نرم افزار اندرویدی جامع قرآن به ۳۲ زبان در قم رونمایی شد

به گزارش رکنا از قم، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در این آیین اظهار داشت: تاکنون یک نرم‌افزار قرآنی که پژوهشگران با استفاده از سیستم عامل اندروید پژوهش خود را انجام دهند، وجود نداشت.

حجت‌الاسلام اکبر راشدی نیا با اشاره به تهیه نخستین نرم افزار اندرویدی جامع قرآنی گفت: این نرم افزار علاوه بر پژوهشگران برای همه کسانی که قرآن را تلاوت می‌کنند، نیز قابل استفاده است.

وی با بیان اینکه نرم افزار مذکور قابلیت نمایش متن قرآن کریم با رسم‌الخط غیر ایرانی عثمان طه و همچنین رسم‌الخط رایج و مورد علاقه ایرانیان را دارد گفت: این نرم افزار این امکان را دارد که ذیل هر آیه قرآن، ترجمه آن را نیز نشان دهد.

وی با بیان اینکه پخش قرائت قرآن قاریان مشهور جهان اسلام و ایران از ویژگی‌های این نرم افزار جامع است بیان داشت: ۱۲۲ عنوان ترجمه قرآن به زبان فارسی و ۳۱ زبان زنده دنیا از محتوای این نرم افزار می‌باشد.

راشدی نیا ادامه داد: ۱۱ ترجمه قرآن به زبان انگلیسی، همچنین ۶ ترجمه آلمانی، پنج ترجمه فرانسوی و پنج ترجمه نیز به زبان‌های مختلف مانند روسی، ترکی آذری، ترکی استانبولی و اردو در این نرم افزار قرار دارد.

وی افزود: در این نرم افزار تقریبا تمام تفاسیر قرآن شیعه و سنی از قرن‌های اول ظهور اسلام تا قرن اخیر قرار داده شده است.

راشدی نیا بیان کرد: وجود ۴۵ تفسیر فارسی، ۲۱۱ تفسیر عربی و چهار تفسیر انگلیسی در مجموع ۲۶۰ عنوان تفسیر در بیش از هزار و ۶۰۰ جلد نیز از دیگر ویژگی های این اپلیکیشن اندرویدی به شمار می‌آید.

معاون مرکز کامپیوتری علوم اسلامی گفت: برای تولید این نرم افزار همه اسامی موجود در قرآن که در خود قرآن یا شان نزول آیه‌ها آمده استخراج شده، و مثلا اگر نام حضرت فاطمه زهرا (س) جستجو شود، تمامی آیه‌ها و یا سوره‌های مربوطه در دسترس قرار می‌گیرد.

این نرم افزار را می‌توان به صورت رایگان از اینجا دریافت کرد.

نظری/ قم

 

کدخبر: 765934 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟