از لحاظ موزه سازی در استان قزوین عقب هستیم،

به گزارش خبرنگار رکنا از قزوین، امیر سرتیپ ستاد نبی سهرابی در مراسم تکریم و معارفه مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین با ابراز خوشنودی از حضور در قزوین به عنوان یکی از مهدهای تمدن و فرهنگ اسلامی و خطه شهیدان سرافراز بابایی، لشگری، رجایی و ابوترابی،افزود: وظیفه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، انتقال پیام دفاع مقدس به جامعه و نسل امروز و آینده است و رسالت بنیاد بازسازی گفتمان دفاع مقدس در متن و بطن اجتماعی کشور می باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس رسالت دارد گفتمان دفاع مقدس را احیا کرده و آن را به جامعه به ویژه نسل جوان ارایه دهد.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: وضعیت اجتماعی امروز کشور محصول فاصله گرفتن از فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس است بنابراین باید به گفتمان دفاع مقدس برگردیم.

این مسوول اظهار داشت: چگونگی بازتولید و بازنمایی این گفتمان، نکته مهمی است چون نمی توانیم تاریخ و جامعه را به عقب برگردانیم بلکه باید این فرهنگ را با تصویر و ادبیات جدید احیا کنیم که به هنر، تلاش و همت ما بستگی دارد.

سهرابی افزود: کار بنیاد، کار فرهنگی و دراز مدت است مثلا باید اذعان کرد اثر فرهنگی کاروان راهیان نور بعد از چند سال مشخص می شود و نوجوانان حاضر در این کاروانها از اثرات و معنویات این سفر بعدها در دوران مسوولیت بهره مند می شوند.

این مسوول گفت: دهه اول انقلاب، ناظر بر ارزش های انقلاب بود و برگرداندن جامعه ما به فرهنگ دفاع مقدس باید با روش های جدید صورت گیرد.

وی گفت: در دهه هفتاد با ظهور شبکه های جدید و ماهواره ها تنش فرهنگی و فاصله اجتماعی شکل گرفت و در دهه سوم و چهارم نیز این مساله تداوم یافت و حیات خانواده به خطر افتاد.

سهرابی افزود: تداوم حیات خانواده مهمترین رسالتی است که همه نهادها برعهده دارند و باید در این زمینه برنامه ریزی جدی داشته باشند.

این مسوول گفت: در دهه چهارم انقلاب اسلامی سبک زندگی دیجتالی وارد زندگی مردم شده و بنیاد نیز باید وارد فضای دیجیتال و فناوری امروز شود.

وی تصریح کرد:این کار باید با تولید و توزیع ارزش ها در شبکه مجازی به منظور گفتمان سازی در این فضا صورت گیرد و بنیاد در حال ورود به این فضا با راه اندازی سازمان فضای مجازی هستیم.

سهرابی گفت: امروزه شبکه های اجتماعی و فضای مجازی توسعه پیدا کرده و باید وارد آنها بشویم تا مردم از این طریق با فرهنگ ارزشی و انقلاب اسلامی بدون درگیری های جناحی و نگاه های سیاسی آشنا شوند.

وی با بیان اینکه باید برای گفتمان سازی دفاع مقدس با روش جدید تلاش خود را چند برابر کنیم، گفت: در تاریخ ایران، مشابه تاریخ دفاع مقدس نداشته ایم چون مردم اتحاد و همدلی بی نظیری داشتند و زیر پرچم جمهوری اسلامی برای مقابله با دشمن و حفظ ارزش های اسلامی تلاش کردند.

سهرابی خاطرنشان کرد: همچنین در این انقلاب نقش مذهب بسیار پر رنگ است و بیشترین تظاهرات و اعتراضات در عاشورا و تاسوعای سال ۵۷ صورت گرفت.

وی افزود: حضور متنوع و متکثر همه اقشار، ادیان و مذاهب در دفاع از انقلاب و دوران دفاع مقدس برجسته بود و باید این ویژگی نیز برای مردم در حال حاضر تشریح شود.

این مسوول همچنین با اشاره به ویژگی فرهنگ پایداری ملی در دوران دفاع مقدس، گفت: جامعه ایران با گستردگی و تنوع خود، درگیر این دوران بود و به رغم تنگناهای اقتصادی مردم از جبهه و جنگ حمایت و پشتیبانی می کردند.

جانشین رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: یک ویژگی دیگر این دوران، مدیریت و سبک زندگی جهادی بود که متاسفانه در دهه های بعد تغییر کرد و آسیب بزرگی بود
در ادامه این مراسم از زحمات سرتیپ دوم ستاد بهنام پیری در سمت مدیر کلی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین تقدیر و سرهنگ پاسدار محمد امیری مقدم به این سمت معارفه شد.

 

کدخبر: 763833 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟