موزه ملی هنرهای اصفهان افتتاح شد

به گزارش رکنا از اصفهان،پرویز فتاح  در آیین افتتاح موزه ملی هنرهای اصفهان با اشاره به اینکه بر پایه قاعده موزه‌ها باید سه‌چهارم اشیاء به نمایش گذاشته در خزانه موزه باشد، گفت: تعداد آثاری هنری برجای‌مانده از دوران قاجار و پهلوی و همچنین معاصر در خزانه آنقدر گسترده است که امکان نمایش چرخشی آن و تازگی برای افرادی که چندین بار خواهان بازدید از موزه ملی هنرهای اصفهان هستند، وجود دارد.

وی با اظهار اینکه موزه جنبه بین‌المللی نیز دارد و مکان مناسبی برای جذب گردشگران خارجی و همچنین داخلی است، ادامه داد: بنیاد مستضعفان تلاش دارد در شهرهای تاریخی، میراثی و هنری مثل اصفهان، یزد و شیراز با همیاری و کمک میراث فرهنگی اقدام به بازسازی و احیای خانه‌های تاریخی با کاربری موزه و به نمایش گذاشتن جلوه‌های فاخر هنر کند.

فتاح گفت: در همین راستا توانستیم اقدام به آزادسازی کاخ مرمر از دست دولت و بازسازی آن با کمک میراث فرهنگی کردیم که هم‌اکنون محل بازدید بسیاری از مردم ایران و  گردشگران خارجی شده است.

وی اشاره کرد: همچنین موزه  خودروهای خارجی  و هم‌اکنون موزه ملی هنرهای اصفهان و پس‌ازآن احداث موزه را در شهر یزد داریم.

رئیس بنیاد مستضعفان قدمت بنای تاریخی موزه ملی هنرهای اصفهان را ۱۲۰ سال عنوان کرد و افزود: خانه تاریخی ترکیبی از معماری اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی را دارد.

احیا و بازسازی آن در دو مرحله با هماهنگی کامل میراث فرهنگی و  نکته‌سنجی میراثی صورت گرفته است، افزود: متاسفانه در طول زمان به‌خوبی از این بنا نگهداری نشده است و در معرض تخریب بود که بنیاد مستضعفان با اقدام عاجل توانست فضای تاریخی آن را حفظ کندو از آنجائی که در خیابان عباس‌آباد اصفهان که خود نیز یکی از قدیمی‌ترین محلات شهر است، ارزش این مکان را چندین برابر کرده است.

این موزه که نمایشی از هنرهای مردم اصفهان از هزاره‌های پیش‌ازتاریخ تا عصر حاضر است، حدود ۴۰۰ اثر تاریخی را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در این موزه آثاری شامل «اشیاء سفالی و فلزی، نقاشی، کتاب‌آرایی، منسوجات و جنگ‌افزار» از دوره پارینه‌سنگی و نوسنگی متعلق به ۵۰ هزار سال قبل به نمایش درآمده است.

علاوه بر این موارد اشیائی تاریخی و هنری شامل زیورآلات و آرایه‌های دوره مس‌سنگی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در وسعت بیش از ۲۸۰۰ مترمربع در این مجموعه در معرض دید عموم قرارگرفته است.

اصفهان -بهمن راعی

 

 

 

کدخبر: 769676 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟