اکران همزمان فیلم های چهلمین جشنواره فیلم فجر در رشت

به گزارش رکنا از رشت، به نقل از  روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، پس از فروکش کردن کرونا و سایه رنگ بندی آبی بر گسترده سبز گیلان و بازگشایی مجدد فعالیت های فرهنگی و هنری ، از آبان ماه گیلان نیز با خروش هنر، نشاطی دیگر یافت پس از گشایش سینماها، بازگشایی تالار مرکزی رشت، برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی هنری، غوغای تئاتر برصحنه و هنگامه فضای نگارخانه ها، امروز اعلامِ دو خبر پاگرفتن سینمای هنر و تجربه و همزمانی آن با جشنواره فیلم فجر در استان هوای خوش اکران را دو چندان کرد.

سید امیر مصباح معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در صورت پایدار بودن وضعیت فعلی آرام کرونا، اکران همزمان چهلمین جشنواره فیلم فجر در رشت مسجّل است و تلاشمان بر اینست که این همزمانی را در باقی شهرستان های استان نیز داشته باشیم.

وی اظهار داشت: بر اساس موارد اعلام شده از سوی وزارتخانه ، سه سینما در مرکز استان می توانند اکران فیلم فجر را داشته باشند اما ما بر اساس تاکید بر مقوله عدالت فرهنگی و مبحث تمرکز زدایی تلاش می کنیم این اکران در دیگر شهرستان های مستعد استان نیز انجام شود.

مصباح با بیان اینکه در زمان حاضر۱۱ پرده و ۹ سینمای استان بصورت بالفعل آمادگی اکران فیلم دارند، بیان کرد: شاید در استان های دیگر متولیان فرهنگی دغدغه جذب مخاطب داشته باشند، اما مدیران فرهنگی در گیلان همیشه دغدغه برنامه ریزی و اجرای برنامه ای در خور شأن استقبال مخاطبان فرهنگ و هنر را دارند .

وی همچنین با اعلام اکران دوباره فیلم های سینمای هنر و تجربه در سینما ۲۲ بهمن رشت یادآور شد: سینمای هنر و تجربه تلاشی برای نمایش آن دسته از فیلم‌های باارزش در میان فیلم‌های غیرتجاری است که اکران‌ آنها می‌تواند به ارتقای دانش سینمایی تماشاگران و ارتقای کیفیت هنری سینمای ایران کمک کند.

بار دیگر سینمای هنر و تجربه در گیلان

پنجم آبانماه امسال سینمای ۲۲ بهمن رشت با اکران قهرمان اصغر فرهادی جان گرفت و امروز مدیر این سینما به خبرنگار ایرنا گفت: اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه اتفاق خوشایند پس از بازگشایی‌های پساکرونایی در این سینما است که با گذشت چند سال وقفه بار دیگر از سر گرفته شد. 

بهنام حسین‌زاده بروجردی ادامه داد: با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تلاش است تا هر ۲ هفته یک بار فیلم های سینمای هنر و تجربه در سینما ۲۲ بهمن رشت اکران شود.

وی به هدف سینمای هنر و تجربه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در گذشته همه فیلم های ارزشمند تولید شده فرصت اکران نمی یافتند، بر همین اساس سینمای هنر و تجربه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی پا گرفت و اقدام به نمایش فیلم های هنری و فیلمهایی کرد که پشت خط اکران می ماندند.

مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت اظهار داشت: سالهای اخیر تغییرات مدیریتی و کرونا از موارد توقف اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه در استان گیلان بود، اما خوشبختانه با بهبود وضعیت کرونا بار دیگر اکران فیلم های یادشده آغاز شد و تصمیم بر این است تا پایگاه ثابتی برای اکران فیلم های سینمای هنر و تجربه در استان در نظر گرفته شود. 

حسین زاده بابیان اینکه ششم بهمن ماه امسال سینما ۲۲ بهمن میزبان فیلم "دشت خاموش" به نویسندگی و کارگردانی احمد بهرامی است، افزود: فیلم های سینمای هنر و تجربه نیز دارای مخاطبان خاص خود است و با توجه به پیشینه غنی گیلان در زمینه تاریخ ، فرهنگ و هنر استقبال مخاطبان سینمای اندیشه را در پی دارد.

وی با همه اتفاقات ناخوشی که برای سینمای ایران بویژه در محدودیت های کرونایی رقم خورده به آینده سینما خوشبین بود و گفت: سینمای فعال در استان نیاز به آیتم هایی دارد که علاوه بر ارگان های فرهنگی همکاری رسانه و شهرداری ها را می طللبد.

مدیر سینما ۲۲ بهمن رشت تاکید کرد: پیش بینی من این است نوروز ۱۴۰۱ شاهد رونق سینماها خواهیم بود. فیلم های انباشته شده‌ای که بخشی از آنها بنیه اکران را دارند راهی پرده سینما شده اند؛ فیلم های خوبی در راه اکران هستند که فکر می کنم می تواند رونق سینماها را در پی داشته باشد.

تاریخ سینمای گیلان کتابی به قلم استاد کریم کوچک نژاد است که در آن چنین آمده : آغاز نمایش فیلم در گیلان به دهه ۱۲۹۰ خورشیدی یعنی تقریبا همزمان با آغاز فعالیت هالیوود در آمریکا برمی‌گردد که متعاقب آن اندکی بعد اولین سینما در رشت تحت نام سینما ایران احداث شد.

سالهاست که ساز فرهنگ و هنر گیلان کوک بود و در مقاطع مختلف نوستالژی صف های طولانی سینما، تئاتر و موسیقی در حد فاخرش تکرار می شد و استقبال از اکران های همزمان فیلم فجر عطش سینماهای استان را فرو می نشاند.

در مقطعی با وجود پر و بال گرفتن سینمای گیشه و حتی شنیده هایی مبنی بر کم جان شدن سینمای اندیشه، استقبال از همزمانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جامعه را شگفت زده کرد و در اکران همزمان فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گیلان بیش از ۱۱هزار بلیت فروخته شد.

فعالان عرصه هنر هفتم هنوز نفس تازه نکرده بودند که کرونا نفس گیر شد و سینمادارانِ کم رمق را خانه نشین کرد اما با همه این اوصاف سیمرغ سی ونهمین جشنواره فجر اکرانی متفاوت را در کشور و گیلان را رقم زد و با همه فراز و فرودی که بر تاریخ مدیوم سینما گذشت اکران همزمانی فیلم فجر در گیلان با ۱۶ فیلم از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سینما ۲۲ بهمن رشت با ۳۰ درصد ظرفیت میزبان مخاطبان سیمرغ دوستان فجر شد و اینک مخاطبان فرهنگ و هنر منتظرند تا پس از فروکش بحران کرونا با سیمرغ فجر شاهد تلالویی دیگر در فضای رسانه اندیشه باشند.

رشت /مرجان گودرزی 

کدخبر: 764230 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟