بیش از ۵۰۰ نفر در شیروان برای شناسایی به موقع بیماری ایدز آزمایش دادند

به گزارش رکنا خراسان شمالی؛  رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شیروان اظهار داشت: غربالگری ایدز در بیشتر مناطق پرخطر این شهرستان انجام شد و در این راستا کارکنان مرکز بهداشت با مراجعه به صورت حضوری و انجام تست  غربالگری چند مورد مشکوک شناسایی کردند که پس از آزمایش تکمیلی منفی اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: کیت تشخیصی بیماری ایدز توسط  معاونت بهداشتی دانشگاه جهت غربالگری دراختیار مرکز بهداشت شهرستان و کلیه پایگاه های بهداشتی درمانی شهرستان قرار گرفت که افراد مشکوک می توانند با مراجعه به مرکز بهداشت و انجام آزمایش از سلامت خود آگاه شوند.

هاشمی افزود: کیت تشخیصی ایدز به  تعداد فراوان موجود است و مرکز بهداشت در تمام طول سال این آمادگی را دارد که با انجام تست و آزمایش به موقع نسبت به شناسایی افراد پرخطر و مشکوک اقدام کند.

 رییس شبکه بهداشت و درمان شیروان در خصوص ارائه خدمات به بیماران مبتلا به ایدز گفت: در شیروان مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در محل مرکز بهداشت شهرستان واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریها با شماره ۰۵۸۳۶۲۲۲۳۶۰۱ پاسخگوی مردم است و مشاوره، مراقبت و درمان برای گروه های پرخطر ارائه می شود.

وی گفت: اطلاعات مراجعه کنندگان و خدمت گیرندگان کاملا محرمانه و ارائه کلیه خدمات به مبتلایان از جمله دارو و سبد غذایی رایگان است.

هاشمی درباره  دسترسی همگانی به آموزش و تشخیص اچ آی وی تصریح کرد: دسترسی عمومی به آموزش وتشخیص اچ آی وی به صورت نمادین با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در پایگاه‌های موقت که در تمام شهرستان‌ها راه‌اندازی شده انجام می‌شود و در کنار مراقبان سلامت اقدام به آموزش، مشاوره و انجام تست برای جمعیت عمومی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایدز یک بیماری عفونی است، ادامه داد: تماس جنسی با فرد آلوده به ایدز،  استفاده از سوزن یا سرنگ مشترک آلوده، خالکوبی، انتقال خون و فراورده های خونی ، مادر آلوده به ویروس (به نوزاد) از راه های انتقال ایدز است و معتادان تزریقی به منظور پیشگیری از ایدز هرگز نباید سرنگ را بطور مشترک  یا بیشتر از یک بار مصرف کنند.

شهرستان شیروان با ۱۵۷ هزار نفر جمعیت به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

 

کدخبر: 757725 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟