گیلان پیرترین استان/جمعیت 16 درصدی سالمندان در گیلان

به گزارش رکنا از رشت، دکتر حیدر زاده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با تاکید بر اینکه کاهش رشد جمعیت مقوله بسیار مهمی است ، خاطرنشان کرد: از تحولات جمعیتی کشور باید به درستی استفاده شود و طی چند سال آتی میزان ازدواج ها افزایش می یابد و زوج ها باید برای فرزند آوری و یادگیری مهارت های زندگی جهت حفظ یک زندگی پایدار تشویق شوند.

دکتر حیدرزاده تصریح کرد:اگر رشد جمعیت کنترل نشود طی چند سال اخیر متاسفانه جمعیت سالمند خواهیم داشت و باید با برنامه ریزی های مناسب در راستای حفظ جمعیت جوان گام برداریم.

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از خانواده به دنبال حفظ جمعیت جوان است ، اذعان داشت:رغبت فرزند آوری به طرز فکر ، رفتارهای درون خانواده و بیرون از آن، شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مربوط می شود.

ایشان با بیان اینکه :متاسفانه استان گیلان کمترین میزان زاد و ولد را به خود اختصاص داده است  باید با ارائه برنامه ریزی ها و راهکارهای مناسب ، اقدامات فرهنگی و … افزایش جمعیت صورت گیرد.

ایشان افزود:شهرستان های رودسر و املش جزو سالمندترین شهرستان ها واقع در شرق استان و شهرستان های آستارا و تالش در غرب بالاترین نرخ رشد باروری را در گیلان دارند.

دکتر حیدر زاده ناباروری را یکی از پنج محور اصلی کاهش جمعیت در گیلان اعلام کرد و گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت گیلان دچار مشکلات ناباوری هستند.

ایشان ادامه داد: ۵۰۰ زوج  که امکانات مالی استفاده از خدمات درمان ناباروری اولیه را نداشته اند در مناطق روستایی گیلانی شناسایی شدند و قرار است تحت پوشش بنیاد برکت قرار گیرند.

و در پایان معاون بهداشتی علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه ایران سریع‌ترین کاهش زادآوری در دنیا را دارد، افزود: اگر چه دیر به فکر افزایش فرزندآوری افتاده ایم اما فرصتی چند ساله  با توجه به پنجره جمعیتی  داریم.

رشت /مرجان گودرزی 

 

کدخبر: 760863 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟