علاقه مندان به نجوم به قم بروند

به گزارش رکنا از قم، مهدی پیوندزنی، مدیر مسئول مؤسسه رصدگر عمق آسمان عنوان کرد: این موسسه از مؤسسات قرآنی خلاق و پیشرو در پارک‌ علم و فناوری است که به تولید محتوای نجوم قرآنی و محصولات فناورانه مشغول است.

وی بیان کرد: قرآن برای تبیین معارف الهی خود از پدیده‌ها و رخدادهای نجومی استفاده کرده است و در نجوم قرآنی نیز از این آیات برای تأثیر در معرفت دینی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از آیات قرآن مانند آیه ۱۸۹ سوره بقره و آیه ۳۹ سوره یس به موضوع استهلال و هلال ماه پرداخته است همچنین روایاتی نظیر روایت ابن راشد از امام هادی (ع) در رابطه با گزارش هلال ماه رمضان ۲۳۲ هجری قمری وجود دارد که در نجوم قرآنی بر روی آن‌ها کار شده و معرفی می‌کنیم.

مدیر مسئول مؤسسه رصدگر عمق آسمان اظهار کرد: در مؤسسه رصدگر عمق آسمان کارهای متعددی انجام شده است برای مثال دستگاه هالوگرافی را طراحی و ساخته‌ایم اما همچنان کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام دهیم.

وی در رابطه با تأثیر پیشرفت‌های علمی در زمینه نجوم در کمک به استهلال گفت: پیشرفت‌های نجومی سبب شد که فروعات متعددی در بحث استهلال مطرح شود برای مثال قبل از دهه ۷۰ بحث رویت با چشم مسلح و غیر مسلح زیاد مطرح نبود اما بعد از آن پررنگ‌تر شده است همچنین موضوعاتی مانند اینکه اگر قبل از غروب هلال را با چشم مسلح رویت شود اما بعد از غروب رویت نشود و یا اینکه اگر هلال ماه در منطقه‌ای رویت شود آیا برای همه رویت شده است یا خیر از فروعاتی است که بعد از پژوهش‌های نجومی مطرح و پررنگ شد؛ البته مرحوم خوئی در دهه ۵۰ و ۶۰ مباحث کروی بودن رویت را مطرح کرده بودند اما بعد از آن قوی‌تر شد.

پیوند زنی اضافه کرد: از زمانی که ستاد استهلال شکل گرفت و مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی - نجومی آیت‌الله سیستانی راه اندازی شد، بحث استهلال جدی‌تر شد و رنگ و بوی علمی‌تر و پژوهشی‌تر به خود گرفت.

وی بابیان اینکه سه گروه رصدی در قم فعال هستند، اظهار کرد: گروه اول به سرپرستی بنده به همراه جمعی از طلاب، گروه دوم به سرپرستی حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقدس زاده و تیم‌شان که در شهر قم مستقر می‌شوند و گروه سوم نیز به سرپرستی میر سالاری در نزدیکی‌های حرم مستقر می‌شوند و هر ماه کار استهلال را انجام می‌دهند.

 مدیر مسئول مؤسسه رصدگر عمق آسمان افزود: این سه گروه هر ماه کار استهلال را انجام می‌دهند به صورت منظم گزارشان را به تهران ارسال می‌کنند و در بخش استهلال سایت رهبری نیز این گزارشان موجود است.

وی گفت: رصدگران ایرانی تلاش‌های بسیار گسترده‌ای در زمینه استهلال و رصد کردند که باعث شد در این زمینه رکورددار شوند و برای بررسی هلال در شرایط و نقاط بحرانی به خارج از کشور سفر می‌کنند.

پیوند زنی ادامه داد: برای مثال قاضی میر سعید، بوژ مهرانی و... از اواخر دهه ۷۰ شمسی به‌صورت مستمر و جدی‌تر گزارش‌ها را مکتوب و ارسال می‌کردند که آمار گزارش‌ها استهلال بالا رفت و باعث تغییر معیارها شد.

وی در رابطه با مراکزی که در حوزه نجوم در قم وجود دارد و شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند، بیان کرد: یک مرکز در پارک علم و فناوری است که علاقه‌مندان به نجوم آماتوری می‌توانند از آن استفاده کنند همچنین به زودی خانه نجوم کمیته امداد امام خمینی (ره) در مجتمع ولایت برای مددجویان کمیته امداد افتتاح می‌شود.

مدیر مسئول مؤسسه رصدگر عمق آسمان اظهار کرد: در گذشته بخش فرهنگی هنری شهرداری نیز خانه نجوم قرآنی داشت که مدتی متوقف شده بود که احتمالاً مجدد در فرهنگسرای شهرداری بازگشایی می‌شود همچنین خانه نجومی در استان و در کهک راه اندازی می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها نیز استفاده کنند.

نظری/قم

 

کدخبر: 776999 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟