گازرسانی پایدار در شرق استان مستلزم مصرف بهینه است

به گزارش رکنا از اصفهان،سید مصطفی علوی مدیرعامل این شرکت در جلسه بررسی مشکلات موجود در زمینه ی گاز رسانی به شرق استان، که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، فرماند شهرستان خور بیابانک و نایین، پلیس راهوار شهرهای خور، جندق، نایین برگزار شد، افزود: با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و صنایع، احتمال کسری گاز، در زمان پیک مصرف وجود دارد و از مردم استان اصفهان تقاضا داریم مصرف منطقی و بهینه را بطور جدی مد نظر قرار دهند.

 

مهندس علوی، محدودیت در تأمین فشار ورودی ایستگاه مادر در فصول سرد سال به دلیل افت فشار خطوط انتقال سراسری گاز، عدم صدور مجوز تردد شبانه برای حرکت تریلرها ی حمل گازسی ان جی، مشکلات تردد تریلرها در فصول مختلف به دلیل شرایط آب و هوایی (لغزندگی به دلیل بارش ها، طوفان شن و ...)، نامناسب و طولانی بودن جاده های ارتباطی بین ایستگاه مادر تا ایستگاه های دختر، از سرویس خارج شدن ایستگاه مادر و ایستگاه های دختر به دلیل قطعی برق که منجر به قطعی گاز می‌گردد از مهمترین مشکلات گازرسانی به شرق استان عنوان کرد.

 

وی، با اشاره به اینکه درحال حاضر درشبانه روز بیش از 70 میلیون متر مکعب گاز در سطح استان به مصرف می رسد، ادامه داد: مردم شرق استان باید نسبت به تهیه سوخت دوم برای موارد احتمالی قطع گاز، که خارج از اختیار این شرکت است، اقدام نمایند.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با بیان اینکه گاز شرق استان باید فشرده و طی کیلومترها مسافت به این منطقه حمل شود،گفت: تامین گاز پایدار شرق استان  یک دغدغه مهم برای  این شرکت است، و از مردم عزیز استان بویزه شرق استان تقاضا داریم هوشمندانه در مصرف گاز صرفه جویی داشته باشند.

 

وی، گفت:در منازل مسکونی که چند اتاق وجود دارد، گرم کردن اتاق بلااستفاده نوعی اسراف است، آیا منطقی است که در شرایط محدودیت تامین گاز، سیستم گرمایشی اتاق های بلا استفاده را روشن نگه داریم؟

 

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: هر چه قدر مردم در بخش خانگی و صنعتی گاز را بهینه مصرف کنند محدودیت مصرف برای صنایع اعمال نمی شود.

 

علوی، با اشاره به مصرف سالیانه ۷ میلیارد متر مکعب گاز در نیروگاه های سطح استان گفت: در بخش نیروگاهی شش نیروگاه در سطح استان مشغول فعالیت هستند که سالانه 5هزار مگا وات برق تولید می کنند.

 

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، با بیان اینکه دمای رفاه منزل بین 18-21 درجه سانتی گراد است، خاطر نشان ساخت: اگر همه مردم به خصوص مشترکین شرق استان دمای رفاه را رعایت کرده و سیستم گرمایش اتاق های بلا استفاده را از سرویس خارج کنند، می‌توانیم زمستان امسال را به راحتی و بدون قطعی گاز  پشت سر بگذاریم.

 

در ادامه، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان هم گفت: ضروری است که همگان و به‌ویژه مصرف کنندگان بخش خانگی برای کاهش مصرف و همراهی با سایر هموطنان همکاری لازم را داشته باشند.

 

منصور شیشه فروش، با اشاره به افت محسوس دما افزود: همراهی مردم در صرفه جویی مصرف گاز ضروری است.

 

وی، بیان داشت: اگر مردم در مصرف گاز صرفه جویی کرده و دمای منزلشان را تا یک درجه کاهش دهند، به تامین گاز برای صنایع و جلوگیری از خاموشی کمک می کنند.

 

وی تاکید کرد: لازم است سیستم های گرمایشی ادارات و اماکن مذهبی و فرهنگی یک ساعت قبل از شروع کار روشن و یک ساعت قبل از پایان هم خاموش شود، همچنین در روزهای تعطیل باید سیستم های گرمایشی و روشنایی خاموش بماند.

 

شیشه فروش با تأکید بر لزوم تنظیم وسایل گرمایشی در دمای مناسب، گفت: به ادارات، شرکت ها و سازمان ها اعلام شده که از روشن کردن سیستم گرمایشی و لامپ های اضافی در وقت اداری و خارج از وقت اداری خودداری کنند.

 

فرماندار خوروبیابانک هم با بیان اینکه درحال حاضر  عملیات گاز رسانی به این شهرستان به روش سی ان جی اجرایی می شود گفت: مردم خور و بیابانک در استان اصفهان خانه های خود را با گاز فشرده طبیعی یا سی ان جی گرم می کنند.

 

عباس نظام‌الاسلامی، افزود: روزانه به ویژه در فصل زمستان بیش از ۹۰ هزار متر مکعب گاز با مخازن نصب در خودرو با ۲۲ دستگاه خودروی کشنده گاز رسانی را انجام می‌دهند.

 

وی، گفت: خور و بیابانک با ۲۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان اصفهان، پیش از این از نفت، کپسول گاز و گازوییل استفاده می‌کردند و هم اکنون این شهرستان ۶ هزار و ۵۰۰ نفر مشترک گاز دارد.

 

به گفته فرماندار خوروبیابانک از سال ۹۷  گازرسانی به روش سی ان جی با ساخت و راه اندازی یک ایستگاه مادر در نزدیکترین نقطه به خط شبکه سراسری در نایین آغاز و پس از آن ۶ ایستگاه دختر در شهر‌های خور، جندق و فرخی، چاهملک در شهرستان خوروبیابانک و چوپانان و انارک در شهرستان نایین مستقر شد.

 

وی، افزود: قطع شدن گاز حتی برای چند ساعت در این نقطه از کویر به دلیل سرمای زیاد بویژه در شب ها، زندگی مردم را دچار مختل می کند، لذا از مردم خواست تا مصرف را به حداقل رسانیده و از طرفی از مسئولین شرکت ضمن تشکر درخواست نمود تا ناوگان حمل و نقل خود را توسعه دهند.

 

فرماندار خور و بیابانک خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح گازرسانی به این شهر طبق روال معمول سهمیه نفت شهروندان این شهر نیز خود به خود قطع شد و اغلب شهروندان نیز به ناچار تمامی وسایل گرمایشی نفتی را جمع آوری کرده اند.

 

همچنین دکتر بصیری فرماندار نائین نیز ضمن تشکر از خدمات گسترده شرکت گاز،گفت:از پلیس راهور تقاضا داریم در رفع مشکلات مطرح شده در خصوص تردد  ناوگان حمل و نقل گاز سی ان جی به شهرهای شرقی استان  اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهند.

 

گفتنی است، در حال حاضر، یک میلیون و ۹۴۰هزار مشترک در سطح استان وجود دارد که از این میزان بالغ بر یک میلیون و ۷۰۰ هزار مشترک خانگی و بقیه مشترکین صنعتی و عمومی تلقی می‌شوند همچنین  گاز رسانی به  ۱۶ هزار واحد صنعتی،گلخانه و دامداری، ۶۲ شهرک صنعتی، با نصب بیش از یک میلیون و۱۱۰ هزار انشعاب انجام شده است.

 

اصفهان -بهمن راعی

کدخبر: 755940 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟