کاهش واکسن آسترازنکا به علت افزایش تقاضا/ محموله جدید در راه است

به گزارش رکنا از یزد، دکتر «عبدالحمید خطیبی» در جمع خبرنگاران وضعیت استان یزد به لحاظ پوشش واکسیناسیون را در سطح کشور خوب ارزیابی و تصریح کرد: در حالی پوشش واکسیناسیون جمعیت بالای 12 سال کشور 88 درصد است که این آمار در استان یزد 91.4 درصد است و تاکنون 79.1 درصد یزدیها هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این رقم در کشور 76 درصد است.

وی با بیان این که در حال حاضر ۴۴ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال استان دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، بر لزوم دریافت نوبت سوم واکسن در افرادی که سه ماه از دوز دوم آنها گذشته در راستای افزایش ایمنی در شرایط شیوع سویه اُمیکرون تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر این که واکسیناسیون عامل موثری در کاهش تلفات بیماری کرونا در ماه‌های اخیر بوده است، گفت: گاهاً گزارش عوارض پس از تزریق واکسن مطرح می‌شود که بررسی ها نشان می‌دهد چنین موضوعی اغلب به دلیل همزمانی برخی عوارض و بیماری‌های فرد با دریافت واکسن است لذا نباید این موضوع را بهانه‌ای برای تزریق نکردن واکسن و به خطر انداختن سلامتی خودمان قرار دهیم.

وی از شناسایی تاکنون 20 مورد سویه اُمیکرون در استان خبر داد و گفت: ساده‌انگاری نسبت به این سویه بیماری که از شیوع به مراتب بالاتری برخوردار است در وهله اول منجر به افزایش بیماران سرپایی و سپس بستری‌ها و در نهایت احتمال بروز تلفات ناشی از این بیماری با وجود خفیف بودن شدت بیماری خواهد شد.

«محسن میرازیی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز در این رابطه خاطرنشان کرد: معمولاً اعلام موارد شناسایی شده اُمیکرون در استانها ارزش خاصی مگر اعلام شناسایی این سویه در شهرستانها ندارد، گفت: تاکنون ۲۰ مورد مبتلا به سویه جدید اُمیکرون در شهرستان‌های یزد، اشکذر، میبد، تفت، اردکان و بافق شناسایی شده‌اند.

وی افزود: جوانترین مبتلای استان 10 سال و مسن‌ترین آنها 69 سال سن داشته، 17 مورد مرد و سه نفر زن هستند ولی همگی به صورت سرپایی درمان شده و هیچ کدام بستری نشدند.

میرزایی با بیان این که اکثر این افراد نوبت سوم واکسن را دریافت نکرده بودند، گفت: مداخله ما در مورد این سویه همانند سایر سویه‌های کروناست و دریافت واکسن در اولویت اقدامات برای مقابله با این بیماری قرار دارد و اهمیت دارد که مردم در اسرع وقت در این باره اقدام کنند.

دکتر «حبیب نیکوکار» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد هم در رابطه با اقدامات پیشگیرانه در حوزه سلامت در استان اظهار کرد: مشکل اصلی یزدیها شیرینی خوردن نیست بلکه سبک نادرست زندگی آنها است که باید اصلاح و فرهنگسازی شود تا مردم بیشتر به تحرک بدنی خود اهمیت بدهند. 

یزد/ سمیه گلابگیریان

 

کدخبر: 760773 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟