رصدخانه آب استان قزوین در دهه مبارک فجر به بهره برداری می رسد

به گزارش خبرنگار رکنا ازقزوین، مهندس ملکی مدیر عامل این شرکت ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر اظهار داشت: پروژه های عمرانی بزرگ و مهمی توسط عوامل شرکت در حال اجرا می باشد که یکی از این پروژه ها سد نهب است که بر روی رودخانه خرود در حال احداث می باشد. وی افزود: آبگیری اولیه این سد در سال انجام پذیرفت و در سال جاری نیز با تامین بخشی از اعتبارات این پروژه آبگیری کامل سد انجام گرفت.

مهندس ملکی با اشاره به اهداف ساخت نهب گفت: با ساخت کامل این سد و بهره برداری از آن 80 میلیون مترمکعب آب برای آبیاری اراضی کشاورزی به وسعت 36 هزار و 800 هکتار، در مناطق نرجه، اسفرورین و شال اختصاص خواهد یافت که موجب بهبود کشاورزی در منطقه می شود. وی همچنین اضافه کرد: تخصیص 25 میلیون مترمکعب برای تغذیه مصنوعی دشت، 700 هزار مترمکعب برای صنعت و 5 میلیون مترمکعب نیز برای محیط زیست از دیگر اهداف ساخت این سد می باشد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص آخرین وضعیت پروژه نیز بیان داشت: سد نهب در حال حاضر بیش از 93 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیمانکار در حال انجام کارهای تکمیلی و باقیمانده جهت بهره برداری کامل این سد می باشد که البته انجام این فعالیت ها نیازمند 300 میلیارد تومان اعتبار است که با پیگیری های انجام شده امیدواریم هرچه سریعتر این اعتبار به پروژه تخصیص یابد.

مهندس ملکی در ادامه با اشاره به عملیات اجرایی سد بالاخانلو عنوان داشت: سد بالاخانلو با هدف تامین آب شرب ۵ شهر و 30 روستای جنوب استان بر روی رودخانه حاجی عرب در حال احداث بوده و در حال حاضر نیز پیشرفتی در حدود 70 درصد دارد و در تلاش هستیم تا در سال آینده این سد را به مرحله آبگیری برسانیم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین تصریح کرد: نقشه ها و اسناد تصفیه خانه آب و خط انتقال سد بالاخانلو تهیه شده و در حال حاضر با رایزنی های صورت گرفته به دنبال ایجاد ردیف اجرایی جدید و یا اضافه کردن این بخش به پروژه اصلی هستیم تا هرچه سریعتر عملیات اجرایی این بخش را نیز آغاز نماییم.

مهندس ملکی در خصوص آخرین وضعیت آبرسانی به شهر آبیک از دست طالقان گفت: ما طبق وعده داده شده به دنبال آن بودیم در شش ماهه اول سال آب شرب با کیفیت و سالم را به شهر آبیک برسانیم و در همین راستا نیز بیش از 80 درصد عملیات اجرایی که معادل 13.5 کیلومتر لوله گذاری با اقطار 500 تا 1600 میلیمتر بود انجام پذیرفت اما در ادامه به دلیل عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز روند اجرایی پروژه کند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر این پروژه نیازمند 150 میلیارد تومان اعتبار نقدی جهت انتقال لوله های تولید شده به محل پروژه و اجرای 4 کیلومتر باقیمانده می باشد که امیدواریم با حمایت ها و پیگیری های مسئولین استانی هرچه سریعتر این اعتبار به پروژه تخصیص یابد تا بتوانیم به وعده خود جامه عمل بپوشانیم و بیش از این شرمنده مردم شریف آبیک نشویم.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در خصوص پروژه‌های قابل افتتاح این شرکت در دهه مبارک فجر بیان داشت: با تلاش های صورت گرفته رصدخانه آب استان در حال تکمیل بوده و این رصدخانه که برای ساخت و تجهیز آن حدود 1.5 میلیارد تومان هزینه شده است، در این ایام به بهره‌برداری می‌رسد. 

مهندس ملکی با اشاره به اهداف ساخت این رصدخانه اظهار داشت: حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی یکی از مهمترین اهداف و اولویت‌های شرکت می باشد که در همین خصوص با ساخت رصدخانه آب و اتصال کلیه کنتورهای هوشمند نصب شده بر روی چاه‌های استان امکان رصد و پایش چاه ها و شناسایی برداشت های غیرمجاز از این طریق میسر می‌شود. وی افزود: همچنین در آینده ای نزدیک با اتصال کلیه ایستگاههای باران سنجی، برف سنجی، هیدرومتری و تبخیر سنجی به این رصدخانه امکان پایش منابع آبهای سطحی نیز فراهم می گردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان قزوین در پایان یادآور شد: این شرکت در تلاش است تا با اجرای پروژه های عمرانی و زیر بنایی در دست اجرای خود زمینه ایجاد توسعه، اشتغال و آبادانی را در استان فراهم نماید، البته این کار نیازمند تخصیص به موقع اعتبارات است که امیدواریم با پیگیری مدیران و مسئولین استانی و وزارتخانه مشکلات و چالش های پیش روی پروژه ها هر چه سریعتر مرتفع گردد.

 

 

کدخبر: 769720 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟