کشت انتظاری 140هکتار علوفه در همدان

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان همدان، علی بایگانه از کشت انتظاری 140هکتار علوفه در طرح جهش تولید اراضی دیم‌زار سطح استان خبر داد.
وی اظهار کرد: در بین گیاهان علوفه‌ای آبی یونجه استان همدان از نظر کیفیت و بذر یکی از استان‌های مطرح بوده و حائز رتبه است، اظهار کرد: اما با توجه به محدودیت منابع آبی که وجود دارد باید در کنار کشت یونجه همراه با انجام مدیریت مصرف آب، کشت گیاهان دیگری را هم در تناوب زراعی اراضی آبی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در این زمینه گیاهان جدیدی مانند ارزن، چغندر علوفه‌ای و باقلای علوفه‌ای هم در استان در حال کار داریم و درمراحل ابتدایی است، افزود: با توجه به اینکه در استان‌های دیگر چغندرعلوفه‌ای دارای ظرفیت خوبی بوده استان همدان هم پیگیر توسعه کشت این نوع از علوفه بوده تا بتواند در کنار یونجه با توسعه این نوع از علوفه در اراضی دیم به تأمین نیاز علوفه استان کمک کند.
بایگانه خاطرنشان کرد: استان همدان استان دیم خیز است که بحث غلات در آن جایگاه ویژه‌ای دارد و باید متناسب با آن سعی شود که گیاهانی را در تناوب باغات استان قرار دهیم که موجب افزایش عملکرد غلات استان شود.
وی تصریح کرد: در بحث دیم طی دو سال اخیر در استان در طرح جهش تولید در دیم‌زارها برنامه‌ریزی گسترده‌ای در تناوب گندم و جو شده که در همین رابطه گیاهان علوفه‌ای جدید، حبوبات دیم و دانه‌های روغنی از مواردی بوده که در استان مد نظر است.
بایگانه یادآور شد: در گیاهان علوفه‌ای جدید با توجه به چند سال تجربه‌ای که در طرح امنیت غذایی در استان داشته ایم برخی از گیاهان علوفه‌ای چون ماشک، یونجه دیم، گیاه علوفه‌ای خُلّر، نخود علوفه‌ای را تلاش کردیم در طرح جهش بذور آن را تهیه و در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
وی یادآور شد: امسال از محموله اول 12 تُنی تهیه شده بذر نخود علوفه‌ای برای استان تاکنون 8 تُن آن بین کشاورزان توزیع شده که امیدواریم این علوفه‌های جدید مورد استقبال کشاورزان به ویژه کشاورز دامداران قرار گیرد.
بایگانه ادامه داد: در کنار تأمین نهاده‌ها از جمله بذر و کود بحث آموزشی را نیز در برنامه داریم که کشاورزان و دامداران می‌توانند با حضور در این کارگاه‌های آموزشی و کلاس‌ها با نحوه کاشت، داشت و برداشت و تأثیر آن علوفه‌ها بر تغدیه دام آشنا شوند.

 

کدخبر: 763052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟