آغاز عملیات مرمت و سامان‌دهی کاخ فلاحتی ایلام:

به گزارش خبرنگار رکنا  از ایلام؛ عبدالمالک شنبه‌زاده با اعلام این خبر اظهار کرد: عملیات مرمت و سامان‌دهی کاخ فلاحتی واقع در شهر ایلام با اعتباری به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

وی افزود: از عملیاتی که بر روی این بنا انجام می‌شود می‌توان به مرمت و سامان‌دهی و رفع خطر از کاخ فلاحتی شامل تعمیرات سقف، لوله‌کشی، و اخذ انشعابات آب، حفاظت اضطراری بنا و … اشاره کرد.

مدیرکل میراث ایلام بیان داشت: کاخ فلاحتی که هم‌اکنون به موزه کشاورزی نیز تبدیل شده است، یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر ایلام است که در تاریخ ۷۵/۶/۱  به شماره ۱۷۵۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی در ادامه از اتمام عملیات مرمت و سامان‌دهی قلعه صیدمحمدخان هاشمی (اشرف العشایر) واقع در شهرستان دره‌شهر خبر داد و گفت: با اعتبار ۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، عملیات مرمت و حفاظت قلعه صید محمدخان هاشمی واقع در شهرستان دره‌شهرانجام شد، این قلعه تاریخی در شش کیلومتری ضلع جنوب شرقی شهرستان دره‌شهر در روستای شیخ مکان قرار گرفته است.

شنبه زاده عنوان کرد: از عملیاتی که بر روی این قلعه انجام شده می توان به  حفاظت، بندکشی، آجرفرش پشت بام، ایزولاسیون سقف تهیه و نصب درب فلزی حفاظتی سنگ نوشته ورودی قلعه و … اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مطابق سنگ نوشته نصب شده بر روی دیوار ورودی قلعه، این بنا در سال ۱۳۳۵ هجری قمری به دستور میرصید محمدخان هاشمی ساخته شده است، مصالح به‌کاررفته در ساخت این بنا بیشتر قلوه سنگ و در مواردی نیز آجر برای تزئین است، این قلعه دردو طبقه ساخته شده و دارای ۵ برج نگهبانی وتعدادی اتاق بوده است، این بنا کاربرد مسکونی و نظامی داشته و در نوع خود بی‌نظیراست.

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: قلعه اشرف العشایر به شماره ثبت ۲۹۲۳ در تاریخ ۲۰/۹/۷۹ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

ایلام، کوثر موسوی

 

کدخبر: 764438 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟