میانگین زمان رسیدن اورژانس ۱۱۵ به حادثه در کلانشهر اصفهان ۱۲ دقیقه است

 به گزارش رکنا از اصفهان،فرهاد حیدری روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در مرکز اورژانس اصفهان افزود: میانگین زمان رسیدن به محل در جاده‌های استان نیز ۱۴ دقیقه است که نسبت به سال گذشته ۱۱ ثانیه افزایش داشته است.

حیدری در خصوص آمار مأموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان، اظهار کرد: تعداد مأموریت‌های ۹ ماهه اخیر اورژانس پیش بیمارستانی حدود ۲۱۵ هزار مأموریت بوده است که از این تعداد حدود ۱۶۵ هزار مورد بجز تصادفات و بیماری کرونا بوده است.

وی افزود: حدود ۵۰ هزار نفر از این آمار در حوادث تصادف امدادرسانی شدند که از این تعداد حدود ۱۹ هزار نفر در تصادفات شهری و ۱۵ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای امدادرسانی شدند. با افزایش ۲۰ درصدی در تعداد اقدامات مشابه سال گذشته روبه‌رو هستیم و همکاران پایگاه‌ها به نسبت فعال‌تر از سال‌های گذشته بوده‌اند.

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: تماس‌های برقرار شده با مرکز اورژانس در سال گذشته به طور متوسط سه هزار و ۲۵۰ تماس روزانه بوده که این تعداد در سال جاری به دو هزار و ۵۴۰ تماس رسیده است. و علی‌رغم کاهش بیش از ۲۰ درصدی تعداد تماس‌ها، تعداد اقدامات امدادی ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 

وی ادامه داد: در سال گذشته به علت شیوع بیماری کرونا تعداد تماس‌های بسیاری با اورژانس صرفاً به علت نگرانی و سوالات افراد برقرار شد اما در سال جاری چنین مواردی کاهش یافته است و از حدود دو هزار و ۵۴۰ تماس روزانه اورژانس، تقریباً یک سوم منجر به اعزام آمبولانس برای امدادرسانی به امدادخواهان می‌شود.

 

اهمیت شرح حال کامل بیمار و آدرس دقیق محل حادثه

حیدری تصریح کرد: شهروندان باید در نظر داشته باشند افراد تنها در موارد لزوم با اورژانس تماس حاصل کنند زیرا در صورت مشغول بودن خطوط امکان دارد فرد واجد شرایط پشت خط مانده و برای وی مشکلی حاصل شود. همکاران بر اساس توضیحات افراد تصمیم به اقدامات می‌گیرند و فرد تماس گیرنده باید شرح کاملی از اتفاق داشته باشد و آدرس محل حادثه را به طور دقیق بداند؛ صحیح نبودن آدرس‌دهی محل مورد نظر ممکن است منجر به تأخیر در رسیدن آمبولانس به محل شود.

وی اضافه کرد: آمار به صورت روزانه بررسی می‌شوند و یکی از موارد قابل توجه، مسمومیت افراد با گاز CO است. تعداد موارد ابتلاء حدود هفت درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از ابتدای سال جاری ۲۷۷ مورد مسمومیت با گاز CO گزارش شده است اما فوت ناشی از آن در سال جاری ۲۵ مورد بوده که بیش از دو برابر نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

علل شایع مسمومیت با گاز CO

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به علل گازگرفتگی، اظهار کرد: از علل شایع مسمومیت با گاز CO می‌توان به مسمومیت با ذغال که معمولاً در باغات و تفریحات آخر هفته اتفاق افتاده، خرابی اتصالات وسایل گرمایشی و خرابی خود وسایل گرمایشی اشاره کرد. برای کاهش مسمومیت‌ها و مرگ و میر ناشی از گاز CO نیاز به همت جمعی و فرهنگ‌سازی در جامعه است. وسایل معیوب باید تعمیر شوند و اتصالات وسایل گرمایشی چک شود همچنین افراد از روشن کردن ذغال در فضای بسته اجتناب کنند.

وی با بیان اینکه شهرستان‌های اصفهان، خمینی‌شهر، مبارکه، سمیرم، فلاورجان و نجف‌آباد تعداد مرگ و میر ناشی از گازگرفتگی بالاتری دارند، ادامه داد: گاز CO بی‌رنگ و بو بوده و ممکن است فرد متوجه پخش شدن این گاز در فضا نشود. آبریزش بینی، سردرد و سرگیجه مختصر از علائم مسمومیت با این گاز است که اگر فرد در آن فضا باقی بماند و منبع نشست گاز قطع نشود فرد دچار کاهش هوشیاری و تشنج شده و در نهایت به فوت منجر شود. نکته حائز اهمیت این است که فرد امکان دارد علائم مسمومیت با این گاز را با موارد دیگری اشتباه بگیرد. بیشتر موارد فوتی هنگام خواب بوده است.

 

استان اصفهان پیشرو در توسعه اورژانس هوایی

حیدری با بیان اینکه امداد و اورژانس هوایی یکی از اولویت‌های کل کشور است افزود: تعداد مأموریت‌های اورژانس هوایی در ۹ ماهه سال جاری، ۲۷ مورد با جابجایی ۳۴ مصدوم بوده و اورژانس پیش بیمارستانی به دنبال توسعه آن است هرچند استان اصفهان در زمینه توسعه اورژانس هوایی پیشرو است. در حال حاضر ۱۸ پد بالگرد در استان اصفهان وجود دارد و در برنامه‌های توسعه به دنبال تأسیس ۲۴ پد هوایی دیگر در استان اصفهان هستیم تا تقریباً همه استان تحت پوشش قرار گیرد.

 

وی تصریح کرد: در اورژانس هوایی موضوع حائز اهمیت شروع پرواز است که زمان آن ۱۳ تا ۱۵ دقیقه است. بخشی از موارد دخیل در این زمان مشکلات اداری و گرفتن مجوز پرواز است که پس از اطلاع‌رسانی این فرآیند آغاز می‌شود و زمان رسیدن به مددخواه بسته به بعد مسافت و محل امدادخواهی متغیر است، شاید نهایت یک تا دو دقیقه زمان اخذ مجوز را بتوان کاهش داد در چنین حوادثی که اعزام بالگرد مقرر می‌شود مصدوم منتظر رسیدن بالگرد هوایی نمی‌شود و کد زمینی برای حادثه دیده اعزام شده و حادثه دیده به محل پد بالگرد منتقل می‌شود.

حیدری تصریح کرد: از ۲۴ موردی که جزو برنامه‌های آینده است، سه مورد در دهه فجر افتتاح شده، دو مورد نیز احتمالاً تا پایان سال تکمیل می‌شود و مابقی در طول زمان تکمیل خواهد شد. استفاده از اورژانس هوایی بسیار هزینه بر است اما با کمال میل حاضر به هزینه کردن هستیم تا یک هموطن امدادخواه با بعد مسافت طولانی، از امدادرسانی لازم برخوردار شود.

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان اضافه کرد: بسیاری از پد های ساخته شده توسط خیران و مسئولان شهرهای مختلف و محلی ساخته شده اما بازهم این خواسته از خیران و مسئولان شهرستان‌ها وجود دارد که در زمینه تکمیل پدهای بالگرد مرکز اورژانس را یاری کنند تا در کنار استفاده از منابع مالی موجود کمک مالی این عزیزان مثمرثمر واقع شود.

 

وی گفت: حدود ۱۶۰ پایگاه اورژانس در سطح استان اصفهان وجود دارد که ۷۹ پایگاه شهری، ۸۰ پایگاه جاده‌ای و یک پایگاه هوایی است. در سال جاری به تعداد پایگاه‌های اورژانس هوایی شش پایگاه افزوده شده است. در برنامه آمایش سرزمین اضافه کردن ۳۷ پایگاه پیش‌بینی شده بود که به دلایلی محقق نشده است و در حال پیگیری هستیم تا با تأمین منابع و کمک مسئولان تعداد پایگاه‌ها افزایش یابد و امداد رسانی با وسعت بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: ۱۲ پایگاه از ۳۷ پایگاه پیش‌بینی شده در حال تکمیل است تا به بهره برداری برسد و چهار پایگاه در دهه فجر افتتاح خواهد شد. چند پایگاه قبل که دچار مشکل بوده‌اند نیز در حال تکمیل هستند. ۱۲ پایگاه در کانکس مستقر هستند و از اولویت‌های انتقال این پایگاه‌ها به ساختمان هستند.

 

تأثیر بیماری کرونا روی مأموریت‌های اورژانس

حیدری با اشاره به اعزامی‌های مربوط به بیماری کرونا، اظهار کرد: قسمت زیادی از مأموریت‌های دو سال اخیر مربوط به بیماری کرونا بوده است. از ابتدای شیوع کرونا تا ۹ ماهه سال جاری بیش از ۳۰ هزار اعزام اتفاق افتاده است. حدود ۱۲ هزار اعزام مربوط به سال ۱۴۰۰ بوده است و ۳۹۳ پرسنل اورژانس در این مدت به علت ابتلاء به بیماری کرونا بستری شدند و دو تن از همکاران نیز به علت ابتلاء به بسیاری کرونا جان باخته و شهید مدافع سلامت شدند. حدود هفت درصد از اعزام‌ها به علت بیماری کرونا اتفاق افتاده است.

 

وی گفت: استفاده از خیران موضوعی است که سعی در احیای آن وجود دارد. در گذشته خیریه سخا در اورژانس پیش بیمارستانی وجود داشته است که ما به دنبال احیا و توسعه آن هستیم و زمانی که به صورت کامل تکمیل شد اطلاع‌رسانی می‌شود تا کمبود منابع مالی با کمک این خیریه رفع شود.

 

کمبود ۴۰۰ نیرو در پایگاه‌های اورژانس

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: پرسنل پایگاه‌های موجود تعطیل نمی‌شوند و تنها ممکن است اضافه کار کمتری بگیرند. کمبود نیرو وجود دارد کما اینکه مجوز به کارگیری شرکت ۲۲۶ نیرو را داشتیم که تا آخرین فراخوان انجام شده، ۴۹ ظرفیت همچنان خالی است. بر اساس استاندارد موجود که هشت نفر به ازای هر پایگاه باید وجود داشته باشد، نزدیک به ۴۰۰ نفر کمبود نیرو داریم و در نتیجه با کمک نیروهای شرکتی و اضافه کاری‌های پرسنل، تا حدود زیادی مشکل حل می‌شود

وی با اشاره به آمادگی برای همکاری با افراد به صورت شرکتی، افزود: اورژانس پیش بیمارستانی آمادگی همکاری به صورت شرکتی با هر فرد مایل که دارای مدرک فوریت‌های پزشکی، هوش‌بری و پرستاری است، دارد. طبق قانون افراد استخدام شده علوم پزشکی، نمی‌توانند به صورت شرکتی مجدد در همان سازمان فعالیت داشته باشد و هیچ استانی از پرسنل استخدامی خود به صورت شرکتی استفاده نمی‌کند.

 

۳.۵ میلیارد، هزینه تعمیر ۲۴ آمبولانس

حیدری اضافه کرد: به علت نبود منابع مالی و تأمین نشدن قطعات، تعدادی از آمبولانس‌ها در تعمیرگاه کهندژ هستند که با تأمین مالی می‌توانند به چرخه فعالیت برگردند. با برآوردی منطقی، ۲۴ آمبولانس با هزینه‌ای حدود سه ونیم میلیارد می‌توانند به چرخه فعالیت بازگردند. با ارتباط با سایر سازمان‌ها به زودی مبلغ موردنظر تأمین می‌شود تا به تدریج این آمبولانس‌ها تعمیر شده و به چرخه فعالیت بازگردند.

 

وی گفت: استان اصفهان دارای دو پارکینگ آمبولانس است. یکی از پارکینگ‌ها در خیابان کهندژ واقع شده که ۲۴ آمبولانسی که نیاز به منابع مالی کمتری برای تعمیر دارند، در آن نگهداری می‌شود و پارکینگ دوم ارغوانیه است که آمبولانس‌هایی با آسیب‌های جدی در آن نگهداری می‌شود.

 

تجمیع دیسپچ‌ها

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان تصریح کرد: ۵۷ پایگاه در شهر اصفهان دایر هستند و اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ افتاد تجمیع دیسپچ بود بدین صورت که تمام دیسپچ شهرستان‌ها به صورت تجمیعی در شهر اصفهان مستقر شوند که بجز چند شهرستان مابقی در اصفهان مستقر شده‌اند. اکثر تماس‌ها در شهر اصفهان پاسخ داده می‌شوند و این تجمیع تصمیمی کشوری بوده که مزایا و معایبی دارد.

 

وی افزود: با تجمیعی بودن دیسپچ‌ها اگر امدادخواهی در شهرستانی اتفاق افتد پایگاه‌های خود آن شهرستان درگیر باشد امکان استفاده از نزدیک‌ترین پایگاه همجوار وجود دارد و در منابع انسانی و مالی نیز صرفه‌جویی می‌شود. مشکل موجود در این طرح این است که آدرس‌ها مربوط به کل استان می‌شود و مقداری برای فردی که آدرس می‌گیرد سخت‌تر می‌شود و به همین علت فرد امدادخواه باید آدرس را به صورت کامل و با جزئیات اعلام کند البته کد دیسپچ در شهر اصفهان است اما کد اعزامی از خود منطقه امدادخواهی است و آنها نیز تا حدودی اشراف به مناطق دارند.

 

حیدری ادامه داد: به علت مشکلات مالی هنوز شش مرکز تجمیع نشده‌اند. از دیگر مشکلات موجود، وجود نقاط کور مخابراتی است که البته کمتر شده اما باز هم در حال پیگیری است. در حال حاضر ردیابی حدودی تماس‌های گرفته شده از طریق نزدیک‌ترین دکل مخابراتی اتفاق می‌افتد و در تلاش برای در اختیار قرار گرفتن سامانه‌ای است که آدرس منطقه امدادخواهی با کمک اپلیکیشن یافته شود و نیاز به آدرس‌دهی مکالمه‌ای نباشد.

 

کاهش زمان رسیدن به محل حادثه در شهرستان‌های بدون ترافیک

وی با اشاره به اهمیت خطوط ویژه برای اورژانس، اظهار کرد: به طور کلی میانگین زمان حضور در محل حادثه حدود ۱۲ دقیقه است که در پایگاه شهری حدود ۱۱ و پایگاه‌های جاده‌ای حدود ۱۴ دقیقه است. زمان رسیدن به محل حادثه در شهرستان‌هایی با ترافیک پایین از ۱۱ دقیقه به ۹ دقیقه می‌رسد و مسئولان باید خط ویژه و شرایط خاص را لحاظ کنند. از میزان مدنظر مقداری بیشتر است اما به نسبت سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ ثانیه کاهش یافته است و به مرور زمان با افزایش تعداد پایگاه‌ها و پوشش‌دهی مخابرات این زمان باز هم کاهش می‌یابد.

 

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به مسیرها به خودروهای امدادی توصیه می‌شود از مسیرهای ویژه عبور کنند اما موضوع مورد بحث با راهنمایی رانندگی جریمه خودروهای اورژانس است که چرا اصلاً چنین اتفاقی می‌افتد. مواردی نیز در مسیرهای رسیدن آمبولانس به محل حادثه مانند ترافیک وجود دارند که قابل رفع نیستند. از همشهریان خواهشمندیم هنگام مشاهده آمبولانس مسیر را باز کنند تا امدادرسانی سریع‌تر انجام دهند.

 

مزاحمت‌ها ۵ درصد از تماس‌های روزانه

وی در خصوص مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس، خاطرنشان کرد: مزاحمت‌های تلفنی بجز تماس‌هایی که اشتباهاً گرفته می‌شوند، حدود پنج درصد از تماس‌های روزانه را شامل می‌شود و شاید درصد بالایی نباشد اما حتی یک مورد هم نباید برای ارگانی که ثانیه‌ها در خدمت‌رسانی آن حائز اهمیت هستند، وجود داشته باشد.

 

حیدری افزود: مسافرکشی در آمبولانس‌های دولتی اتفاق نمی‌افتد و شش شرکت خصوصی مجوزدار نیز به صورت سالانه پایش می‌شوند که قطعاً در آن شرکت‌ها نیز چنین اتفاقی نمی‌افتد. گزارشی نیز از فعالیت‌های غیرمجاز نرسیده که مسافرکشی کنند.

 

وی ادامه داد: پیشنهاد ارائه شده این است که آمبولانس‌های غیرمجاز ظرف دو هفته تجهیزات خود را تکمیل کنند و مجوز اخذ کنند و در صورت تکمیل نکردن تجهیزات جلوی هرگونه تردد آنها گرفته شود. هر یک از شهروندان چنین آمبولانس‌هایی را مشاهده کردند، اطلاع‌رسانی کنند.

 

فعال شدن موتورلانس، در دست اقدام/‌۲ آمبولانس CBRNE در اصفهان

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان تصریح کرد: فعال شدن موتورلانس نیز یکی از موارد مدنظر است. با سازمان علوم پزشکی کشور در این باره صحبت شده و قرار است تعدادی موتورلانس خریداری شود. کلانشهر شهر اصفهان یکی از اولویت‌هایی است که قرار است موتورلانس در اختیار آن قرار گیرد تا در درجه اول برای حادثه‌هایی با مصدومان بدحال موتورلانس اعزام شود.

وی در خصوص آمبولانس‌های ویژه برای اقدامات هسته‌ای، اظهار کرد: همه استان‌ها آمبولانس‌هایی برای اقدامات هسته‌ای دارند. استان اصفهان نیز دارای دو آمبولانس CBRNE است. اتوبوس آمبولانس نیز برای مواقعی که مصدومان یک حادثه زیاد است، وجود دارد. در بحث مدیریت بحران استان نیز مباحثی مانند آلودگی‌زایی به صورت کلی دیده شده است.

وی گفت: در همه زمینه‌ها که یکی از مهم‌ترین آنها امدادرسانی به کودکان است به صورت مداوم پرسنل اورژانس آموزش می‌بینند اما امکان وجود کدهای اختصاصی برای امدادرسانی به کودکان وجود ندارد زیرا ممکن است فاصله امدادخواهی با کد اختصاصی زیاد باشد و منجر به تأخیر در امدادرسانی شود. به همین علت بیشتر به جای اختصاصی شدن کدها به دنبال افزایش آموزش‌ها هستیم.

به گفته فرهاد حیدری، رئیس مرکز اورژانس استان اصفهان حال آمبولانس‌های اورژانس استان اصفهان خوب نیست، آنها با کمبود اعتبار برای بازسازی و تجهیز آمبولانس‌ها روبه رو هستند و ۲۴ دستگاه آمبولانس در قبرستان آمبولانس‌های اصفهان واقع در خیابان کهندژ در انتظار اعتبار است. خرابی کولر و بخاری برخی از آمبولانس‌ها، فرسوده بودن بدنه خودرو، تصادفی بودن برخی از آنها و نداشتن روتوش در برخی از آمبولانس‌ها از جمله این چالش‌ها است.

همچنین در پایان این نشست خبری از کتاب " ۵ انگشت اورژانسی" با موضوع آموزش امدادخواهی از اورژانس به کودکان رونمایی شد.

اصفهان -بهمن راعی

 

 

کدخبر: 763360 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟