ممانعت از خاموشی در تابستان با رعایت الگوی مصرف

به گزارش رکنا از اصفهان،مرسل صالحی با اشاره به رشد ۳ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته، گفت: هنوز خاموشی‌ها مشخص نیست، اما شرکت‌های توزیع شرایط مقابله با خاموشی‌ها را آماده کرده‌اند، البته تمام تلاش این است که خاموشی نداشته باشیم  و در صورتیکه مشترکین الگوی مصرف را رعایت کنند خاموشی نخواهیم داشت.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان در مورد ساعت پیک مصرف اظهار داشت: بسیاری از شهروندان از این ساعت بی اطلاع هستند و شیوه مصرف شان در ساعات ۱۳ الی ۱۶ سبب افزایش بار مصرف می شود.

وی تاکید کرد: در صورت مدیریت ۲۱۶ مگاوات در سال ۱۴۰۰، می توانستیم منجر به خاموشی نشویم که متاسفانه به دلیل گرمای زودرس، نیروگاه های در حال تعمیر و دیر وارد شدن نیروگاه ها به مدار شاهد خاموشی بودیم.

وی با بیان اینکه ما تکلیف خودمان را در مدیریت مصرف انجام دادیم گفت: در این زمینه با همکاری مشترکین بخش های صنعت و کشاورزی با ۷۵۰۰ مشترک سرجمع ۱۷میلیاردتومان پاداش داخل قبوض به صورت بستانکار لحاظ شد.

صالحی یادآور شد: در طرح پاسخگویی بار، تکلیف ما ۱۱۸ مگاوات بود که ۱۹۹ مگاوات صرفه جویی داشتیم و بیشتر از تعهد عمل کردیم.

وی با بیان اینکه ۷۷ درصد مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان خانگی هستند که ۳۵ درصد مصرف شبکه را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: یک درصد مشترکین مربوط به بخش صنعت است که ‌۲۸ درصد مصرف شبکه را دارند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه مصرف برق در ایام پیک به ۱۲۰۰ مگاوات می‌رسد، گفت: از اکنون برای سال ۱۴۰۱ برنامه‌های مدیریت بار را به تمام مناطق داده‌ایم و در مجموع ۱۲۰ مگاوات تعهد داده شده و تفاهم‌نامه‌ها امضا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در ایام پیک بخش‌های مختلف از جمله بیمارستان‌ها باید دیزل ژنراتورهای خود را برای کمک وارد مدار کنند، افزود: امسال در بخش دیزل برنامه‌ریزی ۳۰ مگاوات کرده‌ایم که پاداش آن حدود یک میلیارد تومان است، همچنین سوخت دیزل‌ها یارانه‌ای خواهد بود.

صالحی با برای کاهش مصرف برق اقدام به برگزاری جلسات با بخش صنعتی کرده‌ایم، اظهار کرد: اکنون منتظر مصوبه هیئت دولت هستیم و همچنین بعد از انعقاد قرارداد بین وزارت نیرو و صمت مشخص می‌شوند که کدام یک از صنایع در اولویت قطع برق و همکاری برای مدیریت بار در ساعات پیک هستند.

وی با اشاره به اینکه امسال با بخش‌های پر مصرف چه خانگی، چه تجاری، چه صنعتی و ... برخورد می‌کنیم، گفت: در صورت افزایش مصرف در ساعات پیک ابتدا به این مشترکین اخطار می‌دهیم که در صورت تکرار مصرف بالا با حکم دادستانی برق آنها قطع می‌شود همانند مغازه‌های لوستر فروشی و ... .

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان در ادامه به عدم تعادل بین تولید و مصرف برق در کشور، تأکید کرد: باید به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و نیروگاه‌های تولید پراکنده برای تولید برق برویم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مصرف خانگی نیازمند به فرهنگسازی و آموزش در خصوص ساعات پیک مصرف هستیم تا بتوانیم با مدیریت مصرف مانع خاموشی شویم.

صالحی اعلام کرد: شماره تماس ۲۱۱۵ جهت مشاوره مشترکین با کارشناسان برق جهت دریافت راهنمایی برای مدیریت مصرف و مسائل مربوط به این حوزه است.

وی یادآور شد:مشترکین خانگی می توانند با نصب اپ برق من و انتخاب گزینه پلی مصرف از ۵ درصد پاداش در هزینه برق مصرفی بهره ببرند. در بخش صنعتی و کشاورزی نیز در صورت مصرف کمتر از میزان مشخص شده، قبض برق آن ها صفر و حتی پاداش تعلق می گیرد.

مدیردفترمدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان اظهار داشت: به همه مشترکین پیامک ارسال کردیم که اگر مصرف را رعایت کنید مشمول پاداش خواهید شد، اما متاسفانه در برخی از ادارات و بیمارستان ها نسبت به این موضوع بی توجهی می شود.

وی با اشاره به همکاری خوب بیمارستان عسگریه یادآور شد: بیمارستان ها می تواند دیزل ژنراتوربیاورند و در ایام پیک به ما کمک کنند که در این زمینه بیمارستان عسگریه خدمت رسانی و الگو سازی خوبی انجام داده و مشمول دریافت پاداش شده است.

صالحی با بیان اینکه باید فرکانس شبکه گسترده توزیع برق حفظ شود افزود: این فرکانس باید حدود ۵۰ هرتز باشد و دو تا سه دهم کمتر شود، رله های فرکانسی به صورت خودکار از مدار خارج و سبب خاموشی شود.

وی اضافه کرد: در این مورد و برای مدیریت مصرف با مشترکین تفاهم نامه امضا کرده ایم که میزان مصرف شان را متناسب با میزان خرید بار از شرکت مدیریت کنند. در این بین کسانی که تفاهم نامه امضا نمی کنند در اولویت قطع برق در زمان اوج مصرف هستند و اولویت دوم کسانی هستند که تفاهمنامه را امضا می کنند ولی به آن عمل نمی کنند.

صالحی تاکید کرد: بحث خاموشی ها هنوز مشخص نیست، ولی شرکت های برق با پیشفرض، جدول خاموشی را آماده می کنند تا در صورت بروز مشکل آماده باشند.

وی اضافه کرد: برای کنترل شرایط، اقداماتی در بخش ادارات و سازمان ها و شهرداری ها انجام دادیم که بازرسی نا محسوس و کنترل هوشمند از جمله آن ها است که درصورت مصرف بیش از حد معین، خاموشی اعمال شود. حکم دادستانی برای مشترکین پرمصرف داریم و این حکم را برای ادارات هم لحاظ کردیم؛ منتظر تکلیف هیات وزیران هستیم برای رعایت میزان مصرف در سال جاری و از آن به بعد در صورت عدم رعایت سقف مصرف، برق پرمصرف ها را بعد از یک بار اخطار قطع می کنیم.

وی با اشاره به تعامل با شهرک های صنعتی ادامه داد: با شهرک های صنعتی تعامل کردیم جهت نوع همکاری در طرح جابجایی روز کاری به شب کاری از ساعت یازده شب تا یازده صبح که به متقاضیان پاداش هم دادیم. کوره های آجرپزی در این زمینه همکاری خوبی با ما داشتند.

صالحی یادآور شد: در کشاورزی با نظام صنفی کشاورزی همکاری داشتیم و اطلاع رسانی برای مصرف بهینه انجام دادیم؛ اعلام کردیم اگر کشاورزان از ساعت ۱۲ ظهر تا ۴ بعد از ظهر با ما همکاری کنند و مصرف برق شان کمتر از حد مجاز باشد، قبوض شان صفر و پاداش دریافت می کنند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش مصارف برق ادارات و بانک ها ابلاغ شده و در صورت کاهش مصرف پاداش تعلق می گیرد.

وی تاکید کرد: امسال افزایش تعرفه ها را داریم و مشترکین باید مصرف را در حد الگو نگه دارند و بیش از حد از الگو از پله پایین بر قبض آن ها اضافه می شود. این الگو ۲۰۰ کیلووات در ساعت در ماه است و بیشتر از آن هزینه افزایش می باید.

صالحی با اعلام خبر کشف ماینر در ۳۱۲ نقطه شهر اظهار داشت: تعداد ۴۷۶۸ ماینر با مصرف ۱۰ مگاوات کشف و مبلغ ۱۳۳۸۵۳ میلیون ریال از این بابت وصول شد.

اصفهان -بهمن راعی

 

 

کدخبر: 772988 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟