صادرات اصفهان چهار برابر واردات این استان است

به گزارش رکنا از اصفهان،ایرج موفق گفت: سال ۹۸ بیش از یک هزار و ۲۵۵ قلم کالا و در سال گذشته هم یک هزار و ۴۲۱ قلم کالا به یکصد کشور جهان از اصفهان صادر شد که نشان دهنده ظرفیت قابل قبول استان در این زمینه است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه عراق، پاکستان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و چین بیشترین واردکنندگان محصول از ایران به شمار می‌روند، ادامه داد: باید حجم صادرات استان را افزایش دهیم یا کالاهایی را در فرآیند صادرات استان اضافه کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان با اشاره به مثبت بودن تراز تجاری این استان، اظهار داشت: مثبت بودن تراز تجاری به ما کمک بزرگی می‌کند که بتوانیم به سمت توسعه صادرات استان حرکت کنیم.

 

وی اضافه کرد: ۱۱ میز توسعه صادرات ملی در استان اصفهان وجود دارد که در زمان حاضر تنها استان های تهران و اصفهان هر کدام دارای این تعداد میز صادراتی هستند و سایر استان‌ها هر کدام دارای یک یا ۲ میز کالاهای صادراتی هستند.

 

موفق خاطرنشان کرد: اصفهان در زمینه ثبت سفارش کالاها هم رتبه دوم کشور را دارد و این ثبت سفارش کالاها شامل ماشین آلات، خطوط تولیدی و تکنولوژی می‌شود.

 

وی بیان کرد: همه اقدامات لازم در زمینه ثبت سفارش در سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود و در سه سال گذشته یک هزار و ۱۱۳ کارت بازرگانی جدید صادر شده و ۲ هزار و ۳۸۵ کارت بازرگانی با همکاری مشترک سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق بازرگانی در استان تمدید شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: تعداد شرکت‌های مدیریت صادرات استان اصفهان در سه سال گذشته از ۲ شرکت به هفت شرکت افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه باید برای تقویت و افزایش شرکت های مدیریت صادرات در استان تلاش کنیم، افزود: یکی از نقاط ضعف این شرکت ها، فعالیت آنها بصورت سطحی است و در صورتیکه این شرکت‌ها بصورت تخصصی و عمقی کار کنند، بسیار موفق تر خواهند بود.

تراز تجاری یا صادرات خالص تفاوت میان واردات و صادرات خروجی در یک دوره معین در اقتصاد را نشان می دهد؛ اگر صادرات بیشتر از واردات باشد، مقدار مثبت به نام مازاد تجاری مشخص می‌شود.

چدن، آهن و فولاد بیشترین سهم تولیدات صادراتی استان اصفهان محسوب می‌شود و پس از آن فراورده‌های نفتی، فرش و کفپوش بالاترین میزان صادرات را دارند.

محصولات لبنی، مصنوعات چدن و آهن، مواد پلاستیکی و وسایل پلاستیکی، مس و مصنوعات آن در رده‌های بعدی کالاهای صادر شده به دیگر کشورها قرار دارند.

صنایع دستی استان اصفهان از جمله کاشی های تزیینی، انواع سفال، خاتم و ظروف مسی به مقصد امارات، عراق، تاجیکستان و کویت و فرش دستباف به مقصد کویت و امارات بیشترین سهم صادرات صنایع دستی هستند.

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 767138 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟