دقت در کیفیت و استاندارد محصولات صادراتی بیشتر می شود

به گزارش رکنا قزوین،مراسم معارفه سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  با حضور محمد مهدی برومندی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی، رجب رحمانی و روح الله عباسپور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، پیله فروش معاون اقتصادی استانداری، تشکل ها و جمعی از کشاورزان در سالن باغستان قزوین برگزار شد.

محمد مهدی برومندی در این مراسم گفت: بخش کشاورزی بسیار مهم و پیشانی تولید است و در جنگ اقتصادی در صف اول قرار دارد و امروز در شرایطی که در بدترین شرایط اقتصادی و تحریم دشمنان قرار داریم همه کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش با تلاش شبانه روزی و سخت اجازه ندادند در امنیت غذایی کشور خللی وارد شود و بخوبی درخشیدند.

وی بیان کرد: هر چند با فشار تحریم ها مواجه شدیم اما در بخش کشاورزی بیش از 135 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید شد و توانستیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی بخشی را هم صادر کنیم و ارز بدست آوریم.

برومندی تصریح کرد: در سال گذشته بیش از 6 میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر شد و این موفقیت در شرایطی است که همه راههای صدور کالا محدود شده بود.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: استان قزوین با داشتن ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که ۳۲درصد مساحت استان را شامل می شود از جایگاه بالایی برخوردار است و تولید بیش از 4 میلیون و 500 هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی یک ظرفیت ارزشمند است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: حدود 80 درصد اراضی استان آبی است و سالانه 5 میلیارد مترمکعب نزولات جوی در این منطقه داریم و با دشت 500 هزار هکتاری و تنوع تولیدات کیفی در کشور نیز نقش این استان برجسته است.

برومندی یادآورشد: قزوین با ظرفیت های ارزشمندی که دارد از استانهای بسیار مهم کشاورزی کشور محسوب می شود که امیدواریم با حمایت از طرح های در دست اجرا در مسیر ارتقای این جایگاه نیز گام برداشته شود.

وی بیان کرد: با تلاش تولیدکنندگان و با همه سختی هایی که متحمل شدند توانستیم بیش از 10 میلیون تن محصولات متنوع کشاورزی را به 190 کشور جهان صادرکنیم

برومندی با اشاره به برخی مشکلات ایجاد شده در مسیر صادرات محصولات کشاورزی و بازگرداندن برخی از آنها گفت: اخیرا شاهد وقوع دو رویداد مربوط به عودت دادن فلفل دلمه ای و کیوی کشورمان به دلیل نداشتن استاندارد بودیم که در رسانه ها هم مطرح شد اما واقعیت چیز دیگری بود.

وی اضافه کرد: در فلفل تولید شده در کشورمان از چهار نوع سم آفت کش استفاده می شود که این سموم در کشور روسیه ثبت نشده بود لذا محصول برگشت خورد در حالی که سلامت و کیفیت آن هیچ ایرادی نداشت و فلفل ما بالاترین استانداردهای جهانی را دارد اما در رسانه ها جنجال دیگری راه افتاد.

برومندی تصریح کرد: در مورد کیوی صادر شده که از سوی کشور هند پذیرفته نشد موضوع این بود که روی این محصول معمولا آفتی بنام شپشک دیده می شود که بسیاری از کشورها از جمله امارات آن را برای سالم ماندن محصول مفید می دانند و از نظر استاندارد مشکلی ندارد اما در کشور هند این آفت مورد پذیرش نیست و ما هم اجازه ندادیم از بنادر کشور صادر شود
معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: البته ما نیز باید مراقبت ها و نظارت ها در صادرات را بیشتر کنیم لذا در حال حاضر سیاست وزارتخانه تولید محصولات سالم و با کیفیت بر اساس استانداردهای ملی و بین المللی است.

وی اضافه کرد: تقویت زنجیره های تولید، تولید قراردادی و تجاری سازی محصول و تقویت پایانه های صادراتی از اولویت های وزارت جهاد کشاورزی است.

برومندی اظهارداشت: ارزش یک بشکه نفت حدود 2 میلیون تومان است در حالی که براحتی می توانیم محصولات کشاورزی را با ارزش بیشتری صادر کنیم و سیاست دیگر ما جایگزین کردن محصولات کشاورزی به جای نفت است.

وی گفت: رئیس جمهور محترم به بخش کشاورزی نگاه ویژه دارد و با توجه به آمایش سرزمین امیدواریم اتفاقات خوبی در دولت جدید در عرصه کشاورزی صورت گیرد.

معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: با ریل گذاری خوب مجلس اطمینان می دهیم اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رخ دهد.

وی در ادامه گفت: شورای قیمت گذاری یک سال است که فعال شده و با بسته های حمایتی پیش بینی شده امیدواریم هماهنگی لازم صورت گیرد تا به کشاورزان تولیدکننده اسیب نرسد.

برومندی بیان کرد: اطمینان و تعهد می دهیم در جراحی اقتصادی جدید هیچ تولید کننده ای آسیب نخواهد دید و همه زیر چتر حمایتی وزارتخانه قرار خواهند گرفت و حتما بسته های حمایتی پیش بینی شده در شورای قیمت گذاری نیز به گونه است که حاشیه سود لحاظ شده و قیمت گذاری مناسبی صورت گیرد. .

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم ضمن تقدیر از خدمات 4 ساله فاطمه خمسه رئیس سابق سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: خانم خمسه از معدود بانوانی بودند که خلاقیت و تدبیر ایشان یک الگو بود و توانستند شاخص های خوبی را در این استان رقم بزنند و وزیر نیز قدردان خدمات ایشان هستند و در ستاد از این مدیر استفاده خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برای انتخاب رئیس جدید سازمان افراد متعددی مطرح شدند و در مصاحبه های تخصصی به فرد نهایی رسیدیم و آقای افلاطونی به عنوان یک مدیر ملی همه ویژگی ها را داشتند و پذیرفتند از مسئولیت کشوری به مدیریت استانی منصوب شوند که به دلیل علاقه به توسعه استان این \یشنهاد را  پذیرفتند و با تعهد و تخصص و تجربه ای که دارند حتما موفق عمل خواهند کرد.

برومندی بیان کرد: با تغییراتی که در دولت و مدیریت ها رخ داده و سیاست های جدید وزارتخانه که بخش کشاورزی از سفره تا مزرعه نقش بیشتری خواهد داشت به تلاش بیشتری نیاز داریم تا اهداف ما محقق شود.

وی گفت: از رئیس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان انتظار داریم از ظرفیت تشکل های بخش خصوصی و اتحادیه های کشاورزی و دامداری استان که بسیار قوی هستند استفاده کنند و در فصل بودجه نیز با حمایت نمایندگان ظرفیت های بیشتری را برای اجرای طرح ها ایجاد کنند.

در این مراسم ضمن تشکر از خدمات 4  ساله فاطمه خمسه رئیس سابق سازمان، رضا افلاطونی به عنوان سرپرست جدید سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین منصوب شد.

 

کدخبر: 763450 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟