۷۰ کارویژه برای حوزه علمیه شناسایی شده‌است

به گزارش رکنا از قم، آیت الله علیرضا اعرافی روزپنجشنبه در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد در قم، بیان داشت: وظیفه حوزه علمیه در برابر ولی فقیه اطاعت و فرمان پذیری و در برابر حکومت خیرخواهی و نقد عالمانه است.

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی یک پدیده فراساختی و فراملی است که بشریت را مورد خطاب قرار می‌دهد؛ این پدیده برآمده از دین با قرائت عمیق عقلانی امام راحل است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: تجلی دین در دنیای معاصر و گره گشایی دین از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک تجربه جدید در عرصه بین المللی می‌باشد.

اعرافی گفت: حوزه علمیه در کنار داشتن عقاید و استدلال محکم در دفاع از انقلاب باید در فقه، کلام، حدیث و اجتهاد بتواند به نیازهای جدید جامعه پاسخ بدهد.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری اضافه کرد: حوزه برای پاسخ به نیازهای جدید نیازمند مستمر تولید فکر و اندیشه است.

وی ادامه داد: گسترش دامنه دانش‌های اسلامی و انسانی، فقه معاصر، فقه پاسخگو و علوم عقلی و نقلی پاسخگو به مسائل نو از موضوعاتی است که در حوزه های علمیه مورد توجه جدی می‌باشد.

امام جمعه  قم با بیان اینکه خروجی هدفمند حوزه معطوف به نیازهای نظام است، اضافه کرد: خروجی هدفمند برای تامین نیازهای نظام از مسجد و منبر تا عرصه‌های سیاسی و صیانت و حفظ استعدادهای ناب حوزوی به همین منظور در حال انجام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش مشترک حوزه و دانشگاه در صیانت از انقلاب، ابراز داشت: در تولید نظریه و گسترش حوزه علوم انسانی برای پاسخ به نیازهای جامعه، حوزه علمیه وظیفه ویژه‌ تری دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: رویکرد حوزه علمیه قم بر واسپاری و تفویض اختیار بیشتر در سطح استانها و شهرهای کوچک به همراه تقویت بعد اخلاقی و سطوح عالی تحصیلی است.

اعرافی پاسخگویی به نیاز جامعه و نظام اسلامی را اساس چشم اندازهای حوزه دانست و تاکید کرد: روحانیت در صورتی می‌تواند به نیازهای مردم در شهرستانها پاسخ بدهد که مجهز به رشته‌های متناسب با نیازهای استانها هدف شود.

دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد با شعار «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب»  با سخنرانی ویدیو کنفرانسی رییس جمهور در قم در حال برگزاری  است.

چهار کمیسیون «رسالت حوزه‌های علمیه در تولید منظومه معرفتی و ارزشی نظام اسلامی»، «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق خودسازی، فرهنگ سازی، جامعه پردازی و تمدن سازی»، «رسالت حوزه‌های علمیه در ترویج و تحقق اقتصاد مقاومتی و معیشت جامعه» و «رسالت حوزه‌های علمیه در استفاده از فرصت‌ها و مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات انقلاب اسلامی» به همین منظور تشکیل شده‌است.

نظری/ قم

 

کدخبر: 761911 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟