۳۸۲ کودک کار در قم ساماندهی شده اند

به گزارش رکنا از قم، علیرضا محمدی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۳۸۲ کودک کار و خیابان در مراکز ساماندهی کودکان کار و خیابان بهزیستی استان پذیرش و از خدمات مرکز به‌صورت رایگان بهره‌مند شده‌اند.

 

او با اشاره  به خدمات مراکز ساماندهی می گوید: خدمات این مرکز شامل اقامت موقت، پیگیری‌های مددکاری، روانشناسی، آموزشی، حمایت‌های مالی، حمایت از ادامه تحصیل کودکان، برنامه‌های اوقات فراغت و اشتغال برای اعضای خانواده است.

 

به گفته معاون بهزیستی قم ۶۴ درصد کودکان کار پذیرش‌شده در مراکز ساماندهی کودکان، بین سنین ۶ تا ۱۲ سال و ۳۶ درصد نیز بین ۱۳ تا ۱۸ سال بودند.

 

محمدی گفت: کودکان کار بیشتر در خانواده‌هایی دیده می‌شوند که یا سرپرست خانواده معتاد بوده و یا خانواده سرپرست مناسب ندارد و یا خانواده در وضعیت اقتصادی نامناسبی به سر می‌برد.

 

او می گوید: این کودکان بیشتر در زمینه کار با ترازو، دست‌فروشی، گل‌فروشی در خیابان و کار در کارگاه‌های کوچک از جمله کوره‌های آجرپزی، تولیدی کفش و صندل و مکانیکی فعالیت می‌کنند.

 

محمدی گفت: تیم‌های گشت بهزیستی با خودروی وَن که با رویکرد دوستدار کودک طراحی شده است در سطح شهر و نیز در محل‌های حضور کودکان کار حاضر شده و بعد از شناسایی، نسبت به معرفی خدمات مرکز اطلاع رسانی کرده و کودک را برای دریافت خدمات ویژه راهنمایی می‌کنند.

 

به گفته معاون بهزیستی قم تعدادی از کودکان نیز از سوی نهاد‌های انتظامی و قضایی یا به‌صورت خودمعرف در مراکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده پذیرش‌شده  اند و از طریق ارتباط با خانواده، بر اساس نوع و میزان مشکل از خدمات مرکز بهره‌مند می‌شوند.

 

محمدی می گوید: در مراکز ساماندهی کودکان اقدام‌های لازم برای ایجاد منبع درآمد سالم برای خانواده به شیوه‌های ممکن از طریق آموزش حرفه و پرداخت وام‌های اشتغال‌زایی، مشاغل خانگی و سرمایه کار صورت می‌پذیرد.

 

به گفته معاون بهزیستی قم در این مراکز به‌منظور ارتقای سطح اطلاعات عمومی خانواده‌های این کودکان و خود آن‌ها، کارگاه‌های آموزشی در موضوع‌های مختلف مانند مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی و فرزندپروری، آشنایی با انواع آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های نوپدید و آسیب‌های حاصل از فضای مجازی برگزار می‌شود.

 

شهروندان در صورت مشاهده کودکان کار با شماره‌های ۱۳۷ شهرداری، ۱۱۰ ناجا و ۱۲۳ اورژانس اجتماعی و تیم‌های گشت و ۰۹۹۳۴۸۸۳۸۱۸ و ۰۹۱۹۲۵۲۹۴۰۹ تماس بگیرند.

نظری / قم

کدخبر: 759047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟