محمود آباد  ظرفیت محل اجرای طرح های پایلوت مسکن
به گزارش خبرنگار رکنا از قزوین، شهر محمودآباد نمونه با 25 هزار نفر جمعیت در 7 کیلومتری مرکز استان قرار دارد اما به دلیل قولنامه ای بودن اسناد واحدهای مسکونی و اراضی آن بیش از 20 سال است که ساکنان این شهر را با مشکلات جدی مواجه کرده و مردم قادر به ساخت و ساز نیستند و شهرداری نیز در کسب درآمد پایدار برای اداره خود عاجز مانده است
مهدی بهشتی در خصوص مشکلات اسناد قولنامه این شهر اظهارداشت: ۲۱ شهر استان قزوین از مجموع بیست و هشت شهر یا تماما یا قسمتی از محدوده آن فاقد سند است و اسناد به صورت قولنامه ای است و این وضعیت موجب نارضایتی مردم شده و شهرداری ها نیز با چالش های جدی مواجه شده اند

وی اضافه کرد: خیلی از توافق ها و نیز تصمیمات کمیسیون های ماده ۵ و صدور پروانه منوط به داشتن سند رسمی است و با قولنامه نمی توان کاری کرد و این وضعیت مانع توسعه شهری و هرگونه ساخت و ساز و تحول در این شهر شده است.

بهشتی یادآورشد: با همکاری دستگاههای نظارتی استانداری و قوه قضاییه در موارد محدودی با نسق هم بخشی از کار انجام می شود اما چاره کار نیست و همچنان شاهد نارضایتی و انتقاد مردم این شهرها هستیم.

وی اظهارداشت: متاسفانه در سالهای گذشته شاهد خرد شدن نسق ها نیز هستیم و امروز دیگر نسق دار اصلی کمتر وجود دارد و بیشتر زمینها واگذار شده و چالش بیشتر شده است.

شهردار محمود آباد نمونه گفت: برای زمینهای خرد نمی توان کاری کرد و شهرداران در این 21 شهر از جمله محمود آباد نمونه کارهایشان قفل شده و خلع سلاح هستند.

وی اضافه کرد: در شهری مانند محمود آباد نمونه ظرفیت های فراوان و موقعیت جغرافیایی ویژه ای دارد و در کنار اتوبان واقع شده و از آب و هوای بسیار خوب و زمین هموار و خاک حاصلخیزی برخوردار است که می تواند سرریز جمعیت استان را جذب کرده و در اجرای طرح های اقدام ملی مسکن به دولت هم کمک کند اما عملا از این ظرفیت مغفول مانده و قادر نیست حتی خود را اداره کند.

بهشتی گفت: اگر دولت قرار است 4 میلیون واحد مسکونی احداث کند مثلا در استان قزوین دیگر در مرکز و داخل شهر قزوین زمین پیدا نمی شود بلکه همین شهرهای اطراف و نزدیک قزوین مانند بیدستان، شریفیه، محمودآباد و اقبالیه این ظرفیت را دارند که می بایست مورد توجه قرار گرفته و در اجرای طرح های رفاهی، مسکن و ورزشی مورد استفاده قرار گیرد اما مهمترین علت و مانع این کار نداشتن سند واحدهای مسکونی و اراضی این شهر است.

شهردار محمودآباد یادآورشد: با تلاش فراوان چند سرمایه گذار را جذب کردیم تا دراین شهر طرح های فرهنگی و مجتمع رفاهی و مسکونی احداث کنند اما چون اراضی سند رسمی نداشت پشیمان شدند و کار مغفول ماند. 

بهشتی گفت: در محمود آباد 175 هکتار محدوده شهری داریم و قادریم توسعه شهری را هم انجام دهیم و از ساخت و ساز غیر مجاز و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و کوه خواری جلوگیری کنیم و زمینهای درجه دو و سه کشاورزی را که نمی توان در آن کشت کرد را برای اجرای طرح های ویلاسازی و مسکن ملی واگذار کنیم.

وی اظهارداشت: این کار تجمل گرایی نیست زیرا در جامعه وقتی نیازی هست اگر پاسخ مناسب نگیرد حتما از جای دیگر سردر می آورد و امروز شاهدیم که بسیاری از مردم تهران و کرج و یا شهروندان قزوین برای خرید ویلا به استان های شمالی می روند در حالی که آب و هوای مطلوب و چشم انداز طبیعی دشت گونه محمود آباد این  ظرفیت را دارد که طرح احداث شهرک های ویلایی را کلید بزنیم و سرمایه گذاران را برای ایجاد اشتغال در منطقه جذب کنیم و درآمد پایداری هم برای مدیریت شهری و توسعه این شهر داشته باشیم.

وی گفت: در شهر محمودآباد با 25 هزار نفر جمعیت بیش از 15 هکتار زمین داخل بافت داریم که نمی توانیم به آن دست بزنیم و این ممنوعیت موجب شده شاهد ساخت و ساز غیر مجاز باشیم و با آسیب های دیگری مواجه شویم و ادامه این روند منطقی نیست.

بهتشی اظهارداشت: محمود آباد این ظرفیت را دارد محل اجرای طرح های پایلوت مسکن مانند باغ ویلا و  اقدام ملی مسکن باشد و اگر مشکل سند دار شدن اراضی آن حل شود گام مهمی در ایجاد درآمد پایدار و توسعه شهری برداشته می شود.

وی بیان کرد: از مسئولان استان درخواست می کنیم با یک عزم جدی برای کمک به مشکلات رفع صدور سند مالکیت در شهرهای استان قدام کنند تا گره ای از مشکلات مردم گشوده شود.

بهشتی اظهارداشت: با کمک استانداری، شورای حفظ حقوق بیت المال، دادستانی، دادگستری، نمایندگان مجلس، معاون عمرانی و مسئول دفتر شهری استانداری امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

شهردار محمودآباد تصریح کرد: می توانیم برای کوتاه مدت نیز راهکاری پیدا کنیم تا گره گشایی شده و بتدریج شاهد حل چالش این شهر باشیم.

وی اضافه کرد: پیشنهاد می کنیم در جلسه ای با حضور مسئولان ذیربط و متولیان کار به صورت موقت راه حلی مانند آنچه از سوی شورای حفظ حقوق بیت المال در صدور اسناد قولنامه ای مجوز صادر شد امروز نیز برای زمین های قولنامه ای فراخوان بزنیم و مالکان بیایند و از آنها تعهد محضری بگیریم و همسایگان نیز شهادت دهند تا همکاری کنند و ما بعد از 20 سال بتوانیم مشکل ساکنان این شهر را حل کنیم.

بهشتی اظهارداشت: می توانیم با صدور اجازه موقت در کوتاه مدت مشکل سند رسمی زمینها در محمودآباد و سایر شهرهای استان را حل کنیم و در این میان از استاندار محترم، رئیس کل دادگستری، دادستان، معاون عمرانی، مدیر کل دفتر شهری، سازمان بازرسی دادگستری، نماینده شهرداران، نمایندگان مجلس و شورای حفظ حقوق بیت المال درخواست می کنیم در حل این مشکل مساعدت کنند.

وی گفت: با حل این مشکل و ایجاد درآمد پایدار حتی بدون کمک دولت قادر خواهیم بود خود را اداره کرده و به توسعه شهری نیز کمک کنیم

 

 

 

 

کدخبر: 778648 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟