۵۹۵ هزار هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت غلات است

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان، محمد شهرام پرورش اظهار داشت: براساس پیش بینی ها و کاهش باران در سال زراعی جاری تولید گندم در این استان در اراضی دیم ۲۵ درصد کاهش می یابد.

وی ادامه داد: از مجموع غلات کشت شده در استان ۴۳۶ هزار هکتار به گندم اختصاص یافته که ۷۱ هزار هکتار به صورت آبی و ۳۶۵ هزار هکتار به صورت دیم کشت شده است.

وی اراضی زیر پوشش جو در استان را ۱۵۹ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: ۵۱ هزار هکتار از اراضی زیر کشت جو به صورت آبی است و ۱۰۸ هزار هکتار نیز به کشت دیم اختصاص یافته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان تصریح کرد: سال گذشته حدود ۴۲۵ هزار تن میزان تولید گندم بوده است که ۲۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این استان خریداری شد.

وی گفت: تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارش باران موجب کاهش تولید گندم شده است و پیش از این پیش بینی شده بود که ۶۵۰ هزار تن گندم در اراضی آبی و دیم همدان برداشت شود اما اواسط اردیبهشت میزان پیش بینی ها اعلام خواهد شد.

پرورش با اشاره به اینکه سال زراعی ۹۹ حدود ۶۰۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز از کشاورزان استان همدان خریداری شده است بیان کرد: برداشت گندم از ۲۵ خرداد ماه آغاز می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان ادامه داد: برای کشت قراردادی گندم قراردادی بین کشاورزان و شرکت بازرگانی دولتی ایران منعقد شده است که کشاورزان می توانند نهاده های خود را تحویل بگیرند و هزینه های خود را پس از برداشت گندم پرداخت کنند و امیدواریم که این روش کمک موثری برای تولید گندم داشته باشد.

پرورش با اشاره به اینکه این نوع کشت با هدف تامین منابع مالی برای تامین نهاده های کشت گندم انجام می گیرد، ادامه داد: با توجه به برنامه های جامع جهادکشاورزی، عزت و اقتدار کشاورزان در گروی اجرای کامل کشاورزی قراردادی است.

وی، سن گندم را مهمترین و خسارت‌زا ترین آفت در حوزه کشاورزی دانست و افزود: هم‌اکنون (در مرحله داشت غلات) مبارزه با سن به ویژه سن مادر در حال انجام است که در بازه زمانی نیمه دوم فروردین در ۱۲۸ هزار و ۹۳۶ هکتار از اراضی مبارزه با این آفت صورت گرفته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از افزایش ۳۲.۶ درصدی مبارزه با آفت سن در اراضی زیر کشت غلات استان در سالجاری خبر داد و گفت: در سال گذشته و در مدت زمان مشابه در ۹۷ هزار و ۲۵۱ هکتار از اراضی زیر کشت مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شد.

پرورش با اشاره به اینکه آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می گذارد و مبارزه با آن تا نیمه اردیبهشت ادامه دارد تصریح کرد: در راستای مبارزه با سن مادر از تمام ظرفیت سازمان، مراکز جهاد کشاورزی و تعاونی های تولید استفاده می شود.

وی گفت: با توجه به بارش کمتر باران نسبت به سنوات گذشته و افزایش ۱ تا ۱.۵ درجه ای میانگین دما، تمامی کشاورزان برای داشتن بیشترین سطح مبارزه با آفت سن و تولید محصولی سالم و عاری از آفت زدگی ترغیب شدند.

بخش کشاورزی استان همدان ۲۹ درصد اشتغال و ۲۵ درصد ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی استان را به خود اختصاص داده است.

استان همدان دارای ۶۹۲ هزار هکتار زمین زراعی(آبی و دیم) و ۱۱۷ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشر شده، ارزش ریالی تولیدات کشاورزی استان معادل ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

 

کدخبر: 773906 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟