احیای بافت تاریخی موچش در دستور کار قرار می‌گیرد

به گزارش رکنا از کردستان؛ یعقوب گویلیان روز یک‌شنبه 4 اردیبهشت‌ماه 1401 در این‌باره، اظهار کرد: براساس بررسی میدانی گروه تخصصی بافت و بناهای معاونت میراث‌فرهنگی استان، بافت تاریخی موچش دربرگیرنده بناهای متعددی از قرون میانه اسلامی تا دوره قاجار است که در نوع خود کم‌نظیر می‌باشد

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، افزود:اولین اقدام عملی انجام شده در این بافت تاریخی، برداشت و تهیه طرح مرمت بقایای مسجد تاریخی این شهر بود.

او عنوان کرد: این مسجد دارای قدمتی بسیار کهن است و جدای از الحاقیات جدید طبقه دوم آن در دوره قاجار، بخش اصلی آن در بررسی اولیه قدمتی مابین دوره ایلخانی تا دوره صفوی را نشان می‌دهد.

گویلیان یادآورز شد: ارائه طرح و نظارت بر اجرای عملیات مرمت و احیای این مسجد- مدرسه با کاربری مسجد و موزه اسناد، به‌منظور معرفی فرهنگ و تاریخ شهر موچش بر عهده این اداره‌کل و اجرای آن توسط مردم و مدیریت شهری موچش خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، با بیان اینکه طبق کاوش‌های انجام شده، تپه تاریخی این شهر نیز دارای سابقه چند هزار ساله است، بیان کرد: «احیای بافت با ارزش تاریخی موچش می‌تواند در جذب توریسم و رونق گردشگری این منطقه نقش به‌سزایی داشته باشد.

 

 عبدالحکیمی/ کردستان

 

کدخبر: 773987 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟