مراقب سویه جدید ویروس اُمیکرون باشید؛ سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست

به گزارش خبرگزاری رکنا درا ردبیل؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: همه شهر‌های استان اردبیل به رنگ آبی درآمدند و پارس‌آباد و اصلاندوز نیز با خروج از وضعیت نارنجی، شرایط پایداری پیدا کردند، اما همچنان خطر خیز ششم کرونا و تشدید سویه امیکرون در سطح استان نگران‌کننده است.

دکتر محمد جعفرزاده تصریح کرد: از ۴۰ بیماری که دیروز نمونه‌برداری شده، ۲۹ مورد به سویه امیکرون در استان اردبیل مبتلا بودند که در حال حاضر اغلب بیماران بستری با سویه جدید مورد پذیرش و مداوا قرار می‌گیرند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: سرعت انتشار این ویروس بسیار بالاست به طوری که ۷۲ درصد مراجعین با سویه جدید درگیر هستند و ما هم اکنون در بیمارستان‌های استان ۸۱ بیمار بستری داریم.

جعفرزاده افزود: اینکه گفته می‌شود امیکرون مرگ و میر کمتری دارد، برای افرادی است که تاکنون ۳ دز واکسن کرونا را دریافت کرده باشند وگر نه ایمنی در برابر این سویه جدید با بی‌احتیاطی امکان‌پذیر نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: با برگزاری رزمایشی در روز‌های گذشته با مشارکت ۱۹۷ تیم در بحث پیشگیری از سویه جدید در استان ورود پیدا کردیم و تمام سعی ما بر این است تا با آگاهی‌بخشی به مردم به ویژه تزریق دز سوم واکسن علیه بیماری کرونا خود را در برابر این سویه خطرناک مراقبت و محافظت کنند.

جعفرزاده با بیان اینکه در مدت ۳ ماه باید تزریق دز سوم انجام شود، اضافه کرد: ۹۱۴ هزار نفر در سطح استان دز اول واکسن کرونا را دریافت کردند که از این جهت رتبه دوم کشوری را داریم.

وی بیان کرد: تزریق دز دوم به تعداد ۸۰۲ هزار نفر در استان انجام شده که از این جهت نیز رتبه سوم را به دست آوردیم، ولی در تزریق دز سوم تنها ۱۹۴ هزار نفر اقدام به تزریق واکسن علیه بیماری کرونا کردند که میانگین آمار ما نسبت به کشوری پایین‌تر است.

جعفرزاده در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ۹۷ هزار نفر در استان هیچ‌گونه واکسنی را دریافت نکردند که انتظار می‌رود این افراد هر چه سریع‌تر برای تزریق واکسن مراجعه کنند چرا که این افراد هیچ‌گونه ایمنی در برابر سویه جدید کرونا ندارند.

وی از آغاز تزریق واکسن برای گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال خبر داد و تصریح کرد: در استان نیز به تناسب کشور با همراهی والدین تزریق واکسن برای کودکان و گروه سنی ۹ تا ۱۲ سال آغاز شده و ما سعی می‌کنیم با افزایش مراکز تجمیعی به بهبود شرایط کرونایی در استان کمک کنیم.

جعفرزاده گفت: همچنان انتظار ما این است که هموطنان موازین بهداشتی را رعایت کرده و از ابتلاء به امیکرون جلوگیری کنند.

وی افزود: کادر پزشکی و پیراپزشکی در استان تلاش خود را انجام می‌دهند و در این ۲ سال با تلاشی که انجام شده از ۳۱ هزار و ۷۰۰ نفر بستری در سطح استان، ۲۸ هزار نفر بهبودی کامل یافتند.

جعفرزاده به فوت ۲ هزار و ۶۰۰ نفر در استان بر اثر بیماری کرونا اشاره کرد و ادامه داد: برای ارتقا توان دفاعی بدن در برابر بیماری کرونا ضروری است تا تزریق دز سوم انجام شده و ما بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد تعطیلی مدارس و امکان پیشگیری از این بیماری با مراقبت‌های انجام شده، خاطر نشان کرد: اغلب موارد شناسایی شده در کودکان مربوط به آنفلوانزا بوده، ولی در کنار این امر سعی بر این است تا شرایط مطلوبی را در مدارس برای تحصیل حضوری دانش‌آموزان مهیا کنیم.

 

کدخبر: 766814 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟