شرکت های فنلاندی در اجرای طرح زراعت چوب در قزوین سرمایه گذاری کنند

به گزارش خبرنگار ازرکنا ازقزوین،کامیلوتو سفیر فنلاند در ایران ظهر سه شنبه با استاندار قزوین دیدار و گفتگو کرد.

محمد مهدی اعلایی در این دیدار اظهارداشت:  شهر قزوین از مظاهر تمدن ایران زمین است و سابقه دیرین دارد و سالها پایتخت ایران بوده و با آثار گردشگری متعدد از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

اعلایی بیان کرد: قزوین از نظر صنعتی هم قطب برتر محسوب می شود و شهر صنعتی البرز بعنوان اولین و بزرگترین شهر صنعتی کشور قادر است هزاران نوع محصول مختل تولید کند که یک ظرفیت ارزشمند است.

استاندار قزوین با اشاره به ظرفیت کشاورزیاستان نیز گفت: با داشتن دشت حاصلخیز کشاورزی و آب و خاک مناسب در تولید محصولات زراعی، باغی، دام و طیور نیز جایگاه کشوری داریم که این ظرفیت ها می تواند در جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه مناسبت تجاری بسیار موثر باشد.

اعلایی در خصوص همکاری های فرهنگی هم اظهارداشت: در حوزه مورد علاقه سفیر فنلاند در زمینه توسعه روابط دانشگاهی خوشبختانه قزوین با داشتن دهها دانشگاه بویژه دانشگاه آزاد که در رباتیک حرف زیادی در جهان دارد و نیز دانشگاه بین المللی و جذب دانشجوی خارجی می تواند بستر خوبی برای تقویت روابط با فنلاند باشد.

استاندار قزوین بیان کرد: درخصوص شرکت های دانش بنیان و فعالیت های استارت آپ هم ظرفیت های استان قابل توجه است و آماده توسعه همکاری های علمی هستیم.

وی گفت: در صورت آشنایی با ظرفیت های دانشگاهی استان و بسترسازی برای ارتباط دانشگاههای قزوین و فنلاند می توانیم بستر همکاری مشترک بیشتر را مهیا کنیم.

اعلایی در ادامه بیان کرد: در مسیر مدیریت منابع آب هستیم و تلاش می کنیم ضریب تبدیل آب به درآمد را افزایش دهیم زیرا در حال حاضر میزان برداشت آب در استان متناسب با تولیدات آن نیست که باید اصلاح شود و در این زمینه آماده استفاده از دانش متخصصان کشور فنلاند هستیم.

وی اضافه کرد: اگر شرکت های فنلاندی بتوانند به افزایش بهره وری در مصر آب در بخش کشاورزی استان قزوین به ما کمک کنند استقبال می کنیم.

استاندار قزوین تصریح کرد: در استان ظرفیت آب و خاک و پساب تصفیه شده صنعتی برای زراعت چوب را داریم که اگر دانش فنلاندی ها به کار بیاید آماده همکاری و جذب سرمایه گذار هستیم.

وی بیان کرد: بخش عمده چوب مصرفی ما وارداتی است که می تواند در استان تولید شود لذا پیشنهاد می کنیم سرمایه گذاران فنلاندی که می توانند در این عرصه سرمایه گذاری کنند وارد کار شوند و ما نیز حمایت می کنیم.

اعلایی اضافه کرد: بدلیل استقرار واحدهای صنعتی متعدد و وجود پساب صنعتی آمادگی داریم شرکت های فنلاندی در ساخت تصفیه خانه و نیز طرح تولید و زراعت چوب با پساب صنعتی در استان قزوین سرمایه گذاری کنند.

وی اظهارداشت: در تامین مواد اولیه و مواد معدنی نیز استان قزوین غنی است و در این عرصه نیز می توانیم همکاری مشترک داشته باشیم.

استاندار قزوین یادآورشد: منودمین سال ایجاد روابط ایران و فنلاند را در پیش داریم و از آنجا که مردم ما برداشت خوبی از مردم کشور فنلاند دارند زمینه همکاری های مشترک زیادی وجود داارد که این وضعیت می تواند تداوم داشته باشد تا تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران بی اثر شود و علاقمندیم با تبادل کالا به سمت توسعه روابط تجاری با فنلاند گام برداریم.

وی بیان کرد: در دشت الله آباد بیش از  ۱۰۰ هزار هکتار زمین داریم که می تواند به کشت چوب با پساب اختصاص یابد که این کار نیازمند سرمایه گذاری است تا واردات چوب به کشور کمتر شو.د.

استاندار قزوین در خصوص  اعزام نیروی کار متخصص هم گفت: نظام جابجایی نیروی کار یک سیستم خاصی دارد و در برنامه ۵ ساله اعزام نیروی کار ماهر و متخصص پیش بینی شده و خوشبختانه عمده نیروهای ما متخصص هستند و اگر ایده خاصی برای ساماندهی اعزام نیرو داشته باشید از آن استقبال می کنیم.

علایی اظهار امیدواری کرد با پیگیری مسائل مطرح شده و زمینه های همکاری مشترک از سوی انجمن دوستی و اتاق مشترک ایران و فنلاند بتوان به توسعه روابط کمک کرد.

در ادامه یک تخته گلیم سنتی اندج که اخیرا در فهرست آثار معوی ملی ثبت شده به سفیر فنلاند اهدا شد.

 

کدخبر: 766211 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟