احیای عمارت تاریخی چهار برج و ایجاد پارک مفاخر در مشهد

به گزارش خبرنگار رکنا از مشهد،، مجید طهوریان عسکری با بیان اینکه ۲۵ سال از حضور مقام معظم رهبری در توس می‌گذرد و بیش از ۱۰ سال است که این پهنه به عنوان محدوده منفصل به شهر الحاق شده، اظهارکرد: با پیگیری‌های مجدانه شورای ششم و رایزنی‌های گسترده در سطح ملی و استانی، طرح راهبردی توس ابلاغ شد و ساکنان این بافت تاریخی پس از سال‌ها، از بلاتکلیفی خارج شدند و شهرداری می‌تواند پس از ابلاغ طرح، به بخش عمده‌ای از نیازهای شهروندان، پاسخگویی نماید.

وی افزود: ضوابط و مقررات طرح راهبردی توس به منزله سندی مکمل برای پهنه‌بندی کاربری زمین است که خطوط و رویکردهای کلان توسعه شهری را مشخص نموده و چارچوبی برای استفاده در مطالعات طرح تفصیلی ارائه می‌دهد.

طهوریان عسکری در ادامه پیرامون مجموعه اقداماتی که بناست پس از ابلاغ طرح تفصیلی توس صورت پذیرد، اظهارکرد: زیر بنای هر اتفاقی در توسعه و آبادانی مناطق شهری، در مرحله نخست با طرح جامع، سپس طرح راهبردی و در نهایت طرح تفصیلی است؛ بر اساس طرح تفصیلی حوزه شهرسازی، کاربری زمین‌ها و تراکم ساختمان‌ها پاسخگویی می‌شود.

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد با اعلام اینکه در سال جاری با کمک استانداری خراسان رضوی، تلاش‌های صورت گرفته در گذشته و پیگیری شورای ششم، طرح راهبردی ۱۹۰۰ هکتاری توس ابلاغ شد، گفت: در بخشی از طرح راهبردی، مجموعه‌ای از اقدامات آینده حوزه شهرسازی مشخص شده و به همشهریان می‌شود پاسخگویی کنیم که شامل مقیاس باغ‌ها و زمین کشاوری، متراژ اماکن ساخته شده در گذشته و آینده و مشخص کردن حدود جغرافیایی منطقه می‌شود.

طهوریان عسکری خاطر نشان کرد: همشهریان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان و شهرداری منطقه ۱۲ اقدامات لازم برای ساخت و ساز را انجام دهند، چرا که طرح راهبردی این اجازه را می‌دهد که در محدوده بافت روستایی که از گذشته دارای «طرح هادی» است، این اقدامات انجام شود.

وی ادامه داد: از زمانی که طرح راهبردی تصویب می‌شود، حدود دو سال برداشت‌های جدید از منطقه و جانمایی کاربری‌ها با کمک مشاور به طول می‌انجامد تا پس از آن طرح تفصیلی ابلاغ شود.

مردم قبل از سرمایه گذاری از شهرداری استعلام بگیرند

رئیس کمیسیون توسعه و بهسازی توس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: با توجه به اینکه منطقه توس وارد محدوده شهر شده و در آینده نزدیک طرح تفصیلی آن ابلاغ می‌شود، پیش بینی می‌کنیم که عده‌ای به این منطقه مراجعه کرده و زمین‌های مردم را با قیمت نازل خریداری کنند، از این رو توصیه می‌شود همشهریان ساکن در منطقه توس نسبت به خرید و فروش‌ها دقت لازم داشته باشند.

طهوریان عسکری گفت: توصیه ما به همشهریانی که در نظر دارند زمین، باغ ویلا یا خانه‌ای در این منطقه خریداری کنند این است که قبل از هر اقدامی از شهرداری منطقه ۱۲ استعلام کنند تا زمین مد نظر ایشان، خارج از محدوده شهری نبوده و با قیمت گزاف به آن‌ها فروخته نشود.

وی عنوان کرد: تلاش است بافت تاریخی و قدیمی منطقه توس تقویت شود، ظرفیت‌های موجود از بالقوه به بالفعل مبدل شود و کمک کنیم چرخ اقتصادی بولوار شاهنامه به عنوان یکی از پر ظرفیت‌ترین مجموعه‌های گردشگری شهر مشهد پس از زیارت حضرت رضا(ع)، به گردش درآید؛ احیا و بهره برداری از عمارت تاریخی چهار برج، ایجاد پارک مفاخر توس، حمایت از احیاء دیوار تاریخی شهر باستانی و تاریخی توس از جمله اقدامات در این راستا است.

کدخبر: 766869 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟