سرعت بخشی به پروژه با بکارگیری تیم تخصصی

به گزارش رکنا از رشت، جلسه پیگیری فرآیند احداث پروژه رینگ ۹۰ متری (حدفاصل میدان گیل تا بلوار لاکان)  با حضور محمد حسین واثق کارگرنیا، سید شمس شفیعی، سید حسین رضویان، هادی رمضانی، مجید عزیزی، مسعود عباس نژاد از اعضای شورا، سید امیر حسین علوی شهردار رشت و تعدادی از معاونین و مدیران شهرداری و مشاور پروژه برگزار شد.

سید امیر حسین علوی شهردار رشت در این جلسه اظهار داشت: ماهیت این جلسه کار کارشناسی است و قرار است جمع بندی شیوه اجرا و نحوه تامین مالی پروژه رینگ ۹۰ متری را با حضور اعضای شورا و مشاور پروژه انجام دهیم.

شهردار رشت با بیان اینکه پروژه رینگ ۹۰ متری در زمان فعالیت شورای شهر گذشته یکبار مجوز اجرا به صورت سرمایه‌گذاری تا محدوده مسکن مهر را دریافت کرده بود و مصوبه شورای شهر را داشت افزود: در همان زمان بحثهای زیادی مطرح شد و رینگ ۹۰ متری جزو معدود پروژه‌هایی بود که فرآیندهای آن بسیار طولانی شد و بحث اصلی آن هم نحوه تامین مالی پروژه بود.

علوی اذعان کرد: به علت وجود مواردی نظیر بافت منطقه‌ و ارزش پائین منطقه‌ای و اراضی که در حاشیه رینگ ۹۰ متری قرار دارد، عملا تامین مالی این پروژه از محل حوزه نفوذ و پروانه‌های صادره از آن میسر نمی‌شد و به همین دلیل در زمان تصویب پروژه، شورا درخواست کرده بود تا مطالعات تکمیلی آن توسط شهرداری انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه به علت موارد ذکر شده پروژه رینگ ۹۰ متری هیچوقت به فراخوان گذاشته نشد، اذعان کرد: تمام تلاش ما این است که در این دوره از مدیریت شهری محلهای جدیدی را برای تامین مالی پروژه رینگ ۹۰ متری ایجاد و کل شهر رشت را به چهار رینگ تقسیم بندی کنیم تا فاز اول پروژه از میدان گیل که از اهمیت بیشتری برخوردار است به جای امتداد تا مسکن مهر تا لاکان گسترش داده شود.

شهردار رشت ابراز داشت: در صورت اتمام فرآیند استارت و شروع پروژه رینگ ۹۰ متری و بعد از تائید نهایی آن همزمان با تملک اراضی از میدان گیل، روند تملک اراضی محدوده جماران هم در دستور کار شهرداری رشت قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه علی رغم داشتن مصوبه، موضوع احداث و برنامه ریزی برای پروژه رینگ ۹۰ متری در بودجه سال ۱۴۰۰ وجود نداشت، افزود: مطالعات پروژه، بضاعت مالی شهرداری رشت، نحوه تملک اراضی و امتداد آن در فازهای بعدی از جمله موضوعات مهمی است که شهرداری رشت با آن مواجه است.

شهردار رشت اظهار داشت: شهرداری رشت به اتفاق نمایندگان گیلان در مجلس برای تعیین تکلیف اراضی سپیدرود تاکنون با چهار معاون و قائم مقام وزیر صحبت و رایزنی کرده است و توانستیم با توجه به بروکراسی های اداری موجود بخشی از کارها را با پیگیری‌های فراوان به پیش ببریم.

علوی با بیان اینکه موضوع تملک زمینهای مسکن مهر در چهار سال گذشته اصلا پیگیری نشد، ابراز داشت: شهرداری رشت در حال حاضر در نقطه‌ای قرار دارد که می‌تواند احتمالا تا دو هفته دیگر اسناد فراخوان مناقصه پروژه را آماده و فرآیند آن را انجام دهد.

وی تامین مالی پروژه رینگ ۹۰ متری را از جمله دغدغه‌های اصلی شهرداری ذکر کرد و با بیان اینکه در این مسیر با دو هولدینگ قرارگاه خاتم الانبیا هم صحبت‌هایی انجام شد، اذعان کرد: متاسفانه این مذاکرات هم به جایی نرسید. از سویی شهرداری رشت از امروز قصد دارد از نقطه صفر خارج و به شکل جدی وارد فاز اجرایی پروژه رینگ ۹۰ متری شود.

شهردار رشت کمک و مساعدت دو ارگان راه و شهرسازی و سازمان بازرسی برای تملک اراضی پروژه رینگ ۹۰ متری را لازم و ضروری خواند و ادامه داد: در صورت مشخص شدن تکلیف اراضی مسکن مهر شهرداری رشت نیز تا حدی آرامش خیال لازم برای تامین مالی را به دست خواهد آورد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت در این جلسه با بیان اینکه پروسه ادرای پروژه رینگ ۹۰ متری زمان می‌برد، گفت: اجرای این پروژه به یک تیم تخصصی و عملیاتی نیاز دارد. بنابراین زمانی که فرآیند واگذاری و تملک اراضی توسط شهرداری رشت نهایی شد، می‌توانیم در خصوص چگونگی عملیات اجرایی پروژه بحث کنیم.

مسعود عباس نژاد با بیان اینکه قطعا هزینه‌های اجرای این پروژه در آینده و در زمان اجرا بسیار بیشتر از هزینه‌های حال حاضر خواهد بود، تصریح کرد: تسریع در روند اجرای پروژه‌ رینگ ۹۰ متری امری است که شورای اسلامی شهر رشت با جدیت خواستار آن است. از سویی باید ابهاماتی که در خصوص تملک اراضی در مسیر اجرای پروژه وجود دارد هم برطرف شود.

رئیس کمیسیون ترافیک شورا با تاکید بر اینکه مواردی نظیر وجود مشکلات حقوقی در تصرفات موجبات طولانی شدن اجرای پروژه رینگ ۹۰ متری را فراهم می‌سازد افزود: با توجه به وجود ۱۶۰ واحد مسکونی شهرداری رشت در مسکن مهر، می‌توانیم بخشی از تملکات خود را تهاتر کرده و نسبت به آزادسازی اراضی اقدام نمائیم.

عباس‌‌نژاد تملک اراضی و تامین مصالح را مهمترین بخش پروژه رینگ ۹۰ متری که به اعتبارات زیادی نیاز دارند خواند و اظهار داشت: احداث پل روگذر میدان گیل باید همزمان با پروژه رینگ ۹۰ متری عملیاتی شود تا پس از اتمام کار دچار مشکلات ترافیکی بعدی نشویم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه با بیان اینکه منابع مالی که برای این پروژه دیده شده باید با تورم و افزایش قیمتها مطابقت داشته باشد افزود: محدوده مسکن مهر تا فلکه گیل در فاز اول بهترین و کیفی‌ترین بخش پروژه رینگ ۹۰ متری محسوب می‌شود.

شمس شفیعی فاز بندی پروژه رینگ ۹۰ متری و اجرای فاز دوم آن تا محدوده لاکان را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: قبل از تعیین مدل سرمایه‌گذاری و پیمانکاری باید تکلیف پروژه رینگ ۹۰ متری مشخص و از سوی شهرداری رشت برای آن یک پروسه زمانبندی تعیین شود.

سید حسین رضویان رئیس کمیسیون بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه عنوان کرد: روش اجرای پروژه رینگ ۹۰ متری به صورت سرمایه‌گذاری و یا پیمانکاری باید در شهرداری رشت مشخص و شفاف شود زیرا در غیر اینصورت نتیجه مورد نیاز حاصل نخواهد شد و از شهرداری انتظار داریم برای اعلام این موضوع به شورا یک مدت زمان معینی را تعیین کند. 

رئیس کمیسیون توسعه پایدار شورای اسلامی شهر رشت هم در این جلسه تعیین مسئول ویژه برای پروژه رینگ ۹۰ متری را خواستار شد و تصریح کرد: از شهرداری درخواست داریم تا بحث خرید املاک این پروژه را خودش به طور مستقیم بر عهده بگیرد تا فرآیندهای ابتدایی پروژه رینگ ۹۰ متری هر چه سریعتر انجام گیرد.

هادی رمضانی ضمن تاکید بر لزوم تعیین تکلیف پروژه رینگ ۹۰ متری حداکثر در سه ماه آینده، خرید به موقع و تملک اراضی مورد نیاز آن و مشخص شدن نحوه اجرای فازهای بعدی یادآور شد: باید مشخص شود در صورت ایجاد ارزش افزوده در املاک محدوده اجرای این پروژه منابع حاصل از آن چگونه توسط شهرداری استفاده خواهد شد.

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 778073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟