگارانه شهری شهر سقز و سیاهکو" در حمام حاج صالح سقز و " عکس موزه و میراث‌فرهنگی" در گالری عمارت آصف سنندج برپا  می‌شود.

گویلیان، افزود: برگزاری مسابقه کودک و میراث‌فرهنگی با محوریت بازی‌های ثبت شده در فهرست میراث‌ملی و نقاشی کودک با محوریت آشنایی با بناها و اماکن تاریخی، برگزاری برنامه ترکیب فرمی نمایشی به‌منظور معرفی میراث ملموس، اجرای صحنه‌ای در موزه مردم‌شناسی خانه کرد و تجلیل از موزه‌دارهای برتر و پیشکسوتان در حوزه میراث‌فرهنگی از دیگر برنامه‌هایی است که به‌مناسبت روز موزه و هفته میراث‌فرهنگی در استان پیش‌بینی شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، یادآور شد:بازدید همگانی از بقایای ساماندهی قلعه شهر حسن‌آباد، افتتاح دو بنای تاریخی احیا شده به‌عنوان اقامتگاه سنتی و فراخوان تحویل اشیاء فرهنگی و تاریخی و عکس‌های قدیمی از افراد و ارگان‌ها، از دیگر برنامه‌هایی است که در این هفته اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه میراث‌فرهنگی سند هویت ماست، عنوان کرد: امیدواریم با برگزاری این برنامه‌ها و همچنین حضور مردم و اشخاص صاحب‌نظر و فعال در این حوزه بتوان زمینه‌های حفظ و احیای بیشتر آثار تاریخی را در استان فراهم آورد.

 

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 780086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟