حجم ویدیو: 69.84M | مدت زمان ویدیو: 00:06:03

مهرداد فتحی بیرانوند در ویژه‌برنامه صبح‌رکنا، با بیان اینکه محیط‌بانی از دشوارترین کارهای دنیا، خصوصا در لرستان است، اظهارداشت: محیط زیست استان، با کمبود نیرو نیز مواجه است که با توجه به شرایط توپوگرافی سخت لرستان، بایستی از گونه‌های جانوری و گیاهی محافظت نمایند.

وی با اشاره به اینکه طبق قوانین جهانی بایستی به ازای هر یک‌هزار هکتار، یک محیط‌بان داشته باشیم، تصریح کرد: بر اساس این قانون، متاسفانه ما یک پنجم یا یک ششم استانداری‌های جهانی نیرو در اختیار داریم که پاسخگوی حفاظت از محیط زیست لرستان نیست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان، ابراز امیدواری کرد: دولت نگاه ویژه‌تری به افزایش و استخدام محیط‌بانان در این منطقه داشته باشد تا بتوان به طور شایسته از محیط زیستی که متعلق به آیندگان است در این منطقه حفاظت شود.

 

فتحی با اشاره به اینکه بیش از ۱۴۰ شهید محیط‌بان در کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: محیط‌بانان در حفاظت از محیط‌زیست گاها با متخلفان درگیر می‌شوند و ممکن است این درگیری به مرگ خود آن‌ها و یا طرف مقابل به‌انجامد، برای همین بارها شده که محیط‌بانان با حکم اعدام مواجه می‌شوند که همین موضوع به یک چالش جدی تبدیل می‌شود.

 

وی ادامه داد: امیدواریم قوانین و مقررات در این رابطه اصلاح شوند، کما اینکه سال گذشته بحث طرح لایحه حمایت از محیط‌بانان را داشتیم که با نواقصی همراه بود و سازمان در حال بررسی و رفع آن است.

 

مدیرکل محیط زیست لرستان ادامه داد: با دستور رئیس کل دادگستری به عنوان اولین استان کشور، ما در تمامی شهرها دارای شعبه رسیدگی به جرائم زیست محیطی هستیم که نقطه عطفی برای حمایت از محیط‌بانان می‌باشد و خوشبختانه احکام سنگینی برای متخلفین صادر شده است.

 

فتحی بیرانوند به صدور غیرکارشناسی پروانه بهره‌برداری از معادن در سنوات گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه این پروانه‌ها قبل از مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط‌زیست در بحث معادن صادر شده است که طبق قانون بایستی تا پایان زمان پروانه بهره‌برداری با این معادن کنار بیاییم.

 

وی افزود: پس از پایان مهلت اعتبار پروانه بهره‌برداری از معادن، به هیچ عنوان پروانه آن‌ها تمدید نخواهد شد و از فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهد شد، کما اینکه اگر توجه داشته باشید در منطقه سفیدکوه خرم‌آباد هیچ معدنی فعال نیست.

 

مدیرکل محیط زیست لرستان در پایان گفت: با معادنی که دچار تخلف شده‌اند نیز برخوردهای لازم صورت گرفته و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند و از فعالیت برخی از آن‌ها نیز جلوگیری شده است.

 

مهدی زکی‌پور/ لرستان

کدخبر: 765574 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟